Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear MR 314 och TiPb

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med AirPortdelen i min Netgear MR 314 Wireless Router. Jag kan helt enkelt inte logga in, det är helt kört, får meddelandet "there was a problem joining your preferred AirPort network". jag har ingen kryptering och har prövat med alla lösenord, det ursprungliga, mitt nya, min mors mellannamn etc... Jag tog förgivet att den inte skulle gå att konfigurera med Apples mjukvara men det skall väl inte vara nödvändigt, det är ju bara DHCP, eller ? Den måste ju vara kompatibel, macoteket säljer den ju och skryter hur bra det är med Airport, jo tjena :-/

Routern går alldeles utmärkt att konfigurera med TP-kabel via webläsaren. Jag får en bra signal mellan routern och Powerbooken i internet connect så det är inget fel på kontakten, jag kan bara inte logga in.

Jag har även damsugit Apples supportsidor för att se om det var ett dokumenterat problem men hittade inget relevant. Jag har försökt allt, jag postade på MacFixit utan att få ett enda svar (det har aldrig hänt mig tidigare), låt se om det här forumet är till större hjälp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-03 13:12

Första steget är att ställa in dom på samma frekvensområde. Utav någon anledning följer inte Apple dom övriga tillverkarnas defaultinställningar på wifi-utrustning. Jag har för mig att den går att ställa i 11 olika lägen. Antingen konfigurerar du om MR 314 till samma som som Airportkorten ligger på eller tvärsom. Har tyvärr ingen (här på jobbet) så jag tar det ur den lilla cellen jag har kvar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-03 13:13

Kör du 9:an eller OS X?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-03 13:16

Måste kolla på burken hemma...öööh

Återkommer framåt kvällen

Jag har en 314 som fungerar bra.

Du kan konfa den via kabel säger du, då kan du ju vilket passwd du har till den, så du behöver inte prova olika. Du kan inte logga in säger du? men inte får du upp någe lösenord när du väljer att ansluta till ditt nätverk? isf har du Wep på.

Se till att Wep inte är på och att den inte är låst mot någon macadress.

Frekvensområde ska inte spela någon roll, du kan inte ställa in detta i macen, den hittar alla.

Konfigurera med apples mjukvara sa du? Det går ju alltså inte att köra apples mjukvara som används till apples basstation till netgearen. Utan det är bara webgränssnitt som gäller.

Wep är inte på, det är den inte som default och den är inte låst mot någon mac adress.

De är inställda på samma frekvensområde, jag har bra kontakt i internet connect i OS X mor routern.

Jag får inte upp någon fråga om lösenord.

Har nu även prövat från min iMac 800, jag flyttade över AirPort kortet men samma sak inträffar, jag kan inte logga in på routern.

Som sista utväg kan du ju testa att nollställa routern till "factory default". För du kunde väl administrera via TP-kabel?

Under "maintenance/file/erase" kan du återställa routern.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Första steget är att ställa in dom på samma frekvensområde. Utav någon anledning följer inte Apple dom övriga tillverkarnas defaultinställningar på wifi-utrustning. Jag har för mig att den går att ställa i 11 olika lägen. Antingen konfigurerar du om MR 314 till samma som som Airportkorten ligger på eller tvärsom. Har tyvärr ingen (här på jobbet) så jag tar det ur den lilla cellen jag har kvar

Är det kanalen du pratar om ? Det finns tolv olika kanaler som 802.11b kan prata på och Apples Wifi-implementantioner ska automagiskt lyckas lista ut vilken som gäller men ett tips är nog att ställa in Netgear-burken på kanal 7 eller 11.

Kan bara bekräfta att MR 314 fungerar utmärkt med två airport-kort i iBook original respektive iBook 600 combo. Jag brydde mig faktiskt inte ens om att konfigurera MR 314 alls utan ställde bara in iBookarna på "wireless" och loggade in som vanligt via mitt ADSL-modem (Telia).
Signalen är bra och jag har inte upplevt några problem alls på flera månader. Har även två maskiner anslutna via ethernet.

Det måste vara nåt strul med routern för det fungerar inte att logga in trots alla goda råd. Jag har köpt en Apple base station (jag vet att de är dyra men jag fick rabatt med den nya powerbooken) och det fungerar alldeles utmärkt. Netgearen går det dock fortfarande inte att logga in på med Airport.

Jag har MR314 och ett kort från D-link 650. Jag har dock fått ladda ner en separat driver för kortet här:

wirelessdriver.sourceforge.net

Vilket är ett open source projekt. Driver funkar helt utan problem. Pröva med den driver om det går bättre.

Börja här istället för att labba med inställningarna, de är default och ska fungera. Börja gärna med att resetta routern mr314 till leveransinställningarna så du vet att inställningarna är ok. Vissa pc-kort verkar inte funka med airport-mjukvaran i jaguar.

vänl hälns
Anders

1
Bevaka tråden