Varför är bookendz så dyra?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-12 22:07

Jag har ganska nyligen skaffat en powerbook, och började fundera på att skaffa en dockningsstation till den.

När jag såg att en sådan kostar runt 4000 kr blev jag lite konfunderad. hur kan lite plast och ett par kontakter kosta fyra tusen kronor? Det är ju inte ens någon elektronik i den! Den ger mig ingen extra funktionalitet. det är bara förlängningssladdar ingjutna i lite plast!
Eller har jag missat något?
hos Macoteket

/arvid

[ 12 Januari 2003, 22:08: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:11

Skulle tippa på att det är en väldigt smal produkt. Få som köper den och det gör att serierna är små och då ökar ju produktionspriset.

Har aldrig fattat meningen med att ha en. hur svårt är det att stoppa i ett par sladdar?

• Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:29

Problemet är att du stoppar i dina sladdar bryskt och i fel vinkel dagligen. En dockningsstation hjälper dig att spara på det mekaniska slitage på kontakterna.
Du anar inte hur många maskiner vi får in där kontaktdonen "bara slutat fungera". På min förra arbetsplats investerade vi i "dockor" till samtliga bärbara. Det minskade reparationerna till i princip noll.

Däremot tycker jag att 4.000 låter mycket. Kanske inte värt pengarna om man är varsam.

Edit: vastlef

[ 12 Januari 2003, 22:33: Meddelandet ändrat av: Schuckert ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Problemet är att du stoppar i dina sladdar bryskt och i fel vinkel dagligen.

Det är ju något som man inte bör göra. Är själv pedantiskt noggrann.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-13 17:43

Visst är det väl så att upplagan inte är så stor, men 4000 kr, så mycket kan det väl ändå inte kosta. Det känns som man nästan skulle kunna köpa egra kontakter och gjuta en egen för det priset.

Och visst är man noga när man trycker i kontakterna, men det är ju lite pill att göra och det krävs lite koncentration. Det är lite det jag vill slippa. Att bara kunna ställa ner powerbooken och trycka den en bit bakåt och köra.

En bookendz med DVI->VGA adaptern inbyggd, firewire-disk, firewire- och usb hub. Det skulle jag nog kunna betala 4000 kr för.

Man kanske skulle försöka sig på att göra en själv?

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Visst är det väl så att upplagan inte är så stor, men 4000 kr, så mycket kan det väl ändå inte kosta. Det känns som man nästan skulle kunna köpa egra kontakter och gjuta en egen för det priset.

Och visst är man noga när man trycker i kontakterna, men det är ju lite pill att göra och det krävs lite koncentration. Det är lite det jag vill slippa. Att bara kunna ställa ner powerbooken och trycka den en bit bakåt och köra.

En bookendz med DVI->VGA adaptern inbyggd, firewire-disk, firewire- och usb hub. Det skulle jag nog kunna betala 4000 kr för.

Man kanske skulle försöka sig på att göra en själv?

/arvid

Bra affärsidé Arvid. Bara att köpa lite kontakter och sätta igång med att koka plast på spisen...

1
Bevaka tråden