Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare HD till PB G3?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått min PB G3/400 FW igår och gillar den starkt!!! Skulle vara bättre med lite snabbare HD dock. Finns det ngn möjlighet att sätta in 5400RPM (eller snabbare??) eller blir de för varma? Vet att IBM har en 5400. Nu sitter det en 6GB IBM i den. Skulle en Fujitsu 20GB silent vara snabbare eller är den bara större?
Är det bara jag, eller är Mac OS 9.1 jävligt bra, medan Mac OS X lite segt och omständigt??? Kanske inte satt mig in i det riktigt än...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-07 23:37

Tänkte stoppa in en 48 GB IBM disk i min pismo - den skall passa fyskiskt men om det blir för varmt vet jag inte - blir väl inte värre än att fläkten drar i gång oftare. Mac OS X 10.04 är segt 10.1 är det inte - snabbare än 9.x!

Finns 10.1 ute nu? I 9.1 fick jag igång internetuppkopplingen direkt. I OS X kopplar den inte upp (via modem) fast jag ställt in alla telefonnummer o.s.v. (I 9.1 kopplar den upp så fort jag klickar på IE, eller så väljer jag fjärranslutning under iställningar och klickar på koppla upp.
Eftersom jag är ny har jag fler frågor. Vad är virtuellt minne och vad ska man ställa den på för att få optimal prestanda i photoshop? Vilka fler parametrar kan man ändra för att få PS att arbeta snabbare. Har nu 192MB RAM, men den verkar jobba mot HD:n alldeles för ofta. Har jag något felinställt, eller måste jag helt enkelt ha mer RAM?
Allt hjälp uppskattas för att snabba upp PS (även resten av datorn!)

Virtuellt minne är enkelt förklarat RAM minne på hårddisken.
HD;n är mycket, mycket, mycket, långsammare än RAM minne. Detta innebär att om du slår på virtuellt minne och inte har tillräckligt med RAM så kommer din dator att slöa ner märkbart.
Photoshop i synnerhet gillar inte VM.
Om du vill att PS skall bli rappare så skall du ge det mycket minne, slå av VM och skaffa snabba hårddiskar för scratchfilerna.
VM tar också plats på HD;n. Om du har 192 MB RAM och ställer in 193 MB (minimum) i VM så tar det virtuella minnet 193 MB på din HD.

[ 08-09-2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

1
Bevaka tråden