TV-ut på iBooken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-03 23:09

Går det på något vis att stänga av den interna skärmen på iBooken när man kör TV-ut? När man kör DVD stänger ju iBookens skärm av sig och i och med det blir bilden på tvskärmen av högre kvallité. Har läst på Apples tech-sidor och även i MacOS interna hjälp, där står det bara att skärmen stängs av vid DVD uppspelning. Men jag vill stänga av den interna skärmen även vid körning av vanliga program. Eller finns det något annat sätt att få bättre bild på tv´n? När man kör ut tv-signalen via RCA-video porten är bilden inte särskilt bra, tyvärr.

Det har varit på tapeten tidigare, jag tillhör dom som gärna skulle kunna stänga av den interna skärmen (eftersom jag kör en extern ibland), men hittills har ingen haft någon lösning på detta.

• Oregistrerad
  • 2002-01-05 00:57

Så du menar att den interna skärmen inte äns släcks vid användande av extern skärm? Har inte provat det än. Det var en miss. Var ut och letade lite info på andra siter, och på mer än ett ställe var det folk som påstår att det bara är Apple som har lagt in en mjukvaru spärr mot att man släcker den interna skärmen. Allt för att den inte ska konkurrera med Powerbooken för mycket. Kan Apple vara så snikna? Adrian du som har haft din iBook ett tag upplever du bilden som dålig när du kör mot en TV eller har du bara kört mot extern skärm.

Japp, det stämmer, skärmen släcks inte av extern skärm. Inte med OS 9.1 i alla fall. (Om man däremot stänger locket så släcks skärmen, men detta gäller bara 9.1 så vitt jag vet. Ryktet sa att dom tog bort den funktionen i 9.2 för att datorn helt enkelt blev för varm om den var igång med stängd skärm.) Det känns som att någon klurig person borde kunna fixa ett mjukvaruhack för att stänga av den interna skärmen, men jag har inte sett nåt ännu.

När det gäller tv-ut så har jag testat det, men inte så mycket att jag kan säga nåt konkret om bilden. Jag har tyvärr inte DVD i min iBook (något jag ångrar att jag var för snål för), så nån annan här som har DVD kan väl säga mera om tv-ut-kvalitén.

1
Bevaka tråden