Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nät- eller batteridrift vid regelbundet jobb?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 15:53

Har en iBook 800 och funderar lite över smartaste förhållningssättet när jag jobbar dagligen på datorn. Ska jag plugga i laddaren och köra den på nätdrift när den står på skrivbordet, eller är det bättre/smartare att ladda, köra på batteri, ladda o s v?
Hur påverkas batteriets livslängd?
Någon som har kloka erfarenheter att dela med sig av?

Kör med nätsladden i när du du har möjlighet. Om inte annat har du alltid ett fulladdat batteri när det väl behövs. Jag har aldrig märkt att livslängden på batteriet skulle påverkas av detta.

När batteritiden på min iBook 500 började bli riktigt dålig så snackade jag med Techno IT (Appleserviceställe i Umeå) och där fick jag rekommendationen att alltid låta batteriet ladda ur innan jag satte i nätsladden, om jag redan börjat använda batteriet hemma kvällen innan.

Nu vet jag inte hur kvalificerat det rådet var, jag har hört andra som säger att denna typ av minneseffekt i batteriet inte längre finns i nya batterier. Men för säkerhets skull så gör jag så ändå. Laddar ur alltså, sen kör på nät.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 20:54

Tack för synpunkter. Det känns intressant att veta hur andra med bärbart tycker att det blir mest praktiskt.
I och med att det är litiumjonbatteri på iBooken, så borde det väl inte kunna utvecklas någon minneseffekt i batteriet?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-05 21:12

Jag läste något tips av någon mobiltelefonkostruktör att LiJon batterier alltid ska hållas så fulladdade som möjligt för att att ge bäst livslängd, dvs alltid sladden i när man har ström.

Jag tycker också att detta verkar stämma när batteriet i min gamla iBook har tappat i kapacitet så har det varit när jag har kört mycket mobilt, jag får fortfarande ut 2,5 timmar ur orginalbatteriet trots att burken är 3 år gammal...och är använd dagligen(flitigt!)

Är det någon som har kört andra metoden, att alltid ladda ur helt och hållet, som kan delge oss erfarenhet om detta?

  • Medlem
  • 2003-02-05 21:32

Min metod har varit ganska mycket tvärtemot Adrians, jag har stoppat i nätsladden när jag varit hemma och således har nog batteriet ofta blivit laddat trots att det inte varit helt "tomt". Kanke är det därför som det nu bara ger ca 20 minuters drifttid? (det är 2 år gammalt)

Det verkar vara en mängd olika råd som gäller angående batterier, lite komplicerat...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-05 21:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ma:
Min metod har varit ganska mycket tvärtemot Adrians, jag har stoppat i nätsladden när jag varit hemma och således har nog batteriet ofta blivit laddat trots att det inte varit helt "tomt". Kanke är det därför som det nu bara ger ca 20 minuters drifttid? (det är 2 år gammalt)

Det verkar vara en mängd olika råd som gäller angående batterier, lite komplicerat...

Heh, och jag har kört samma metod som dig jag har 2,5 timmar efter 3 år...

Men iaf, uttaladet jag läste av mobilkillen var att LiJon batterier tar mest skada av att bli helt urladdade och det bästa var att hålla dom så fulladdade som möjligt.

Ja som sagt, det rådet jag fick har jag inte litat på till hundra procent (trots att det var ett Apple Center).

Kanske dags att fråga Apple för att få rätt svar en gång för alla?

jag klarar inte av att köra utan sladd. såfort jag får chansen kör jag med sladd. får panik ifall jag hamnar under 90% laddning. har aldrig vart under 50% for sure. snälla 99mac, är jag onormal?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-06 03:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
jag klarar inte av att köra utan sladd. såfort jag får chansen kör jag med sladd. får panik ifall jag hamnar under 90% laddning. har aldrig vart under 50% for sure. snälla 99mac, är jag onormal?

Det är helt normalt i din ålder. Du kan känna dig helt lugn...

Tant Oskar, ***rådgivare

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
jag klarar inte av att köra utan sladd. såfort jag får chansen kör jag med sladd. får panik ifall jag hamnar under 90% laddning. har aldrig vart under 50% for sure. snälla 99mac, är jag onormal?

Tänk på att även om Li-ion-batterier inte har någon minneseffekt så har de en begränsad livslängd med avseende på hur många laddningscykler de klarar. Mellan 300 och 600 laddningscykler brukar batteriet klara, och för batteriets del spelar det ingen roll hur långa eller korta cykler det rör sig om. Det är alltså rätt dumt att paniskt ladda upp batteriet så fort man gått ner under 90%, eftersom det minskar batteriets livslängd ganska drastiskt.

Och nej, man ska inte för allt i världen ladda ur ett li-ion-batteri. När en cell varit nere i 1,7 V (har jag för mig att det var iaf) är rekommendationen att den får åka raka vägen till returstationen, och vid 1,5 V ska man inte ens tänka tanken att försöka ladda den igen. Men som tur är finns det elektronik som ser till att batteriet aldrig blir så urladdat, så därför är det inte farligt att köra på batteri så länge att datorn tvingas ner i vila.

shiiit! vad kostar ett nytt batteri? 3k? då kan jag ha ett som psyko-batteri, och ett att försöka behärska sig med.

  • Medlem
  • 2003-02-09 01:37

Kan inte the "weight saving device" få agera "psykobatteri"?

Batteriteknologi är en djungel, precis lika tät och ogenomtränglig som SCSI.

Blyackar klarar inte av att laddas ur helt, de tvärdör, och kan drabbas av minneseffekter i form av sulfatering av plattorna. Satt väl bara i Portable och PB100.

NiCd har kraftiga problem med minneseffekter och självurladdning och skall laddas ur *nästan* helt före återladdning. Välskötta ska de kunna bibehålla kapaciteten (=mAh) under minst 300 laddningscykler.

MiMH har mindre problem med minneseffek (men den finns där) och självurladdning och kan *skvättladdas*, men klarar sällan mer än 600 cykler.

LiION har mycket små minneseffekter, men är känsliga för totalurladdning. Klarar dock upp mot 1000 cykler.

Sammantaget mår alla batterier bra av att dras ur och laddas upp ordentligt. Även om de inte har problem med minneseffekter och självurladdning, så är de begränsade till ett visst antal laddcykler. Skvättladdning varje dag minskar teoretiskt antalet driftdagar, men det är ingen exakt vetenskap. Ett av mina mobilbatterier, NiMH, skvättladdas i bilen flera gånger per dag och har hållt sin drifttid i fyra år (= förmodligen passerat 5000 laddcykler)

Vad gäller för iPodar? Hur skall de laddas för att hålla längst? Där skättladdar man ju varje gång man vill uppdatera nya låtar och synka iCal.

1
Bevaka tråden