Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac till Universitetsstudier ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att införskaffa en ny Mac, min gamla Macintosh Plus från -85 börjar ha gjort sitt. =). Har iofs inte kört den på ett tag, har använt pc i ett par år istället.

Nu när 10:an och alla nya Macar såsom iBook & Ti kommit börjar man bli riktigt sugen på en mac igen. Har någon erfarenhet av Mac på universitetsnivå, jag läser Teknisk Fysik ?

Har läst några gamla trådar och det verkar lite som om man börjar rensa bort Macar till förmån för PC på de flesta universitet. Men nu med unix i botten på 10:an borde detta vara ett argument för Macar igen.

Många program såsom MatLab & Maple verkar inte finnas för till 10:an men de kanske kommer ? Mathematica kommer i alla fall.
Är det något smala utbudet av den här typen av program en nackdel ? Kan ju vara bra att ha dessa program på sin egen maskin, ifall man vill kunna jobba nån annan stans än skolan.

Har funderat lite på en iBook, eller en Ti, men det kanske är bäst att vänta på en ev uppgradering av TiBook:en ?

[ 03-09-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-09-03 21:07

Vi har fått indikationer på att både MatLab & Maple ska vara på g till tian.
Jobbar på Linköpings universitet, där det finns några macar

  • Oregistrerad
  • 2001-09-03 22:23

Jag läser på Mitthögskolan i Härnösand. Inte en mac så långt man kan se. Här är de så trångsynta att de ser macar som leksaker. När man någon gång nämner att man kör mac, tittar de på en som om man har någon hemsk sjukdom av något slag. Tur jag vet bättre annars skulle man ju börja tvivla.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-04 00:28

jag har precis börjat i lund på datavetenskap, och vad jag har sätt på webbsidor och på deras papper så kör de sparc och mac. Dock har jag inte sätt det irl än men lär väl snart se. För imorgon börjar OOP föreläsning och labbarna börjar också snart dock inte imorgon. Tror de har eget rum för macar i lund eller kanske jag har fel, kanske någon här som vet. Annars skriver jag vilket när jag vet.
Per: Låter som för, amiga fick en stämpel som speldator mycket tack vare 500´an och 600´an dock så kom 1200´an och 4000 modellerna att bli använda till helt annat än spel(iaf hemma hos mig, jag hade en 1200´a). Så mac bör akta sig att bli kallad leksak för det kan ge dem dålig image. Men det borde inte vara så för det är idag spel maskiner som kräver stora resurser ofta, menar vanliga användare hade säkert klarat sig fint på en 486´a om det hade varit till vanlig ordbehandling även om tanken inte lockar.
Henrik, jag är också sugen på en iBook, verkar som fin dator och rimligt pris jämfört med vad man får. Så det är säkert något att ha.

Arbetar själv på Lunds Universitet och jag måste säga att vi är mycket macvänliga. Här får alla studenter tillgång till de senaste versionerna av Maple och Matlab gratis på nätet. Både för Mac och PC och jag tror att detta kjommer att fortsätta, även in i tian.

Som du skriver gör Unix härkomsten i tian att det kommer att bli ett mycket mera accepterat system, speciellt i teknikerkretsar och alla programmeringsprojekt kommer du att kunna göra hemma utan problem. Nämnas bör t.ex. attt MacOS X är den bästa utvecklingsplatformen för Java efter SunOS och i alla fall LTH använder uteslutande javaprogramering i sin tidiga utbildning.

Kort sagt: Satsa på en Ti-Book eller en i-Book, du kommer inte att bli besviken och dina kursare kommer att bli j-vligt avis. Det kan jag garantera.

[ 04-09-2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

1
Bevaka tråden