Till er med 1GHz Powerbook...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

... jag håller fortfarande på att slita mitt hår när det gäller min PowerBook.

Den har varit på en tur ner till Holland, men där påstår de att den funkar bra. Tyvärr så måste det blivit ett missförstånd mellan telefonsupporten om dem, för de undersökte FEL fläkt.

Dvs, det jag har problem med är den sekundra fläkten som aldrig stänger av sig, även om datorn inte jobbar på hög frekvens. När den väl kommer igång stannar den aldrig även om man jobbar med mindre processorintensiva jobb.

Så min fråga är om man kunde göra ett test, för att kolla när er sekundära fläkt sätter igång och när den stänger av.

Vi borde då köra samma version av Mac OS X och bara ha just de program vi ska testa igång (helst då nystartad dator så att det inte finns något i cachen osv).

Någon som har ett förslag om ett processorkrävande program (Photoshop 7.0.1 kanske?) och sen ett icke processorkrävande program (kom med förslag) som man kan köra efteråt för att se hur länge det tar för den sekundära fläkten att stänga av sig?

Med sekundär fläkt menar jag alltså den fläkt som sitter i mitten/bak och inte den primära fläkten som sitter till höger om Power-knappen.

Har varit i kontakt med Apple Customer Service och hon där är villig att hjälpa mig att få datorn undersökt igen, men jag vill gärna göra ett test innan som jag kan relatera till. Dvs friska datorer vs min dator så att säga.

Bäst vore förstås om det är någon som använder samma konfiguration som mig, dvs:

PowerBook 1GHz Superdrive med 1GB RAM. Mac OS X 10.2.3

[ 06 Januari 2003, 17:16: Meddelandet ändrat av: CyberPet ]

Petra,

jag har precis haft min på lagning (pixelfel, ett streck över hela skärmen). Skriv en lista på vad du vill att jag ska testa så kan vi jämföra. Jag kan köra ett test i helgen.

Jag har en 1GHz, 1 GB RAM, Combo-Drive, 10.2.3 samt Classic.

Tack Marcus!

Nu är datorn ivägskickad för TREDJE gången. Apple Support hade tydligen missförstått min felanmälan och en hjälpsam tjej på Apple Customer Service uppmärksammade denna blamage och nu är datorn på undersökning på Lan-Master i Stockholm.

Jag hoppas de hittar vad som felas min maskin så att jag slipper kämpa vidare. De har i alla fall lovat göra grundliga tester, inte bara köra CD:n med Hardware test. De är medvetna om att det är den sekundära fläkten som har problem och förhoppningsvis kan de avgöra om det är något fel eller inte.

Jag återkommer i fallet om det inte löst sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 18:00

Det är en skandal att Apple inte har servicen utlokaliserad till ett företag i S v e r i g e så att datorerna kan repareras snabbt och på enklaste sätt. Jag fattar inte att kunderna finner sig i det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är en skandal att Apple inte har servicen utlokaliserad till ett företag i S v e r i g e så att datorerna kan repareras snabbt och på enklaste sätt. Jag fattar inte att kunderna finner sig i det.

Lan-Master ligger på Erstagatan, Mondo. Är det fel ände av Söder för att kallas Sverige?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 18:11

LOL! Men Apple skickar ju inte grejorna till LAN Master utan till Nederländerna. Apple Sverige är ju bara ett försäljningskontor.

Är det så? Enligt Lan-Masters hemsida utför de garantireparationer på hela Apples sortiment.

www.lan-master.se

Apple skickar också en del grejor till LAN-Master, sådeså.
F ö får servicekillarna på Office i Skitköping numera också öppna och reparera PBs m m efter någon slags auktorisation. Även sådana med gällande garanti.
Det handlar nog mest om att återförsäljarnas tekniker måste bli utbildade.

[ 11 Januari 2003, 18:29: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

1
Bevaka tråden