Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 vs G4? Alltså jag fattar inte det här...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en iBook och koppla upp till icke-bärbara skärmar och tangtentbord på mina respektive datorplatser (hemma och på jobbet). Men jag såg nu på Macoteket att iBook har G3-processor, t ex har den billigaste har G3 700MHz...

Men va f*n... ? Jag trodde G3 var "sämre" än G4 och min gamla PCI G4:a på 400 MHz är verkligen inte att leka med i seghetsbranschen. Så många och långvariga badbollar har nog aldrig tidigare skådats av mänskligt öga... och då har jag 867 MB RAM, så det är ju processorn som är pömsig helt klart.

Rimligtvis måste ju en sprillans ny iBook vara bättre en än sprillans gammal G4 Tower (PCI) från 1999? Eller hur? Men hur? Jag fattar inte det här med processorerna alltså, liksom va... Duuh....

Funkar det förresten bra och enkelt att koppla in extern skärm och tangentbord till iBook?

[ 03. februari 2003, 14:23: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

  • Medlem
  • 2003-02-03 14:31

Har prexis den kombinationen och jag upplever nog att iBooken är segare än gamla G4-Bettan, sin ungdom till trots. Någon techie kan säkert reda ut hur det förhåller sig med systembussar och annat.
Det går utmärkt att koppla in tgb och skärm, OBS att skärmen bara speglar den inbyggda och därmed dess rätt fesna upplösning. Misstänker att ett djupare tag i plånkan och inköp av nya Powerbook 12´ kan vara vägen till lyckans land, men så är jag rätt naiv också.

Jaha, då var jag ju inte helt pantad Tack för dina värdefulla synpunkter. Ja, jag är också på väg till det förlovade landet och det verkar mycket riktigt som att vägen dit är smal och slingrande, att den går genom den beryktade plånkans bergspass, på bägge sidor omgärdat av sylvassa klippor. Minas Morgul...

[ 03. februari 2003, 14:39: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Men va f*n... ? Jag trodde G3 var "sämre" än G4 och min gamla PCI G4:a på 400 MHz är verkligen inte att leka med i seghetsbranschen. Så många och långvariga badbollar har nog aldrig tidigare skådats av mänskligt öga... och då har jag 867 MB RAM, så det är ju processorn som är pömsig helt klart.

Rimligtvis måste ju en sprillans ny iBook vara bättre en än sprillans gammal G4 Tower (PCI) från 1999? Eller hur? Men hur? Jag fattar inte det här med processorerna alltså, liksom va... Duuh....

G3 är sämre än G4. Men bara vid samma MHz eller på vissa specialområden. G4 har något som kallas Altivec (eller Velocity Enginge) som kan accelerera vissa speciella beräkningar rätt bra. Är programmet optimerat så kan det blir stor skillnad. Men i övrigt så är skillnaden faktiskt inte så står. En 800 MHz iBook är i mångt och mycket kvickare än en G4 på 400 MHz.

Sök lite här på forumet så kan du hitta flera diskussioner om detta, som den här tråden där du kan hitta en länk till en bra jämförelse mellan iBook, PM och PB.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Funkar det förresten bra och enkelt att koppla in extern skärm och tangentbord till iBook?

Ja, men du kan inte köra dubbla skärmar utan bara spegla den interna skärmen (om du inte kör ett hack). Finns flera trådar om detta:

Upplösning Externa skärmar med iBook

Dual display på min ibook?

Screen Spanning hack för iBooken

Tackar...

(två gånger inlägg från Umeå nu, ska det bli ett tredje

?)

  • Medlem
  • 2003-02-03 14:48

Rest asure, iBooken är betydligt snabbare än en PCI G4. På allt.

Jag har inte provat 700Mhz, men iBook/800 är helt klart en ganska snabb Mac. Jag upplever den som snabbare än en Powerbook G4/667, men om man inte sätter sig med stoppur är det svårt att veta.

Jag vet inte om jag är en "poweruser", men jag upplever inga fartproblem med OS X, Photoshop eller Illustrator, vilket är allt jag kräver.

Sök i iBook-forumet efter "hack", så får du länkar till sidor som visar hur du kan ansluta en skärm med högre upplösningar också. Fungerar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 14:53

"Rest asure, iBooken är betydligt snabbare än en PCI G4. På allt."

Jag håller inte med. Alls. Min farsa har en iBook 700 och jag kan lova dig att min PowerBook G4 667 springer cirklar runt den på hastighetsfronten. Alla G4´or jag jobbat med har också varit snabbare än iBook´en. Inklusive G4/400. Och detta trots att det är hyfsat med minne i hans iBook (384 mb RAM) samt att den är nyinstallerad och "fräsch"; den är för övrigt helt ny. Se´n är alla uppgraderingar inlagda. Det känns som rena semesterdatorn för det är badbollar hit och badbollar dit. Den är ypperligt snygg och trevlig men snabb är den definitivt inte. Snarare otroligt slö.

Tack för sjyssta inlägg.

Som kuriosa kan jag nämna att det som främst tynger mitt MacHjärta i nuvarande läge (med PCI G4 400 MHz) är FLASH, Fireworks, Dreamweaver och Illustrator 10. Jag gissar att de inte är klockrent kodade, men det ska ju egentligen inte behövas, lite "slack" bör ju en dator ha. Fast faktum är att InDesign och P-shop t ex funkar helt okej på min gamla tröga "Bettan". Med en processor som har lite överkapacitet borde det ju kompensera för vad nu skillnaden än är mellan dessa program.

Jag bryr mig egentligen inte om varför det blir badbollspartaj. Nu ska jag hur som helst köpa minst en ny dator... Vore läckert med någon slags bärbar...

Edit: fotnot-> med dator menas förstås Mac!

[ 03. februari 2003, 14:57: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

  • Medlem
  • 2003-02-03 14:59

OK, om du tror att en G4 processor är så överlägsen på allt, så får du tro det. Min erfarenhet säger att den G4/400 jag hade knappt kunde köra OS X... Enligt ditt resonemang skulle den nya iBooken då vara ännu sämre på det, vilket den inte är.

Vi har en PowerBook G4 400 här på kontoret och den upplever jag som snabbare än min förra iBook 500, men inte lika snabb som min nuvarande iBook 800. Har dock inte mätt något (vill man ha siffror - kolla länken i tidigare inlägg).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Sök i iBook-forumet efter "hack", så får du länkar till sidor som visar hur du kan ansluta en skärm med högre upplösningar också. Fungerar utmärkt.

Behövs inte sökas efter, de trådarna finns länkade i mitt inlägg ovan.

men men.. oj vad subjektivt detta verkar vara.. jag avänder mig rätt ofta av en 350Mhz G3a, med 384 ram. stressar jag upp den med 1600x1200 och miljoner färger, och drar på med många program, jag då blir det slött. vilket det inte alls blir i min powerbook550, med 512. där kan man lugnt ha igång hela rasket. visst ibland får man vänta.. men det är inget jag blir förvånad och börjar ropa "meH! meH! badboll!" över...

jag förvånas regelbundet över hur snabbt g3an klarar saker. g4an är snabbre, men största skillnaden är att den tål mycket mer. kanske beror det på minnet, vad vet jag.

jag har funderat mycke över hur tex dockan kan flyta lika fint på en icke quartz exreme 35Opropp och på en (ifs just precis) extreme:ad 550...

och hur kommer det sig att os X känns så jäävla snappit på demo-burkar, och inte har dom fläskigt mycke ram heller..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 22:10

Av min erfarenhet känns OSX jävligt rappigt så fort du nyinstallerat det. Skapar du en ny användare eller loggar in som root får man också, tycker jag, en viss "fräshhetskänsla". Det är inget så märkligt tycker jag inte heller...

1
Bevaka tråden