Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av PowerBook G4

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag tänkte köpa en PB G4 550 (Om det nu inte släpps nya modeller under MW, vilket inte är så troligt).
Men hur som helst, det jag tänkte var att ni som redan sitter på PB´s kanske kan bertätta lite om era erfarenheter med den, tex nackdelar, vanliga fel osv. Är helt enkelt mycket nyfiken

Det kanske inte blir så bra om du ber att få allas samlade fel

Jag har haft min Ti 500 snart i ett år och jag är överlag mycket nöjd. Jag väntar nu på en 667:a, borde ha kommit innan jul

DVD;n har varit lite av ett problembarn men annars är allt ok.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-07 14:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: fobie:
bertätta lite om era erfarenheter med den, tex nackdelar, vanliga fel osv.

Har inte själv en PBG4, men jag har kollat upp den rätt noga för att se om det värt att byta från en Pismo500. Det som ägarna verkar reta sig mest på är att fläkten är högljudd och går igång mycket oftare än på en Pismo. Även på en Pismo är otroligt irriterande när fläkten drar igång halvvägs in på en DVD-rulle. Jag skulle inte vilja ha den på jämt...

Så är du känslig för ljud skall du nog gå ner att lyssna på Tibooken först.

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Snurrar på med en liten Ti Book nu, och fläkten låter som ett tröskvärk. Men annars är den bra.

Jag har en TiBook 550, och lider inte av fläktljudet. Ganska lågmält och går inte igång särskilt ofta. Däremot stör jag mig rejält på skärmen. Jag tycker den är suddig och den vertikala betraktningvinkeln är usel. Om inte inte tittar på den rakt framifrån (eller liiite snett underifrån) är bilden skitjobbig. Efter en dag på jobbet är det huvudvärkstabletter som gäller.
Jag har faktiskt börjat undra om den här skärmen är kass. Är det någon annan som har liknande problem?

Tack för svaren, har fått lite mer koll på den nu.. verkar vara en del problem med CDn.. men men.. ska vänta med att köpa min tills efter Steve vart i Tokyo.. känns inte värt att köpa en PB nu när ingångs iMacen är bättre än toppmodellen.. :/

  • Oregistrerad
  • 2002-01-08 20:17

Jag har en ny "TiBook" 550 som jag fick precis innan jul, bytte upp mig från en iBook 500. Jag är mycket nöjd med den här datorn och har varit enormt produktiv under helgerna, den är min följeslagare. Det känns som att batteritiden är längre med powerbook´en, men det kanske bara är något psykologiskt. Skärmen är jag enormt nöjd med, jag håller inte alls med om att betraktningsvinkeln skulle vara ett problem, tycker snarare skärmen är bra mycket bättre än "vanliga" datorskärmar, och mina ögon mår bättre av denna ultraskarpa, lågflimrande platta skärm än de stora 19"-monitorer jag har på jobbet. Titanium är i mina ögon världens just nu läckraste, smäckraste bärbara dator.

Om inte inte tittar på den rakt framifrån (eller liiite snett underifrån) är bilden skitjobbig. Efter en dag på jobbet är det huvudvärkstabletter som gäller.
Jag har faktiskt börjat undra om den här skärmen är kass. Är det någon annan som har liknande problem?

Kör du skärmen i 1152x870 upplösning (standard)?

Det låter inte klokt - min TiBook 550 är superskarp, ljus och med bra kontrast. Bred betraktningsvinkel (160 grader skall det vara - bra som tusan).

Du har fel på din skärm - åk till närmaste handlare och jämför med en annan TiBook...

  • Medlem
  • 2002-01-08 23:27

Tänkte att detta kanske kan vara av intresse för en TiBook köpare...?

Tydligen finns det en underlig skillnad mellan TiBook rev A och rev B:
http://acapella.harmony-central.com/Forum19/HTML/000490.html

Apple beter sig underligt...
(en digital "hub" utan ljudingång?)

(respect pata - använder ert "anledning" varje dag, det bästa som hänt sen färdigskivat bröd och macintosh...I love it!*s*)

  • Oregistrerad
  • 2002-01-09 00:38

Kul att höra!

Kollade upp att MW i Tokyo var i slutet av mars, inte i februari.. som jag trodde.. det går icke att vänta så länge, så det blir ett köp.. men nu har jag blivit tveksam. Prisskillnaden mellan en TiBook 550 med DVD och en iBook 600 med DVD är 9000kr (drygt).
Man skulle ju kunna få plats med en iPod imellan och ha pengar över. En annan "frustrerande" sak är att topp iMacen (den med Superdrive) är billigare än 550 TiBooken med DVD.. ajaj.. är det värt det? Skulle nog personligen föredra en TiBook med den stora skärmen och G4 processorn.. men ni TiBook användare.. är det värt den stora skillnaden?

Nu har jag funderat länge och väl, det blir en PowerBook. Men det var ett svårt val, båda är helt underbara..

Fortsätt gärna och berätta om era erfarenheter med PB:n, är lika intresserad fortfarande.. ska beställa en 550 med DVD imorgon, skippar Combo eftersom för prisskillnaden kan jag köpa en extern dubbelt så snabb brännare istället och då kan man också kopiera skivor.

Jaja, sluttjatat.. nu ska jag sussa och drömma om min kommande PB

En pixel dog på min skärm igår! =(

Nu lyser en pixel ilsket blå!

Tror inte det går att göra något åt, och jag har läst rapporter från andra TiBookanvändare som också råkat ut för detta...

Sånt suger verkligen.. tänkte också göra en rättning.. det blev en iBook trots allt..
Rätt många faktorer som slog in, bla att jag köpte med en iPod som jag velat ha och det blev fortfarande 5000kr billigare än bara 550 Mhz TiBooken.. så idag eller imorgon är jag en iBook och iPod rikare..

Kom underfund med att om jag behöver större skärm vid jobb med PS och dylikt så får jag helt enkelt koppla in en skärm.

Edit: Kom på att iBookens skärm bara speglar, men det går säkert fixa så man kan ställa in högre upplösningar via nåt litet program eller så.

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: fobie ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-09 13:49
Citat:

Edit: Kom på att iBookens skärm bara speglar, men det går säkert fixa så man kan ställa in högre upplösningar via nåt litet program eller så.

Har själv försökt alla möjliga varianter på detta, men ej lyckats. Trots allt rör det sig om spegling av en LCD-skärm.

Jag tror tyvärr inte det går att få upp upplösningen högre än på den interna skärmen. Det program som brukar användas är SwitchRes och tidigare idag lyckades jag pressa upp upplösningen på en iMac DV med detta program (se denna tråd). Men liknande försök av mig och Fredrik från iBookar har varit resultatlösa. Vi antog att det helt enkelt inte går att göra, eftersom den interna skärmen är en lcd (och alltså inte går att "tvinga" upp, som man kan med en crt). Vi spekulerade i att detta borde betyda att det *inte* går att pressa upp den externa upplösningen på en ny iMac, eftersom den har lcdskärm, men det återstår att se.

Låter klurigt

Jag klarar mig endå hyffsat i 1024 med PS, testade lite på denna burk. Sen är jag inte heller någon hardcore PS designer, jag använder det rätt mycket när jag pular hemsidor men jag är inte så avancerad att jag behöver 2000 paletter och det mesta jag gör är endå webdesign, vilket inte är så stora "bilder". Men det kan endå vara en kul sak att försöka knäcka, det kanske finns någon lösning..

1
Bevaka tråden