Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

missljud i pismon...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

min stackars pismo har börjat tjuta på ett högst irriterande sätt när den är inkopplad med ac-adapter, slags surrande ljud. om jag släcker skärmen låter det mindre, och för det mesta låter det bara när man rör på mus/trackpad eller skriver på tangentbordet. om batteriet sitter i samtidigt som ac-adaptern är i piper det ännu mer högfrekvent, även om datorn är avstängd.

är det någon som märkt något liknande? eller vet vartifrån kan ljudet komma? är osäker på om det är högtalarna, tror inte det är det...

har kollat en hel del i andra forum och mailinglistor på nätet men inte hittat något särskilt...

Finns pipet kvar även om batteriet är helt urkopplat?

En vanlig sak som dör med powerböcker är kragget, eller ljudkortet.
Det kortet sittet precis där du ansluter nätsladden. Jag har läst att ett
tidigt symptom på att nåt håller på att barka åt skogen är att maskinen
kan låta illa. Man kanske till och med kan säga att något redan är fel
när ens maskin låter illa...

Jag skall inte skrämma dig i onödan, det kanske bara är en fläkt som
gnisslar, men säkrast är att ta en backup omdelbums och se till att
göra det kontinuerligt. Det gör vi väl alla, förresten?

ja, missljudet finns kvar även om batteriet är helt urkopplat, men pipandet ändrar karaktär då

mjo dock är både ljud-dotterkortet och nätdelen (eller satt de ihop kanske? minns inte...) superdyra att köpa, så det är ej att tänka på.

inget man kan laga själv på något vis? och hur kan jag ta reda på exakt vad det är som låter?

finns det något enkelt sätt att t.ex. disabla ljudkortet? :/

Är volymen på oväsendet kopplat till din dators volym? Du låter på tok för smart för att det skulle vara så enkelt som att dämpa volymen...

Vad händer om du stoppar en kontakt i hörlursuttaget?

nej, oljuds-nivån påverkas inte av att höja/sänka/sätta i hörlurskontakt.

ljudet verkar komma från själva strömförsörjningsdelen, iaf från höger sida.

vad är det för slags skruvmejsel man ska använda för att öppna en powerbook? vad heter den? såg det någonstans i något forum för länge sedan, men nu när det behövs hittar jag naturligtvis ingen info alls om att skruva upp en powerbook på nätet

någon som har tips om detta? att öppna fanskapet alltså, då borde man ju kunna märka lite mer exakt vilken komponent som surrar och jävlas, och kanske löda bort den eller löda dit något annat om den ser standardmässig ut )

Torx 8 heter den. Du kommer ganska långt med vanliga mejslar
också. Men, vissa skruvar måste du använda en Torx 8 till.

mjo, idiotiskt att fråga massa inkompetenta frågor här när jag inte ens vet vad jag talar om kom jag på, så jag laddade hem servicemanualen

hittade den här sajten med servicemanualer till supermånga appleprodukter: http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html
väldigt bra sajt tycker jag..

tydligen sitter ström-modulen i mitten mellan batteri och cd, och det verkar inte som man kan köra datorn öppen på så vis jag tänkt mej, man måste ta bort processorkylningen och processorkortet för att komma åt de delarna enligt manualen.

tänkte hursomhelst testa att slita ut ström&ljudkontakterna till ljudkortet, kan vara intressant att se vad som händer då, om det är där missljuden uppkommer.

trevligt att läsa manualen även om det inte stog något i manualen dock, lärde mej bl.a. hur man ska göra för att korrekt sätta fast luckan på baksidan, råkade slita av den när jag var full en gång, och lyckades pilla i den utan att öppna datorn som det står att man måste göra, tog över en timme att få i den minns jag

återkommer med mer info om någon skulle vara intresserad, när jag skruvat upp hela härligheten och förmodligen totaldemolerat hela datorn..

som jag skrev här i forumet tänkte jag nu följa upp med mina obeservationer om någon mot förmodan skulle vara intresserad.

gick och köpte en torx-8:a imorse, och läste igenom servicemanualen för pismo grundligt.

sen skruvade jag helt enkelt bort varenda komponent inkl. skärm och testade datorn med olika saker ditskruvade, till slut hade jag bara logikbrädan och Dc-charger komponenten kvar; och märkte då att det var en stor ful sak som såg ut som en transistor eller liknande på undersidan av dc-chargern som hade fört allt oväsen. sen skruvade jag ihop alla små små delar igen; och då funkade inte skärmen ;D

som tur var hade jag memorerat troubleshootingsidan om att ej få skärmbild,
och första punkten på troubleshootinglistan var att resetta datorn med den lilla knappen bredvid vgakontakten på baksidan; och till min förvåning funkade det hela! förövrigt skruvade jag sönder skärmen till minsta beståndsdel också, var lite nyfiken på hur man skulle gå tillväga om man ville sätta in en bild framför det lysande äpplet och så som brukar vara populärt.

hursomhelst kostar dc-chargern 129$ från pbparts.com, ska beställa den strax.

skriver igen sen då när jag fått komponenten och installerat den.

[ 18 April 2002, 17:45: Meddelandet ändrat av: mjauone ]

1
Bevaka tråden