Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portabelt & trådlöst nätverk på resan!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit ute och rest lite dom senaste dagarna och kom på en riktigt bra idé. Jag skaffade en liten väska till min Airport Basestation så att det blev enkelt att ta med mig det trådlösa nätverket även när man är på semester!

Det tar ju tio sekunder att plugga in Basstationen till telefonjacket på hotellet eller den där släktingen...

Sedan kan man ligga till och med i trädgården och surfa!

[ 27 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Hej!

På tal om det... Någon i www.99mac.com-gemensakpen som har lösningar på hur man för över datamängder (bilder & text) från en PB, via mobiltelefon till en databas?

Snabb och säker överföring är ett krav liksom enkelt utförande av användaren...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 10:43

Till vilken typ av databas?

I första läget, d v s på kort sikt, handlar det om en databas för webbpublicering.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 10:54

Interarchy mot ftp brukar funka ganska bra iom att den kopplar upp sig mot servern igen när du laddar upp filen och den har blivit nerkopplad, samt klarar att fortsätta på längre nedladdningar om servern klarar det.

Ahhhh...
Har PB G3 :or samt PB 1400 (166/33). De senare lär inte klara det va?
Vilka program behövs i datorn, telefonen respektive databasen?
Har du erfarenhet av vilka operatörer (Telia, Tele2 Europolitan) som erbjuder de snabbast förbindelserna?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 11:21

Jag styrde ett liveevent förra året (editerade filer, övervakade loggar och använde web-gränssnitt) med min PB G3 och ett NokiaCardphone. Körde nog anarchie och netscape då.

Jag har haft bra erfarenheter med Europolitan, men är det i sverige och norrut så är nog telia att rekommendera.

Kent! Du är en klippa!
Är det en trådlös förbindelse mellan Nokian och PB?
Funkar det både för text och bild?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 11:44

NokiaCardphone är ett PC-Card som funkar utmärkt under MacOS 9 när man installerat modemscripten. Någon som vet var dom finns att få tag på? Kommer ej ihåg.

Annars funkar det ju med en telefon som har IR också, men det är ganska ostabilt. Lätt hänt att flytta den ur räckvidden.

Jag överförde quicktimefilmer, flashfilmer, textfiler och körde ett webgränssnitt som var designat för 9,6k. Jag rekommenderar starkt att du slår av så att browsern inte visar bilder, det blir mycket snabbare då.

Sen ska NokiaCardphone funka med HSCD(?) som stort sett innebär att du får ut 43k ur den. Europolitan har ett sånt abonemang, men jag har aldrig fått det att funka.

[ 31 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

Vet du vad? Testar dina erfarenheter så snart vi kan. Lovar att återkomma med resultatet!
Hjärtligt tack för hjälpen, så länge!

Kent
För tydlighets skull - jag har PB G3 :or, Nokia telefoner och ett nätverksbaserat publiceringsverktyg för webben (samt en databas för ändamålet).
Tanken är att jag ska sitta ute i perifierin skriva texten, tanka in digitala bilder i PB:n (bearbetade dem) och sen publicera rubbet rätt ut på webben.
Snackar vi fortfarande om samma sak då?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 13:38

Du kan använda din nokiatelefon (förutsatt att den har ir-port) och koppla upp dig via den. Det finns ett modemskript för nokiatelefoner med MacOS 9. När du sen är uppkopplad så är det som att sitta över ett vanligt modem fast mycket långsammare. Räkna med att du har under 1k i överföringshastighet och får betala mobilsamtalskostnad.

Jag skulle föreslå att du gör allt klart offline och sen kopplar upp dig, gör överföringen och sen kopplar ner dig (om du inte är miljonär)

Okej! Än en gång tack för din hjälp!

Om du vill använda mobiltelefon så rekommenderar jag Card Phone som nämnts eller någon annan telefon med HSCSD.
Gamla mobiltelefoner som endast hanterar 9,6 Kb/s blir en pina.
Tyvärr verkar Telia ha begränsat hastigheten på sitt nätt till 28,8 Kb/s, teoretiskt skall man kunna komma upp i över 40Kb/s
Nokia 6210 fungerar bra med PB.
Modem skript hittar du här: http://www.idexpress.fi/sw/

Micke W:
Lovar återkomma till alla så fort lösningen är testad. Antar att ni är lite nyfikan?

jag brukar köra uppdatering av hemsidor med nokia 7110/IrDA. den kopplar upp min wallstreet med 14.4, ok men inte så att man blir impad.

självklart ska man göra allt klart innan uppkoppling sker, annars blir det dyrt. det är svårt att göra ngt vettigt på kortare tid än tre minuter.

förslag till den som ska koppla upp sig är att man använder sig av ngn slags snabbsynk-funktion, tex som den i transmit.

Måste man ha en Airport-basstation för att ansluta till ett trådlöst nätverk?
Som t.ex. ett sånt som Powernet sköter?

Skulle vara glad om jga kunde få ett svar

/kigge

1
Bevaka tråden