Batteri laddning på iBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-22 16:42

Farsan har köpt sig en iBook. Han frågade mig angående batteriets handhavande. Har dock inget erfarenhet angående bärbart och batterier. Ska man köra slut på batteriet och ladda upp den sen eller kan man ladda när man känner för det? Det är klart man kan ladda när som helst. Men vad är bäst om man tänker sig att man vill att batteriet ska hålla så länge som möjligt? Jag hittade inget i papperna som följde med datorn heller.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-22 17:19

Jag läste en liknande fråga för någon vecka sedan, då var det någon som hade fått svar av en utvecklare (av batterier) att Li-Jon batterier håller bäst och längst om dom hålls så fulladdade som möjligt, dvs så fort det är möjligt ladda upp igen , även om det bara har sjunkit till 90-95%.

Förtydligande (efter Olles inlägg), det här gäller alltså när man sedan använder iBooken, att man ska ladda upp och ladda ur när man första gången använder ett Li-Jon batteri har jag också hört.

[ 22-12-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Kollade min manual för Powerbook 550 lite väl sent. Där står det att när man får hem den så ska man först ladda den till max - sedan tömma den tills första varningsdialogen för att sedan ladda batteriet helt fullt ut utan att ha några andra prylar kopplad till den. Allt detta för att man då kalibrerar batteriet... på så sätt ska livslängden bli maximal på batteriet... kanske gäller samma sak på iBooken, kolla i eran manual. Att tömma det första gången kan man ju göra med en DVD, då går det åt ström

Olle

Litium Ion batterier klarar av att underhålls laddas. Det är inget problem, MEN första gången ska man ladda dem ca 16 timmar så att alla battericellerna väcks till liv. Och de tre första gångerna är det bra om man drar ur batteriet innan man laddar, sen ska det inte vara något problem att underhålls laddda.

/stefan

[ 22-12-2001: Meddelandet ändrat av: Insulin ]

• Oregistrerad
  • 2001-12-23 04:24

Tack, för era svar. Då har jag en klarare bild av hur det funkar.

1
Bevaka tråden