Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svåröppnat lock på nya iBookar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick tillbaka min iBook 500 från Holland där Apple hade bytt ut hårddisken på den. Av nån anledning hade de även bytt en massa annat, t.ex. hela locket och den del av skalet som styrplattan sitter i.

När jag frågade mitt lokala Apple servicecenter (det var dom som hade skickat den till Holland) om detta sa han att det antagligen berodde på att iBooken är så knepig att jobba med att teknikerna där nere antagligen knäckt skalet eller på annat sätt försört det så de var tvunga att byta ut delarna.

Hursomhelst så upplever jag att det är mycket svårare att öppna "locket" på datorn, förut tryckte jag bara in spärren och så poppade locket upp några millimeter så jag kunde fälla upp det. Men nu så fastnar det bara och jag måste trixa för att alls få upp skärmen. Bäst går det om jag trycker ner locket samtidigt som jag trycker in spärren. Jag trodde att det var Apple-teknikerna som klantat sig och jag ska lämna in den igen så fort servicecentret här kommer tillbaka från semestern.

Men igår fick jag se en sprillans ny iBook, den med Radeon-grafik i sig. Och den är precis lika svåröppnad! Så det kanske är så det ska vara, och inte ett fel..? För jag har ju fått den delen av skalet utbytt till en ny del och om Apple då ändrat på skalet lite så har detta alltså drabbat mig också.

Min fråga är alltså: Ska locket vara krångligt att öppna på nya iBookar?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-09 15:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Min fråga är alltså: Ska locket vara krångligt att öppna på nya iBookar?

Nja... När de är nya så brukar de vara besvärliga! Efter ett tag så bruakr de bli lätta att öppna...

Så har jag fått en uppfattning kring det hela!

Adrian: Du har nog rätt, när jag testade nya iBook märkte jag också att den är svårtöppnad.

Jag är van att öppna min iBook genom att trycka på knappen som "locket" hoppar upp en bit. Sen viker jag upp skärmen med ett finger.

När jag gjorde samma sak på den nya iBook puttade jag nästan ner den från bordet. Jag var tvungen att hålla i den med en hand medans jag öppnade den med andra handen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag är van att öppna min iBook genom att trycka på knappen som "locket" hoppar upp en bit. Sen viker jag upp skärmen med ett finger.

Exakt så fungerade min iBook före reparationen! Och min kusins iBook (som också är ett år gammal) fungerar fortfarande så.

Så det är alltså en "feature" från Apple på de nya modellerna, att dom ska vara svårare att öppna..? Verkar ju rätt puckat i mina ögon, det är ju så himla smidigt på de gamla modellerna...

Ja då lär jag har svårt att hävda att det är ett fel i reparationen i så fall.

Fast jag har massa andra problem nu ändå, verkar som om hårddisken dom satte i inte alls mår bra. Jag har fått feta krascher i OS X där datorn till slut inte längre hittat nån hårddisk alls. Och sen kraschar installeraren när man försöker installera från CD. Så datorn måste nog tillbaka ändå, och det är väl typiskt att det ska hända i semestertider... *snyft*

Tycker Apple skulle ta och skicka mig en helt ny iBook istället som tröst! Säkert billigare för dom än att lägga ut massa pengar på teknikertimmar!

Citat:

quote:När jag frågade mitt lokala Apple servicecenter (det var dom som hade skickat den till Holland) om detta sa han att det antagligen berodde på att iBooken är så knepig att jobba med att teknikerna där nere antagligen knäckt skalet eller på annat sätt försört det så de var tvunga att byta ut delarna.

Det går fint att plocka isär och sätta ihop en iBook om man gör på rätt sätt och följer manualen. Det ska inte behöva bli så att delar går sönder. Kan den ha tappats i golvet där nere i Holland?

Jag har haft min iBook med radeon grafik i en vecka nu.

Underbar är den!

Jag tycker inte alls det är svårt att öppna den, jag trycker på knappen, den poppar upp och jag trycker upp den med tummen.

  • Medlem
  • 2002-07-12 18:47

Min är oxå en vecka gammal, inga problem...

Jaså? Detta blir bara mer förvirrande. Idag lämnade jag in min iBook igen pga av att den nya hårddisken inte alls fungerade. Då snackade jag lite mer killen på serviceföretaget och han sa att folk haft problem med att låset gått sönder i iBooken och trodde att de kanske var därför som de gjorde nån förändring på det. Men om det nu finns andra här i landet som har nya iBookar som öppnas utan problem så gäller ju inte detta...

Angående bytet av skal Mattias A: Jag har ingen aning om vad som hänt den, det där med att de skulle ha repat den var bara en teori av servicekillen här uppe, han undrade också vad som engentligen skett där nere, eftersom de bytt så många delar.

Jag tycker fortfarande Apple borde ge mig en ny Radeon-iBook som tröst för alla besvär! Med ett lock som poppar upp!

Det kanske varierar från iBook till iBook då. Jag hoppas verkligen inte det är något "långsiktigt".

Det får vi nog se i framtiden då man hunnit testa lite fler nya iBooks.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikagami:
Jag har haft min iBook med radeon grafik i en vecka nu.

Underbar är den!

Jag tycker inte alls det är svårt att öppna den, jag trycker på knappen, den poppar upp och jag trycker upp den med tummen.

Hur funkar nya iBooken för dataspel? Typ quake!?

/JO

Jag tror att de flesta spel funkar hyggligt på den nya iBooken, Radeon Mobility är ett rätt bra grafikkort.

Vill man dock spela på bärbara med bra prestanda är det PowerBooken och dess Radeon 7500-krets som gäller.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Hur funkar nya iBooken för dataspel? Typ quake!?
/JO

I spel som Quake 3 och Unreal Tournament kan jag köra riktigt hårt i 1024x768 och max i quality (jag kom upp i 100 fps i Q3!!??!!&%&!!!

)(min g4 med Geforce 2 MX kommer upp i 40-50 Fps)

Men i nyare spel som Warcraft 3 så är det ingen mening att försöka spela ens. på sämsta qual flyter det väl på när det inte är mycket strid men då är det också väldigt fult.

/Mika

Quake 3 glider fan även på min iBook 600 med 8 MB Rage 128 grafikkort.

Inte på lika hög kvalite såklart, men endå.

1
Bevaka tråden