TiBook & iBook batteri

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får man en TiBooks batteri (550/667-modellen) att hålla maximalt. Är det som med vissa mobiltelefoner, dvs. ladda upp & ladda ur ca: 2-3 gånger innan man börja använda den. Är det vettigt att låta batteriet "dra ur" till 98% någon gång varje år. Eller gäller inte sådant längre ? Gäller det annorlunda för iBook ägarna ? Kan snabbaste urladdningen vara att köra en DVD-rulle ifall det är ett bra recept för lång livslängd på batteriet... Allt detta kanske står i manualen men jag har inte fått min burk ännu och vill bara vara påläst/förbered.

Så här är det (tror jag).
Litium-Jon batterier (sådanan som finns i de flesta nya datorer o nallar, om inte litium polymer(som är ännu bättre)) bör laddas hårt första gången de laddas, därav står det att man ska ladda den 24h första gången. Efter det spelar det ingen roll om den laddas hela tiden. Det är bara de gamla Nickel-Kadmiun batterierna som behöver(måt bäst av) laddas ur helt innan varje uppladdning. Litium-jon kan laddas hela tiden utan att laddas ur, och de är fortfarande lika bra.

Både iBook o TiBook har litium-jon batterier, Ni-Ca tillhär det förgångna nu som tur är.

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

1
Bevaka tråden