Skärmspegling med iBook700

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-17 14:59

Nu har jag fått en fin ny iBook till jobbet. Har en privat sen tidigare (600 combo).

Jag ska använda den till att köra visningar med projektor på. På min privata som jag använt hittills så går det utmärkt att bara plugga i en extra skärm så speglas den direkt. Nemas problemas.

Men på den nya (som fö ska kunna hackas för att köra två skärmar) så får jag bara 800x600 i upplösning. Värdelöst! Hur jag än gör så kan jag inte få 1024. Går det inte?

Någon som vet?

• Medlem
  • 2003-02-17 15:32

Är det TV-adaptern du kör? Om så, så tror jag att den ställer om sig till det automatiskt. Efter firmwarehacket får du en hel rad upplösningar tillgängliga. Det går att välja om du ska ha skärmspegling eller ej.

Kör hacket först, och se om det fungerar likadant. Jag minns inte hur det var. Dessutom, det sk hacket reparerar ju egentligen vad Apple har förstört. Det är mer en patch.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-17 16:34

Nej, det är inte tv-adaptern. Det är vanliga vga, alltså en extra bildskärm.

Jag har ingen nytta av hacket, eftersom jag bara behöver spegling.
Vad jag inte förstår är varför det inte går att köra 1024 på speglingen på den nya ibooken när det går utmärkt på min gamla.

Just nu skriver jag detta på en iBook 800 med en extern skärm tillkopplad. I 1024x768. Så det ska gå.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-17 23:35

Jag kan inte förstå varför jag inte kan välja annat än 800x600 56 eller 60Hz.

Exakt samma utrustning har jag kopplat in min privata iBook på utan några som helst problem.

[ 17. februari 2003, 23:36: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 07:12

Är det bara den skärmen eller gäller det externa skärmar överlag ihop med den iBooken?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-19 13:34

Nu provade jag med en annan skärm och då gick det bra. Det verkar som om iBooken hämtar info om skärmen och lägger till en skärmprofil för fägstyrningen, plus att den läser av vilken upplösning skärmen klarar.

Den anordning jag inte fick den att funka med är en skärmswitch och splitter där både en projektor och en vanlig skärm är inkopplad. Uppenbarligen får iBooken ingen info om vad det är för skärm, och då kan man bara välja upplösningar som är standard för alla skärmar. Dvs 800x600 i 50Hz.

Men min privata iBook fixar biffen utan problem. Surt!

Jag hittade ett litet program som heter SwitchRes X där man kan tvinga en upplösning. Med det gick det bra att köra 1024, men jag vill ju inte vara beroende av ett shareware utan kunna göra det direkt i operativet.

Går det inte att slå på alla lägen grafikkortet klarar mauellt?

(Jag kan inte köpa shareware till jobbet eftersom jag jobbar kommunalt och inte har möjlighet att betala med kreditkort... Har ingen lust att stå för pistolerna privat.)

1
Bevaka tråden