Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera TiBook 400 ...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-01 13:43

Hej!

Jag sitter med en Powerbook G4 / 400. I denna maskin har jag 384mb i minne. Har fortfarande standardhårddisken på 10Gb kvar i den. Har märkt att skärmen har böjrat flimra, speciellt synligt är detta i nedre, vänstra hörnet. Då det inte finns nån garanti kvar, så blir jag ju orolig. Jag undrar i vilket fall om det är värt att behålla den här maskinen och byta ut det ena minnet mot en 512:a samt byta ut hårddisken mot en snabbare, 5400 varvare? Helst av allt vill jag ju ha en ny Mac, men funderar då faktiskt på en stationär även om jag blivit borskämd med en bärbar. Jo, jag har funderat på en ny bärbar med. Har för tillfället inte
ett jättebehov av en bärbar, ska tiläggas.

Vad skulle ni göra? Ska man köpa en beggad Powermac eller Ibook / Powerbook och i så fall vilken? Skulle jag i dagsläget haft råd att köpa nytt så hade det inte varit några problem. Nu är det inte så tyvärr. Såg att de absolut nyaste Powermacarna låg bra i pris, i alla fall den billigaste. Vete 17 dock om jag behöver det allra senaste. Sen ska man ju ha en 17" skärm (minst) också.

Nytt, begagnat, stationärt eller bärbart? Bärbart känns ju garanterat som ett uppköp för stunden, men definitivt som ett nerköp i och med att man är låst till grafikkretsarna osv.

Att det ska surra en G4 processor i är givet, resten vet jag dock inte...tipsa gärna. OS X vill jag uppleva i "full frihet", och inte som nu, på denna slöa dator.

/Fredrik

[ 16. februari 2003, 10:06: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 18:43

Satt i din situation före Jul 2002, jag tog och köpte en 512mb ram modul och lade till en HD på 40Gb. Så nu jobbar G4:an med 768 mb ram.
Det är väl för mycket att säga att det blev en ny dator, men en väsentlig skillnad blev det. Jag jobbar mycket med Photoshop Illustrator, samtidigt kan jag bränna skivor och OS X trivs mycket bättre med mer Ram. Så dom tusenlapparna jag la ut tycker jag nog att det var värt.
Fast sen kom 17" Powerbook:en en sån där jag-mååste-bara-ha-produkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 18:51

Svårt.

Det är aldrig fel med mer minne. men sen om det är värt priset för ny disk och mer minne i förhållande till upplevd hastighet är ju väldigt personligt.

Personligen tycker jag även att minst 512 MB är minimum för en dator idag. Både PC & Mac...

För både Mac OS X och Win XP kräver det om man skall köra annat än bara själva operativet!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 04:12

Mitt tips är att maxa minnet vilket är relativt billigt och ger en bra kick överlag i OS X. Bry dig inte om att köpa ny HD om du inte behöver mer plats då det inte ger samma prestandaökning.

Skall du sälja och köpa/nytt beg. så skulle jag endast köpa en modell som har L3-cache, för att få en rejäl skillnad i hastighet vare sig du köper bärbart eller en desktop.

Man får ju fortfarande rätt bra betalt för PBG4, över 10 papp, så det kan vara läge att sälja. max 7000 emellan för nya desktopbudgetmodellen... utan skärm iofs.

[ 03. februari 2003, 04:15: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • 2003-02-03 09:00

Läste nåt om att de 15" modellerna som kom innan 1Ghz och company skulle vara tystare än de allra nyaste (Läst i MacWorld). Kanske en ny sådna skulle vara en fin investering. Hur mycket vram sitter de i dem och vilket grafikkort?

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-03 09:13

Jepp, iaf 667MHz-modellen av förra serien har fått lovpris för att vara tyst och att fläkten går igång sällan. Det sitter 32 MB på grafikkortet som är ett ATI Radeon Mobile 7500 4xAGP.

Frågan är dock om de går att få tag i nya fortfarande? Det finns väl inte särskilt många på begagnat marknaden heller gissar jag.

Å andra sidan tycker jag inte min 1 GHz låter speciellt mkt heller...

  • Medlem
  • 2003-02-03 13:46

Jag tänkte komma undar lite billigare bara... Vad tror ni man kan få en sådan PB för? Vilken Powrebook G4 modeller har kommit fram tills idag. Finns nån bra sida att titta på?

Fredrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Vilken Powrebook G4 modeller har kommit fram tills idag. Finns nån bra sida att titta på?

Längst ner på denna sida, finner du specar för samtliga PowerBook G4or.

/M

Sjalv slangde jag in 2 st 512mb moduler pa min 400
tillsammans med en 60gbdisk (fast det var ett tag sedan), kanner darfor inget storre behov och tror att man klarar sig ratt sa bra pa det.

Sjalv arbetar jag uteslutande i Photoshop under osx och med natverksintegritet under openbsd pa burken. behover man mer utrymme ar annars en extern diskraid att rekomendera, sakert for forvaring och billigare i langden an en disk som kan krascha ratt brutalt mitt i arbetet...

17tummaren hagrar dock i mitt sinne... men om den skall vara anvandbar vill man ju maxa ut den och da ligger man pa en 70-85papp med externa diskar dom stodjer fw800.

annars om du gillar att finlira med lodkolv sa gar 400 processorn att spiffa upp till 490, du far kortare livslangd men det ar genomforbart tekniskt sett...

RAID ar gudarnas gava till den mjukvarubesudlade manniskan...

/ J

  • Medlem
  • 2003-02-16 10:04

Saken är den att bildskärmen på min gamla PB har börjat flimra. Tjejen ser det inte, men jag kan klart och tydligt urskilja ett flimmer som ter sig extra tydligt i nedre, vänstra hörnet. Jag undrar nu om detta är ett tecken på att skärmen är på väg att ge upp? Den har aldrig gått i backen, fast det har ju dykt upp en linje vertikalt på skärmen, som syns än idag när det kommer något röd/orange i bilden. Finns det något man kan kolla för att se om det är allvarligt? Lite svårt att sälja en PB med detta problem. Jag tror iofs. inte att det är uppenbart för alla - det kanske bara är jag och mina ögon som är känsliga, men jag har aldrig tänkt på det tidigare.

Så en större HDD snabbar inte upp? Ej ens om det spinner i 5400 varv? Minnet är jag ju sugen på att maxa, men frågan är om det är värt att satsa över lag på den här maskinen. Tänkte i så fall sätta in en 512 modul för att få 768. Skulle det göra en ruskig skillnad att langa in 2 x 512 istället? Saken är den att jag tycker att den otrvevliga badbollen kommer upp även när jag bara kör ett program, kan vara Safari (speicellt vid uppstart) och undrar därför om det verkligen skulle kännas som en stor skillnad med mer minne?

Har förstått det som att en PowerBook G4/667 (DVI) skulle vara ett bra begagnatköp. Saken är dock den att man är så låst, uppgraderingsmässigt på en bärbar. Har även kollat på iMac 15 eller 17" men faktiskt även på någon beggad, tyst, PowerMac. Vad det beträffar iMac så är väl inte den heller så uppgraderingsvänlig? Visst, minne och hdd kan man byta, men sen sitter man efter ett tag med ett taskigt grafikkort med. Kanske tänker jag fel, rätta mig i så fall.

Om jag nu fortsätter med PB, vart fick man tag på det där käcka stället att "få upp" datorn med. Blev så mycket bättre ergonomi med det.

/Fredrik

[ 16. februari 2003, 10:14: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

1
Bevaka tråden