RAID 1 mellan olika diskar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 13:59

Jag har två externa FW hårddiskar, en på 250 GB och en på 300 GB. Frågan är nu om jag kan partitionera den större disken så den får två partitioner, en på 50 GB och en på 250 GB, och sedan skapa en RAID 1 lösning mellan 250 GB disken och 250 GB partitionen på den andra disken. Finns det några problem med detta? Raidlösningen ska användas för backup så det måste ju vara säkert.

Skivverktyg klarar av detta. Där kan du skapa en raid av 2 valfria partitioner.
Jag använder det själv på en server. En av diskarna havererade, min raid funkade som vanligt. Bytte till en ny disk som var större och där jag delade upp den i 2 partitioner varav en till min raid. Startade om systemet och återskapade disken utan att förlora data.
Du får ingen varning/rapport från en "Apple RAID" förutom i en loggfil. Vill du vara säker bör du kolla av så att raiden mår bra med automatik som kollar i loggen (håller själv på att fixa det åt mig själv). Manuellt startar du upp Skivverktyg och kollar status på raiden väldigt enkelt.
Notera att att Apple RAID 1 inte ökar läshastigheten utan bara säkerheten.

Säkert och säkert, allt skapat av männskan kan gå fel... Du kanske måste titta vidare på bandbackup, spara backup på annan fysisk plats

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 14:02

Tack för svaret. Jag kommer även att lägga de viktigaste filerna på REV-diskar som jag kommer skeppa över till en annan lägenhet lite då och då. Om du får till ett script som kollar att allt är ok får du gärna meddela mig. tack tack

om det bara handlar om backup skulle jag försöka undvika raid-system, speciellt ett mjukvarubaserat.
det är förmodligen många gångers större risk med buggar i mjukvaran än trasiga diskar.

lägg samma backup till två diskar separat istället. då får du redundans men slipper eventuellt strul med raid-kontrollers/mjukvara.

1
Bevaka tråden