Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook som Scsi-hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, har en Powerbook 5300c och vill koppla ihop den med en stationär mac, (4400). Har kopplat med scsi sladd men får inte upp hårdisken på skrivbordet trots omstarter. Har funkat förr men minns inte hur....någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-14 23:11

Dels krävs att SCSI nummer ställts in i Inställningen Powerbookinställningar.

Dels att man använder en speciell sladd för ändamålet. Det finns även adaptrar till vanliga SCSI sladdar med omkopplare så de dels går att ha för att ansluta enheter till Powerbooken. Dels använda den som extern HD.

Jodå, jag har både adapter och sladd. Jag har prövat med omkopplaren på både scsi och dock. Jag har ställt in ett id som inte används men jag får fortfarande inte upp PB:ns hårdisk på skrivbordet. Problemet är inte hårdvara utan snarare aarbetssätt och eventuella inställningar i de båda systemen.

Hur kan du veta att det inte är hårdvaran som krånglar?

Om du har externa SCSI-drivar, koppla bort dem först. Jag tror att man använder SCSI 2 för ändamålet?

Jag vet att scsi-sladden funker då jag använt den till en scanner. Adaptern lyser grönt så den verkar det inte vara något fel på. Jag har ställt in powerbooken på ID2. Jag har dock för mig att man var tvungen att ändra någon ytterligare inställning i datorn/datorerna. ..? Måste de startas om i en viss följd...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-16 22:47

Du har väl inte bara glömt att starta Powerbooken efter att du anslutit kablarna? När det funkar visas en SCSI symbol och ID på skärmen.

Hej, vill bara börja med att tacka för hjälpen. Supersjysst!

Nu kommer jag ihåg . Det det var så det funkade en gång i tiden...! Dessvärre inte längre. Jag har provat att starta om PB:n men det den går igång som vanligt hela tiden...kan något saknas i systemet?

Ärthjärna var man.

Tog en titt på adaptern igen och det visade sig att den var i fel läge. On och Off texten i stort sett utsuddad så det såg ut som man med omkopplaren kunde välja antingen scsi eller doc, självklart valde jag scsi som kändes mest rätt. I själva verket var omkopplaren för "scsi doc" på off...ja du hajar.

Knast är man, tack för hjälpen igen. Behövde minnas tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-17 22:55

Ärthjärna kan jag vara själv. Borde kommit ihåg att tipsa dig om det. Jag har ju aaallldddrrriiig gjort felet själv...

Ibland står det still....

Lyckan varade dock inte länge, PB:n har tokkrashat och vill varken ha hjälp av Norton eller Discwarrior...ska göra några försök till sedan blir det nytt inlägg under support...

1
Bevaka tråden