Krånglande musknapp (PBG3FW)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner,

Tänkte jag skulle testa om ni har några kunskaper eller tips angående mitt problem.

Min PowerBook G3 (firewire) 400 MHz har en krånglande musknapp. Den har nämligen en dålig ovana att fastna i nedtryckt läge med medföljande problem. Jag försöker i viss mån att använda styrplattan istället, men det är inte särskilt smidigt i vissa program.

Jag var i kontakt i vintras med min återförsäljare (nämner inga namn) men trots flera påtryckningar har de inte gjort något åt problemet eller ens återkommit med en lösning. De pratade om att sända datorn till Holland och så vidare, men inget har hänt på 6 månader nu och jag orkar inte jaga dem för att än en gång bli "bortglömd".

Som jag förstår det så måste man byta hela överdelen av datorn (dvs handlovsstöd och hela spelet) för att fixa en trasig musknapp. Detta kan enligt min återförsäljare inte göras här i stan utan den måste skickas iväg för detta byte. Det tycker jag låter lite larvigt då det ju bara är att lossa på lite skruvar och byta ut överdelen.

Nu undrar jag om det går att beställa denna del och göra det själv? Garantin har gått ut så det lär ju kosta ändå och en kunnig PC-tekniker har jag hemma redan så jobbet går att göra själv. Om det går att beställa, vem beställer man av och vad kostar det?

Tyvärr har din ÅF rätt.
Powerbooks och iBooks får inte repareras lokalt utan all reparation sker i Holland.
Du skall definitivt inte acceptera att inget görs. Säg till din ÅF att beställa en kartong (om han inte har det) så att datorn kan skickas in för reparation.

Först tänkte jag bara säga att denna kund inte är kund hos oss (ännu) hihi.

För det andra kan jag bara vidimera att detta är ett fenomen som drabbar wallstreet -> Pismo-maskinerna. Ibland kan även musknappen kännas som ett "dubbelklick" - en otrevlig känsla!

Hursomhelst finns det en lösning på detta irriterande problem.

Det första man måste göra är att mecka av skalet på datorn, dvs överdelen. 1) Bort med cd/batt och alla skruvar på undersidan. Bort med tgb/cpu-kort hårddisk. Bort med plastbiten som sitter emellan gånggärnen till skärmen. Bort med 4 skruvar som håller i skärmen (sitter breve kontakterna på baksidan bakom luckan). Bort med båda skärmkablarna (blev synlig när du tog bort plastbiten). Bort med skärmen.
Skruva bort två skruvar som sitter under gångjärnen, skruva bort en skruv som sitter under tgb framför musplattan. Nu ska det typ bara vara att fimpa överdelen. Tänk på snäpplåset som sitter framför musknappen i framkant på datorn. Tänk på att det sitter en kabel från datorns överdel ner i moderkortet också!

När du fimpat överdelen på datorn (och fått en hög med skruvar på köpet) så kommer du se att det sitter en metallregel under musknappen. OM jag inte missminner mej helt så blir musknappen trög om bygeln antar formen av ett U. Skruva bort denna och böj den till formen av en liten "kulle" istället. Detta borde tvinga upp den stora plastplattan som utgör musknappen, och på så sätt förhindra att den stannar i nertryckt läge.

Anledningen till att den blev fuckad var antagligen:

1) fuckad form från början
2) för hårda tryck på musknappen - ej bra
3) Den kan ha fått sej en smäll eller liknande.

När du testat funktionen är det bara att mecka ihop prylarna igen. Denna beskrivning är iofs mest för Wallstreet, men burkarna är rätt lika så det borde inte vara några probb. Om du inte vill mecka själv kan du slänga in den hos oss, men då får du nog räkna med en 1000-lapp minst i arbetskostnad.

Lycka till

Tror faktiskt jag gör ett försök. Garantin är ju redan borta och jag kan inte lätt vara utan min dator (hade nog med problem förra gången med min Wallstreet som brann upp).

Jag har en pdf-fil med instruktioner hur man plockar isär pismon till småbitar så det lär ju inte vara några problem. Har ju redan skruvat isär den bitvis för att sätta in nytt minne i den nedre "slotten" utan att datorn pajjat ur.

Det verkar som om datorn fått sig en smäll när jag varit ute på resa då jag inte är speciellt hårdhänt av mig.

Tack för tipset bigmac!

Synd att jag inte bor i Stockholm för då hade du nog fått dig en kund (och uppdrag att fixa mitt problem )

1
Bevaka tråden