Några funderingar om bärbara

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-31 22:42

Hej!

Jag har nu tänkt ett tag på att skaffa mig en bärbar dator. Vad tycker ni? Hur stor vikt av ert val sätter ni just på den bärbaras vikt? Är t ex allt över 3 kg egentligen släpbart? Hur känns det att bära på en 3.5 kg tung släpbar? En vän till mig tycker stenhårt att den bärbara måste väga mindre än 2 kg för att man skall kunna arbeta med den. Det tror jag inte riktigt på.

Fast...jag vill vara säker. Jag har kikat en del på iBook 12.1" 700-modellen - snyggaste bärbara man kan få, för den summan. Valet går mellan den, iBook eller nån likvärdig(pris) bärbar PC.

Vad jag kommer att använda datorn till är nästan uteslutande utveckling. Så vilket grafikkort det sitter i den bryr jag mig inte så mycket om(ingen 3D-utveckling inte). Jag har erfarenhet både av MacOS(tyvärr MacOS 7 - 9) och Windows. OS X verkar vara bra och jag behöver nog bara vänja mig vid det för att komma igång och gilla det.

Så vad är viktigaste för mig? Jo, priset(där ligger iBook bra till) och att jag kan göra det jag vill och måste.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 23:00

Mot bakgrund av de önskemål du nämner i inlägget verkar en iBook eller nya Powerbook 12" vara bästa valet för dig. Men hur myclket är du villig att betala? Vilka program ska du använda? Vad ska du göra med datorn?

Låg vikt tycker jag är viktigt - helst ska en bärbar dator inte väga mer än 2,0 - 2,5 kilo - men även skärmens storlek. Själv skull jag försöka skrapa ihop till en Powerbook 15". En bärbar pc har jag redan (IBM Thinkpad T22, numera T30). Den är OK men tråkig. Vikt 2,2 kg. Smidig och välbyggd men rätt långsam. En Powerbook eller iBook är ett betydligt bättre val.

[ 31. januari 2003, 23:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag bär runt min 15" PowerBook varje dag, och tycker inte att den känns speciellt tung. Ändå har jag väskan fullproppad med ett cd-fodral, kablar, adapters och annat, vilket lägger säkert ett par kilo på datorns vikt. iBook 12" väger ruskigt lite, och om en 700mhz G3 räcker för det du gör är den ett prisvärt val.

Välj modellen med Combodrive (DVD/CD-RW) för att kunna ta backup, mm, och stoppa i 512 mb extra minne, så att du får sammanlagt 640 mb. Då kommer OS X att fungera fint. Och att vänja sig vid OS X är inte svårt alls.

1
Bevaka tråden