Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jippiee Powerbook G4 SD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 16:56

Jippieee!!! Idag kl 15.07 kom min nya Powerbook G4 SuperDrive!!! TiBooksen är verkligen något i särklass!! Vilken känsla! Vilken design! Bara en sån sak som mekanismen som håller ihop den när den är stängd. De tidigare powerbooks jag haft samt även de pclaptops jag haft har alla haft en liten utstående metall-tagg längs upp på skärmen. Men inte min powerbook. Den har nån sinnrikt konstruerad "tagg" som på något underligt sätt fälls in när den är öppen och hoppar ut när man stänger den... Jisses.

Det enda lilla jag har att klaga på är touchpaden. Den är liksom lite sträv. Inte lika glatt som andra PBs eller PC laptops... Men man kansek vänjer sig...

Ett annat fenomen är att den ibland helt enkelt inte vill reagera.. Mmm kanske beror på att jag har aktiverat den där prylen om att den ska aktiveras när man skriver... Någon som vet hur lång tid det tar innan man kan använda den igen efter det?

Jag är i alla fall grymmt nöjd!!

/arvid

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-12-09 17:01
Citat:

quote: Men inte min powerbook. Den har nån sinnrikt konstruerad "tagg" som på något underligt sätt fälls in när den är öppen och hoppar ut när man stänger den... Jisses.

Magnet!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 17:42

Det är samma sak på iBookarna.
En kompis demonstrerade det för mig och jag blev ganska imponerad faktiskt.
Industriell design när den är som bäst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 17:59

Puh...
Installerade just de två 512 MB SO-DIMMs som kom tillsammans med datorn.. Lite nervöst va det allt...

Men datorn mår fint...

Hmm men fläkten går... Hoppas jag inte är en av de stackars människor som har fläkt-buggen... Fast så farligt högljud är den inte.. Än i alla fall.. Men när jag startade för första gången var den ljudlös...
Ja ja.. den som lever får se...

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 18:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

Citat:

quote: Men inte min powerbook. Den har nån sinnrikt konstruerad "tagg" som på något underligt sätt fälls in när den är öppen och hoppar ut när man stänger den... Jisses.

Magnet!

Jovisst är det en magnet.. Men det coola är inte bara den råa tekniken utan hur den är använd. Riktigt imponderad av man tänker på så "små" saker.

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 18:01

He he... Sitter här och funderar på om jag ska riva loss plastfilmen ifrån skärmen... Hmm njae.. den får nog sitta ett tag till..

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-09 18:18

Jisses nu startade den andra fläkten.(mitten bak)
den låter lite mer flåsande. Man hör inte så mycket surrande/cd uppspinnsljud som med den till höger bak.
Hmm synd att man inte har så mycket annat att jämföra med.. Den nyaste powerbooken jag har är ju en 1400 och den låter ju ingenting... Har en pc laptop med 800MHz celeron, och den låter lite, men knappt någonting har jag för mig(den är i USA just nu så det är svårt att testa

)

Ja ja.. den låter fortfarande mindre än min stationära pc... Men powerbooken kan man ju inte ställa under bordet förstås...

Ha precis nu när jag skulle skriva mitt namn tystnade den stora mitten fläkten. Jisses vad tyst det blev!

Bullerkänsligheten är verkligen varierande... Man kanske borde bullra lite då och då för att man ska märka hur tyst det är?

/arvid

Om fläkten stannar så har du nog inte fläktbuggen i alla fall, för på min stannar aldrig den andra fläkten. Den går jämt, även om man inte gör något mer än surfar och läser epost (vilket jag gör mest just nu).

Grattis till ditt fina inköp, har själv 1 GB minne också (fast det kom förinstallerat från Apple).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Om fläkten stannar så har du nog inte fläktbuggen i alla fall, för på min stannar aldrig den andra fläkten. Den går jämt, även om man inte gör något mer än surfar och läser epost (vilket jag gör mest just nu).

Grattis till ditt fina inköp, har själv 1 GB minne också (fast det kom förinstallerat från Apple).

Det är ju jättetrist att du fått en maskin som flåsar hela tiden, verkligen. Min flåsar inte hela tiden, bara när jag använder den

Jag funderar om du kommer bli så himla nöjd när du får tillbaka den, den är i stort sett aldrig tyst så länge du använder den, däremot kan det ju vara skönt att den blir tyst när du inte är där.....ööh....... Bravo Apple !

Hur är batteritiden på era nya PowerBook SD-maskiner? Superfläktarna och 1GHz´aren måste väl dra rätt mycket ström.

Är det någon av er som testat hur länge ni kan köra?

/M

Den fläktar även när jag inte använder den och har startat några program. Kan lämna den i fred en timme och ändå så flåsar den på som sjutton. Så ska det ju inte vara!

Batteritid med fläkt som surrar på högsta läge hela tiden: 3 timmar och 10 minuter (mätte faktiskt igår).

Glöm inte att synka batteriet (står i manualen), dvs ladda upp det helt när du fått maskinen, sedan kör slut på batteriet så datorn somnar av sig själv och ladda upp igen. Repetera gärna.

Märkte att jag fick minst en halvtimme till tack vare detta.

1
Bevaka tråden