iBook och Nokia 6210?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan några timmar tillbaka har jag äntligen en iBook i min ägo. *glad* Nu sitter jag och funderar på om det går att använda modemet i min Nokia 6210 för att koppla upp mig när något telefonjack inte finns i närheten.

Men vad jag kan förstå så går det bara genom IR-port eller genom seriell pc-kabel. IR-port är dock något som inte finns på iBooken (så vitt jag vet), annars hade det ju varit väldigt smidigt att använda. Och kabeln för anslutning till seriellt port på pc går ju inte att använda.

Så frågan är, går det att fixa på något annat sätt? Finns det något Nokia USB-kabel man kan använda?

Ja det är en bra fråga, sitter själv på en Sony J5, och har beställt en USB kabel, det finns givetvis bara drivisar till pc. Och jag antar att det inte är lika enkelt som om man hade IR kommunikation, då är det "bara" att skriva en modem kommunikations fil med lite data. Nu måste man nog ha en hel drivis. Antar att det är lika för Nokian, om det ens finns USB kabel.

Ja, om iBooken hade IR så skulle det fungera bra, det finns info på Nokias hemsida hur man ställer in en mac med IR-port. Men någon USB-kabel verkar inte ens existera alls...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-21 19:38

Den bästa och enklaste lösningen är SoftGSM. Mycket enkelt USB-lösning och fungerar på Mac (kan ju vara bra) Fungerar med din telefon.
Har flera på jobbet som använder detta, mycket bra, mycket bättre än att använda IR som enligt mig är ostabilt och kräver att telefonen ligger rätt hela tiden vilket kanske inte är så lätt när man är ute och rör på sig.
www.softgsm.com

Aha, tackar så mycket för tipset Acke, ska kolla upp detta genast!

aha!
ser mycket lovande ut och ska vara funkis med T28:an också. Var hittar jag en USB-kabel som kan kopplas till T28:an nurå...

1
Bevaka tråden