Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd fast i superdrive

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En tom cd har fastnat i min 1ghz powerbook med superdrive...
Den syns inte till på skrivbordet heller, nån vajsing är det.
Vet nån hur man kan få ut skiten??

Provat med F12-tangententen (eject-knappen)?

Om CD:n inte hoppar ur får du starta om datorn, hålla ner musknappen under uppstart och hoppas CD:n kommer ut då.

Om den inte gör det.... skrämmande tanke, men då måste du tyvärr kontakta Apple Support, för det finns inget annat sätt att få ur en skiva från spelaren. Inget litet hål ett pilla in ett gem i, nada.

Läste om en tjej som hade råkat ut för detta efter bara någon dag, en musik-CD som hon spelade. De fick byta ut hela spelaren och inte fick hon tillbaka CD:n heller, däremot kunde hon få ersättning för värdet av CD:n så hon kunde köpa en ny. Undrar om de gör det när man petar in en program-CD också?

Har redan testat det du sa...
Då får jag väl ringa apple support... Varför känns inte det så lockande?

Du borde kunna använda gem-utmatar-hålet.

Datorn måste vara på när du gör det.

Läs hur hos Apple.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Du borde kunna använda gem-utmatar-hålet.

Datorn måste vara på när du gör det.

Läs hur hos Apple.

Jag är ledsen, men jag tror inte att den nya PowerBooken har det där hålet kvar. Jag har kollat i Service manualen över hur man får ut en CD om den fastnat. Och det står inget om det där hålet. Bara det som Petra säger att man ska göra, funkar inget av detta. Ja, då blir det Apple som får ta ut den. Men jag ska kolla lite till ikväll om jag kommer ihåg det

Har dom tagit bort det utan att hitta på något nytt sätt är de lite snurriga på Apple. Jag vet att det var folk som inte hittade det på sin iMac med superdrive, men det fanns där om man tittade petnoga.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-13 12:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Har dom tagit bort det utan att hitta på något nytt sätt är de lite snurriga på Apple. Jag vet att det var folk som inte hittade det på sin iMac med superdrive, men det fanns där om man tittade petnoga.

Det finns inget sådant hål på nya PB 1 ghz. Sitter och kollar just nu och det verkar som att den "funktionen" är borttagen...

Dumt kanske, men har du prövat att starta om datorn med muskanppen nere?

Tackar för hjälpen men jag har precis pratat med apple support. Jag får lämna iväg den på service.
Driven kunde gått i baklås eller så får dom helt enkelt byta ut den.

Verkar lite dumt att ta bort den. Jag hittade websidan där en snubbe visar var den sitter på en imac, kan ju vara bra att ha i 99mac arkivet.

Nä, gemhålet är helt borta och när man läser *hostar lite generat här* servicemanualen för PowerBook 867MHz/1GHz så står det att man måste byta ut den optiska enheten. Jo ja tackar ja. Fint när garantin gått ut (tur att man har 3 års AppleCare).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-14 12:33

En annan utväg kan vara att starta Toast titanium (om du har den) och välja "Copy". Då får du fram en eject-knapp som brukar fixa det mesta för att få ut skivor.

Prova iaf...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 13:08

Om du går in i system-library-core services-menu extras så ser du en folder som heter Eject. menu. Dubbel clicka på den så får du upp en eject knapp i högra hörnet (kan tas bort med äpple+drag).
Testa att köra eject med den knappen.

Efter att ha provat alla tips utan framgång så lämnade jag in den på service, 2 timmar senare ringde dom och sa att jag kunde hämta den. Dom hade bara skruvat sönder den å pillat ut skivan och nu funkar den igen... Då blir det ännu konstigare att det inte finns någon "emergency" ejectknapp iom att inget var sönder??

Följande kommando i terminalen tvingar enheten att "mata ut" "hdiutil eject -force /dev/drivename" Detta har varit på tapeten tidigare och finns att läsa om
här.

Tackar, får man väl testa nästa gång då

1
Bevaka tråden