512 MB i Powerbooken ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått min PB 550, satte i ytterligare 512 MB men dator knyr över att den bara bryr sig om detta minne - inte 256 MB modulen. Tror att någon skrev att han skulle prova med att byta plats på dom, kan detta funka. Kan inte prova just nu för jag börjar alltid med att fomatera om i lågnivå och partionerar samtidigt. Kan det hjälpa att zappa PRAM´et ??? - Snabba svar räddar nyhetens behag Vet Palle kanske - det är Palle på www.powerpc.com som levererade det fungerande minnet.

• Oregistrerad
  • 2001-12-12 18:36

Det samma hände mig när jag skulle installera mer minne i iBook 500. Jag hade varit för försiktig med minnet och det hade inte "snäppt in" ända in i sitt läge. Testa att sätta dit minnet igen.

[ 12-12-2001: Meddelandet ändrat av: pasp ]

Ska testa även detta även om jag aldrig rörde original minnet (256 MB) som sitter i undre sloten - det är det NYA 512 MB minnet som acepteras.

• Oregistrerad
  • 2001-12-12 21:26

Är du säker på att det är 512:an som fungerar som den ska? Jag läste på ett forum hos apple.com att många personer som satt i en 512:a i 550-modellen bara kan se 256 av den och 256 av originalmodulen. Kolla med Apple System Profiler hur mycket minne maskinen kan hitta i varje plats.

Maskinen är tydligen känslig för felaktiga minnen. Detta är ett utdrag från den tråd jag läste:

"went to the Apple store today in Valley Fair, San Jose and spoke to a technician about all my memory problems. He said in order for the upper slot 512 mb to work it´s gotta be:
- PC100 (PC133 will work flawless with Ti667, but will cause problems with Ti550)
- ECC certified (meaning it´s high quality)
- use 64x64 or 32x64 RAM config, but NEVER 8x anything else.
- compatible manufacturers are Apple partners Viking, Crucial, and Matsui"

(Gå in på Apple | Support | Discussions | PowerBook och sök på "pc100")

/ Mattias

Mattias Malm skrev: Är du säker på att det är 512:an som fungerar som den ska?

Nej, 256MB modulen funkar i båda slottarna - testar jag 512 enbart i övre slotten så kommer felmedelandet - tyvärr så är den en aningen för stor att ha i undre slotten... Palle på www.powerpc.se testar nu detta och jag räknar med att minnet byts ut. När jag testade med den diagnostik CD som följde med Powerbooken då visar den följande fel - "past / 16 / 2048" har inte en aning om vad detta betyder men jag noterade att minnena hade olika latency. System profiles påstår att det är 2 stycken 256MB vilket är helt uppåt väggarna fel.

Annars är jag kanonnöjd med Powerbooken speciellt hur lätt den hittade mängder av skrivare i vårat Novell-nätverk på jobbet. Aktiverade bara AppleTalk och kollade i Print Center så fanns skrivarna där... drivrutinen fanns uppenbart med i MacOS X. Jag fick den iof att storkna när jag körde dubbla skärmar och en DV-fil med Quicktime.

[ 13-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

1
Bevaka tråden