Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bedöma prisnivå på gamla powerbooks

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-22 15:33

Jag har försökt hitta ett samband för hur mycket begagnade Powerbooks kostar. Vad jag har gjort är att jag har tagit priser på annonser från på amerikanska siter och och sen letat upp maskinens inköpspris och datumet den introducerades på marknaden. Sen har jag anpassat en funktion för begagnatpriset. Det jag har kommit fram till är ungefär en värdeminskning på 5% per månad sen introduktionsdatum.

Alltså inköpspris*0,95^antalet månader efter introduktion.

Det är ju en grov förenkling med många brister, men tror ni som kan lite mer än jag att det är en användbar modell för att hitta vilken prisnivå en begdator ligger på?

  • Medlem
  • 2002-05-22 16:06

Jag tror faktiskt inte det fungerar så bra. Med den modellen halveras priset efter drygt ett år. Det kan stämma hyffsat, men priset dalar nog inte riktigt så snabbt. Efter det går den nog inte ned lika mycket, men allt beror på vad som lanseras efteråt. PB G3 har ju hitills hållit priset ganska bra, men när det finns PB G4 800 så kommer de inte vara lika attraktiva.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 20:10

Följande skala tycker jag funkar för Powerbooks:

Priset droppar minst 5000:- direkt efter inköp. det dalar långsamt ytterligare 5000 fram till att nya modeller kommer.

När nya modeller kommer är det svårt att få mer än 20000 även för en gammal toppmodell, eftersom den oftast har sämre prestanda än en ny budgetmodell.

Efter det brukar priserna ligga mellan 15-10000 till dess att det sker ngt stort teknikskifte som påverkar användbarheten. Då sjunker priserna ner till mellan 5-10000 och stabiliseras där. För burkar under 5000 beror priset uteslutande på att du hittar rätt köpare.

En PBG4 667 rev C skulle då ligga på 20000, en 550a rev A runt 16000, och en Pismo500 på ca 10000, en Lombard över 5000 men en Wall street under 5000, eller ?

//mattan

[ 22 Maj 2002, 20:16: Meddelandet ändrat av: mattan ]

1
Bevaka tråden