Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iBook, vad välja till?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-09 10:29

Jovars. Jag har då mer eller mindre helt bestämt mig för att köpa mig en iBook, dom verkar ju så härliga

Hursomhelst så funderar jag på vad jag ska köpa till. Det lutar åt 512 meg extra minne och eventuellt AppleCare.
Hur pass vettigt är det AppleCarepaker som finns att köpa? Det är ju trots allt tre år istället för ett, plus att det är en laptop och sådana kan ju gå sönder har jag hört

Så säg gärna vad ni tycker att jag ska satsa på.
Glömde nästan, det är 700MHz combo med 12,1"skärm jag kommit fram till att jag vill ha.

/Johan

  • Medlem
  • 2002-07-09 13:50

Äh vafan, jag beställde en. Får se hur nöjd jag blir
Blev 512 meg minne och AppleCare tillköpt. Wheee.
Undrar hur snart dom kan leverera.

Du kommer att bli hur nöjd som helst, trust me!

Jag tror tre års garanti är bra. Jag lämnade in min iBook när det var en dag på garanti kvar pga av en ljudlig hårddisk. Jag hade gärna sett att jag hade haft två år till kvar på garantin.

Din nästa investering borde vara ett AirPort-kort och en WLAN-router (som t.ex. Apples AirPort Base Station), det är inget man ångrar heller vill jag lova!

  • Medlem
  • 2002-07-12 22:57

Hoho, nu har jag den här i knät
Den är såååå söt och härlig, men minnet som macoteket sålde mig verkar inte passa det är för stort för att klämmas ner i sloten. Det verkar för "högt", gör jag fel eller får jag snacka med macoteket på måndag helt enkelt? Finns det något trick? Har gjort som manualen säger men icke då.

Kolla på den här QT-filmen, den visar på ett mycket bra sätt hur du ska installera ditt RAM-minne.

[ 13 Juli 2002, 00:14: Meddelandet ändrat av: Mabe ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Quh:
Hoho, nu har jag den här i knät
Den är såååå söt och härlig, men minnet som macoteket sålde mig verkar inte passa det är för stort för att klämmas ner i sloten. Det verkar för "högt", gör jag fel eller får jag snacka med macoteket på måndag helt enkelt? Finns det något trick? Har gjort som manualen säger men icke då.

Har du kollat att minnet verkligen passar?
Så vitt jag vet så finns det dels minnen som är 1.25" och 2". Du skall ha minnen som är 1.25". Men detta finns angivet på Macotekets hemsida så det bör funka.
Tricket är väl att slipa till minnet så det passar

Nä men allvarligt, passar det inte efter manualens konst och regler så använd för guds skull inte övervåld på en så känslig komponent.

Apples maual finns för övriga att läsa här
Står hur brett minnet skall vara, 30 mm brett skall det vara, kolla så att det stämmer först.

Kan du tala om vilket minne det är du har köpt och länka till det?

  • Medlem
  • 2002-07-13 00:10

Filmen har jag kollat, gjort så har jag också. Men om man tittar på vad som är "ritat" på moderkortet så är mitt minne lite "högre" än det (inte mkt däremot).

Enligt Macotekets kvitto så har jag köpt:
"512MB SODIMM, bara iBook 12"
Och mycket riktigt är det en SODIMM, men den är ju för stor.

Och det är en 12,1" 700MHzare med **Mobility RADEON (dvs en ny)

[ 13 Juli 2002, 00:13: Meddelandet ändrat av: Quh ]

Mät med en linjal, den ska vara 30 mm (1,25 tum) bred.

Är den det?

Om inte, ring Macoteket och be dem skicka ett nytt. Har du inget artikelnummer för minnet från Macoteket?

  • Medlem
  • 2002-07-13 00:35

Den är banne mig 37mm bred.
Artikelnr är: sodim512ib
Jag som ville ha allt att funka så jag kunde leka med allt över helgen

Då är det tyvärr fel minne. Det är en 1,5 tummare, som inte passar i din dator.

Ledsen kompis, du får klara dig med dina 128 MB över helgen.

/mabe

  • Medlem
  • 2002-07-13 00:51

Aaaargh.
Dumma Macoteket Måste ha varit värmeslag eller nåt.
Tur att jag inte behöver den för att använda datorn iaf. Och då kanske jag uppskattar den ännu mer när jag väl får den riktiga SODIMMen jag borde fått från början.

Då ska jag iaf sluta fundera på det och grotta ner mig mer i detta underbara OS och titta lite mer på hur vacker iBooken trots allt är.

Tack för hjälpen!

/Johan

Fan va surt.. Hatar när man får nya leksaker som inte fungerar. Varje gång när jag beställer något nytt så tappar posten bort paketet eller så får jag fel grejjer..

Man vill ju använda den fullt ut på engång..

Men det är klart nu kommer du verkligen att uppskatta de extra 512 när du får dem.

Eller som när man skickar in en dator till Apple för att hårddisken låter lite mycket och får tillbaka den med en ny som inte funkar alls...

Fast det går ju faktiskt att använda en iBook med 128 mb ram, så du kan nog glatt leka med den och vänta på ett ytterliggare lyft senare...

  • Medlem
  • 2002-07-13 01:10

Jepp jepp, livet är ju som det är
Jag fick ju iBooken idag, det ska jag ju vara glad över.
Fan jag är helt kär, den är ju underbar! Både själva "boken" och oset, heelt såld på OSX.

/Johan, lycklig trots minnesbrist

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-18 11:25

Två saker som jag köpt till till min iBook 600 combo är en AV-sladd och en miniVGA-VGA adapter. Så kan jag koppla datorn till en teve eller en projektor för film eller bildvisning. (Jag håller rätt mycket föreläsningar.) Eller till en vanlig monitor om man vill sitta och jobba längre tid. Då kan det också vara bra med en vanlig mus och ett fullstort tangentbord (inte helt nödvändigt dock...).

Jag köpte en optisk M$-mus med skrollhjul till. Funkar kung. Nu har M$ släppt drivare till X också.

1
Bevaka tråden