Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Phonera!

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Midmus:

Är du lika slappt inställd till spam-mailen som i förlängningen är samma sak?

En viktig skillnad är att det går att värja sig mot telefonförsäljare, åtminstone dem som följer spelreglerna på marknaden, det går inte med spam. Spam är dessutom på väg att bli ett allvarligt problem, medan telefonförsäljare på sin höjd är extremt irriterande.

Ursprungligen av ohennig:

En viktig skillnad är att det går att värja sig mot telefonförsäljare, åtminstone dem som följer spelreglerna på marknaden, det går inte med spam. Spam är dessutom på väg att bli ett allvarligt problem, medan telefonförsäljare på sin höjd är extremt irriterande.

Spam är bara en smula irriterande. Thunderbird sorterar ut dem riktigt bra, och sedan jag hackade om mitt forum är spammarna ett minne blott även där. En del rubriker är stötande, men det är allt.

Men telefonförsäljarna ringer och stör, tvingar mig att vara otrevlig mot dem för att slippa bli lurad. Är man det minsta trevlig så hugger de som hajar. Man måste på ett personligt plan avvisa dem, det är mycket jobbigare än att välja "Delete mail marked as junk" en gång om dagen.

"Delete telefonförsäljare marked as junk", den som kan. Jo, ni som inte har eget företag kan ju det, men inte jag.

Ursprungligen av Korsriddaren:

570 000 har valt att spärra sig mot i telemarketing, i NIX-telefon.

i en artikel i en några dagar gammal göteborgsposten anges antalet registreringar i nix-registret vara ~1.5 miljoner med en kraftig ökningstakt. (flera hundra tusen nya under 2006.)

Här är en bra lektion i hur man behandlar telefonsäljare.

Lyssna och njuuuuuut. O:-)

YouTube - Tom Mabe funny phone call

Senast redigerat 2008-06-03 02:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag håller som bäst på att försöka komma ur ett bluffavtal som "Phonera" har lurat på mig. ......

Så ringer någon från Phonera, eller "Sonera" (och inte säger "Telia Sonera") så släng luren i örat på dem. Och säg inte ja till någonting alls.

Vi blev också uppringda av Phonera. Tack gode Gud för det. Vi hade tidigare Stenålders-Televerket som leverantör. Tack vare deras samtal har vi hos oss lyckats kapa telefonräkningarna till hälften! Här ha vi sparat många tiotusentals kroner tack vare ett litet samtal - Tack Phonera.

Jag vet att Televerket döpt om sig till Teli Sonera - men dom agerar ju fortfarande på samma gamla historiska sätt. Vi var tidigare helkund hos Televerket. Vi hade ett antal 50Mb mailboxar och ville ha större. Vi var beredda att betala vad det kostar. Svaret vi fick - 50 Mb är den maximala stoleken på mailboxar hos Televerket. Dom lever på 1800-talet. Idag talar man om Gigabyte! Jag menar om jag öppnar ett Hot-mail konto får jag med automatik 1 Gb - utan kostnad!

Nej, vi är så glada för att Phonera ringde!

Detta är kanske en röst från en "motvalls kärring", men jag tycker inte man ska "puckla på" en leverantör hur som helst - så som det är så vanligt här på 99mac.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

...Stenålders-Televerket ... men dom agerar ju fortfarande på samma gamla historiska sätt ... Dom lever på 1800-talet ...

Detta är kanske en röst från en "motvalls kärring", men jag tycker inte man ska "puckla på" en leverantör hur som helst - så som det är så vanligt här på 99mac.

Tycker du "pucklar på" rätt friskt...

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Vi blev också uppringda av Phonera. Tack gode Gud för det. Vi hade tidigare Stenålders-Televerket som leverantör. Tack vare deras samtal har vi hos oss lyckats kapa telefonräkningarna till hälften! Här ha vi sparat många tiotusentals kroner tack vare ett litet samtal - Tack Phonera.

Jag vet att Televerket döpt om sig till Teli Sonera - men dom agerar ju fortfarande på samma gamla historiska sätt. Vi var tidigare helkund hos Televerket. Vi hade ett antal 50Mb mailboxar och ville ha större. Vi var beredda att betala vad det kostar. Svaret vi fick - 50 Mb är den maximala stoleken på mailboxar hos Televerket. Dom lever på 1800-talet. Idag talar man om Gigabyte! Jag menar om jag öppnar ett Hot-mail konto får jag med automatik 1 Gb - utan kostnad!

Nej, vi är så glada för att Phonera ringde!

Detta är kanske en röst från en "motvalls kärring", men jag tycker inte man ska "puckla på" en leverantör hur som helst - så som det är så vanligt här på 99mac.

Så du stödjer hellre ett pack som lurar kunder än en ärlig leverantör som Telia?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Så du stödjer hellre ett pack som lurar kunder än en ärlig leverantör som Telia?

Men kom igen nu då! Att Telia har bytt namn till Telia Sonera i efterhand lurade även mig - men det är ju inte Phoneras fel, eller hur?

Kände någon som jobbade med telemarketing ett tag under ett uppehåll i sina studier. Hon sålde bl a medlemskap i en bokklubb för nyblivna föräldrar, där böcker om och för barn i just den åldern skickades ju äldre barnet blev. Det hände mer än en gång att hennes inledande säljpitch följdes av en stunds tystnad, och sedan en darrande röst som förklarade att de inte hade något behov av böckerna då barnet ifråga inte längre levde.

Med detta sagt, så måste jag dock säga att jag håller med Korsriddaren, jag tycker inte att det finns någon anledning att vara otrevligare än ett kort och artigt "Nej tack, inte intresserad" direkt efter de presenterat sig.

Utan att lägga mig i hurvida telemarketing som marknasföringsstrategi kommer från ovan eller down below skulle jag bara vilja påpeka att tråden egentligen handlade om försäljare som far med osanning och tecknar kunder som inte har medgivit.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-06 11:26

nix

Telemarketing må vara en snabbt växande bransch, men på vilket sätt rättfärdigar detta de rent oförskämda metoder som vissa säljare kör med? I mitt tycke måste lagstifningen ändras så att det inte räcker med att bara svara "ja" på telefon för att man ska ha förbundit sig till något.

Visst, man kan ansluta sig till Nix, men det är inte alla som känner till Nix. Dessutom är det "tillräckligt krångligt" för att folk inte ska göra det. Jag menar, rent psykologiskt innebär det en massa extra steg och då brukar uppslutningen bli väldigt svag, även om man sympatiserar i sak. Det är inte speciellt "svårt" för oss kanske, men är man pensionär och hör dåligt brukar de flesta rygga tillbaka när det blir en massa tryckande och mycket information på en gång. Likaså om man är invandrare och har dåliga språkkunskaper.

Dessutom är det inte alltid Nix funkar.
(Strax före jul var det en riktigt dryg försäljare som ringde mig. Jag informerade honom att vi är anslutna till "Nix" -då brukar de flesta artigt avsluta samtalet...men inte den här. Han svarade bara "Jaha...och vad angår det mig?" Gissa om man blev sugen att göra affärer med sådana "seriösa" företagare?....)

Att jämföra med spam eller direktreklam går inte. Du kan se direkt att ett mail innehåller spam, och låta bli att öppna. Även om du öppnar brevet behöver du inte svara på det. Du kan titta i högen av reklam och bara titta på det du är intresserad av. Att värja sig från telefonförsäljare är mycket svårare.
Telemarketing ÄR ett gissel, inte minst då det förekommer att försäljare även ringer till dementa och förståndshandikappade eller andra personer som kanske inte kan språket, och inte vet vad de svarar "ja" till...

.. eller så kan man låta bli att lyfta luren på samtal som har dolt nummer. Då kan de ringa hur mycket de vill!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-08 15:48
Ursprungligen av Snabeldrake:

.. eller så kan man låta bli att lyfta luren på samtal som har dolt nummer. Då kan de ringa hur mycket de vill!

Det finns ett aber med denna metod, du riskerar att missa samtalen från tex:

* Vårdcentralen
* En arbetsgivare som vill anställa dig
* Bilverkstan
* Din polare som ringer dig från jobbet
* Svärmor Agda som har en telefon med pulsval
* Tjejen du gav ditt nummer åt på krogen men som vill ringa med dolt nummer ifall att du visar dig vara en idiot

mfl...

Ursprungligen av rhesus:

Det finns ett aber med denna metod, du riskerar att missa samtalen från tex:

* Vårdcentralen
* En arbetsgivare som vill anställa dig
* Bilverkstan
* Din polare som ringer dig från jobbet
* Svärmor Agda som har en telefon med pulsval
* Tjejen du gav ditt nummer åt på krogen men som vill ringa med dolt nummer ifall att du visar dig vara en idiot

mfl...

Förvisso, förvisso.. men av de samtal jag fick 2006 var säkerligen 9/10 (ja, uppfattningsvis) reklam i rent marknadsföringssyfte, dvs. tomtar som vill kränga kalsonger på prenumeration. Om jag fick för mig att söka jobb skulle jag be företaget ringa från ett nummer som inte är dolt. Vad finns det att dölja egentligen? Är de seriösa ringer de väl från nummer man känner igen?

Jag personligen bryr mig inte ett dyft om att telefonförsäljare också måste tjäna sitt levebröd. Jag vill inte att de ska ringa till mig. De är en störning i min vardag.

Därför har jag gjort så att varje gång det ringer en telefonförsäljare till mig så spärrar jag det nummret i en blacklist jag har. Jag planerar att göra det till en centraliserad blacklist och istället för att bara spärra nummret istället sätta dem i en oändlig kö. Jag har många inkommande linjer (med samma telefonnummer) så mig spelar det ingen roll.

Ringer man till mig från hemligt telefonnummer måste man med en knapptryckning verifiera att man inte ringer i syfte att sälja någon produkt eller tjänst, eller för att utföra en marknadsundersökning. Ifall någon skulle få för sig att bryta mot det avtalet de ingår genom knapptryckningen så planerar jag att vidta laga åtgärder så långt det går.

Jag spelar dessutom in alla samtal som kommer in till mig eller jag ringer ut. Mycket praktiskt ifall någon supportperson lovar något som nästa inte tror på. Fullt lagligt dessutom, då det räcker med att ena parten känner till att man spelar in, och jag är ena parten. Inte för att jag skulle bry mig ifall det var olagligt dock.

Vidare tycker jag inte om reklam i brevlådan. Undrar ifall man inte borde sätta upp en stor soptunna där alla i huset har sina brevlådor och skriva Reklam på den, så folk kan slänga sin oönskade och högst irriterande reklam?

Med det här vill jag inte säga att jag är ointresserad av att få reda på vilka produkter som säljs av vilket företag, men jag är väldigt ointresserad av folk som ringer mig för att försöka få mig att byta telefonabonnemang (skulle aldrig falla mig in, särskilt inte per telefon, jag har gjort ett noggrant utstuderat val av telefonabonnemang). Jag är heller inte ett dyft intresserad av vad Elgiganten har rea på den här veckan. Kort sagt, reklamen jag får är ointressant för mig.

Jag vill liksom inte ha reklam bara för sakens skull. Väldigt synd om företagen som inte kan marknadsföra sig till mig. Inte för att jag vill att de ska marknadsföra sig till mig, de flesta företagen som använder telemarketing är företag jag inte vill ha något med att göra.

jag kör utan nix, och när det är en ett erbjudande jag inte vill höra så säger jag att jag är redan är bunden så brukar dom nästan lägga på luren i örat på mig för att skynda sig till nästa kund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 13:16
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag håller som bäst på att försöka komma ur ett bluffavtal som "Phonera" har lurat på mig. Deras säljare lovade en sak, och gjorde något annat. Min räddning är att det var privatnumret det gällde, och därför gäller 14 dagars ångerrätt.

Jag vill varna för telefonbluffarnas för mig nya taktik: De erbjuder att skicka ett erbjudande som man kan titta igenom i lugn och ro, och sedan bekräfta, sedan spelar de in när de får en att säga ja på att de skall "skicka en bekräftelse".

Till på köpet heter de "Phonera" för att lura Sonerakunder. Solklart

Fiffel och båg är vad det är! Jag är arg på mig själv för att jag gick på det och använde ordet "ja" i telefon (det skall man uppenbarligen ALDRIG göra), men de skall inte få ha kvar mig.

Så ringer någon från Phonera, eller "Sonera" (och inte säger "Telia Sonera") så släng luren i örat på dem. Och säg inte ja till någonting alls.

Hade också problem med Phonera men lyckades, efter många turer, ta mig ur avtalet eftersom säljaren hade lovat vissa saker medan avtalet i praktiken såg annorlunda ut. Det var dock inte lätt, det var en massa undanflykter av typen "Ja alltså det är ju en av våra återförsäljare som har… bla bla bla!" Men skam den som ger sig.

Ursprungligen av sjovall:

Men kom igen nu då! Att Telia har bytt namn till Telia Sonera i efterhand lurade även mig - men det är ju inte Phoneras fel, eller hur?

Namnet är ju bara början. De lovar en sak och gör sedan något helt annat. Det är inte bara en felhörning, det är bedrägeri helt enkelt. Jag bryr mig inte om om de är billiga, jag vill inte till något pris stödja dem.

Ursprungligen av sputnik:

Hade också problem med Phonera men lyckades, efter många turer, ta mig ur avtalet eftersom säljaren hade lovat vissa saker medan avtalet i praktiken såg annorlunda ut. Det var dock inte lätt, det var en massa undanflykter av typen "Ja alltså det är ju en av våra återförsäljare som har… bla bla bla!" Men skam den som ger sig.

Så det gick till slut? Hur gjorde du då? De svarar inte ens på mina brev (4 stycken nu inklusive ett skriftligt bestridande av fakturan).

Nu jobbar jag med anmälningar till konsumentvägledare och http://www.dm-namnden.org. Någon gång skall de väl lyssna hoppas man. Jag funderade på att polisanmäla, men det leder knappast någonstans när det totalt bara handlar om drygt 3000 kronor.

Kanske, kanske Phonera har släppt mig i alla fall. Men den som funderar på dem kan ju tycka vad de vill om 26 kronor i minuten på fast telefoni, vilket vad var det jag ringde hos dem kostade effektivt. Det bär mig emot att betala något alls, men är det det sista jag hör av dem så får man väl bita i det sura äpplet. Bara jag slipper dras med dem och betala tusentals kronor för ingenting i tre år.

Senast redigerat 2007-03-01 10:08

Phoneras säljare ringde just på mitt "nixade" telefonnummer och upplyste mig om att jag "enligt en ny lag" har rätt till lägre telefonkostnad på mitt företagsabonemang! Seriöst ? !
Stefan Bothén
Mackelbot datasupport

  • Oregistrerad
  • 2008-06-02 15:45

Man kan inte NIX'a företagsnummer

Eftersom jag själv precis har slutat som telefon-försäljare på en lokaltidning så kan jag berätta lite godsaker! hihi

Våra listor som vi ringde på är köpta direkt ur telefonkatalogen! Det betyder att alla som står registrerade i telefonkatalogen (nixade eller inte) i våran stad kommer någon gång bli uppringda!
Dock så var vi tvungna att säga "ursäkta att vi störde" och lägga på, om det var så att kunden sa att den hade registrerat sig hos nix.

Så det där med Nix bojkottar jag totalt! Och det är för att jag vet att det inte fungerar fullt ut!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 23:16
Ursprungligen av rosen888:

Eftersom jag själv precis har slutat som telefon-försäljare på en lokaltidning så kan jag berätta lite godsaker! hihi

Våra listor som vi ringde på är köpta direkt ur telefonkatalogen! Det betyder att alla som står registrerade i telefonkatalogen (nixade eller inte) i våran stad kommer någon gång bli uppringda!
Dock så var vi tvungna att säga "ursäkta att vi störde" och lägga på, om det var så att kunden sa att den hade registrerat sig hos nix.

Så det där med Nix bojkottar jag totalt! Och det är för att jag vet att det inte fungerar fullt ut!

Är ni inte skyldiga att kolla era listor mot Nix oavsett varifrån ni köpt dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 23:27
Ursprungligen av rhesus:

Är ni inte skyldiga att kolla era listor mot Nix oavsett varifrån ni köpt dem?

Skyldighet att kontrollera mot NIX-Telefon

Citat:

Till att börja med föreskrivs 13 d § marknadsföringslagen att vid marknadsföring till en fysisk person får en näringssidkare inte använda en sådan metod för individuell kommunikation på distans som den fysiska personen tydligt motsatt sig. Det är klart att en konsument som anmält sitt telefonnummer till NIX-Telefon tydligt motsatt sig att bli kontaktad per telefon i marknadsföringssyfte. Detta har bekräftats av bl.a. Konsumentverket genom ett förbudsföreläggande och av näringslivets eget övervakningsorgan, Etiska nämnden för direktmarknadsföring – DM-nämnden.

osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 00:35
Ursprungligen av rosen888:

Så det där med Nix bojkottar jag totalt! Och det är för att jag vet att det inte fungerar fullt ut!

Jag brukar hala ut på samtalet sålänge jag orkar,, sitta och vela och vela och vela in i det sista innan jag ber telefonförsäljaren att suga ba..lle och snällt förklara att jag inte gör affärer med klåpare.

Har ni testat att Googla på "phonera"

Den här tråden kanske gör susen!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 07:39

Korsriddaren: inte för att vara taskig men ditt/dina resonemang gällande telefonförsäljning är totalt bakvända. Det finns nåt som heter sunt förnuft som nån nämnde. En stor dos av detta borde gå att applicera på dina resonemang.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-03 18:43

vi kan väll vända det såhär, vill du ha reklam så får du aktivt tacka ja till det.. det låter mer rimligt.. i dagens samhälle med internet och allt vad det heter så söker man efter vad man vill ha. Vill jag köpa en hemtelefon går jag ut på prisjakt eller dylikt och tittar på olika modeller och ser priser/funktioner på de... jag har då inte läst en enda pappersreklam på mycket länge. och nix gick jag med i för länge sedan.. vill jag ha ett nytt telefonabbonemang så ordnar jag det själv.

Hit ringer det mycket. Men de sista tre har varit lite komiska, det frågar om det ringer mycket telefonförsäljare och vill sätta upp oss på någon nej-lista som kostar.

Sedan är det ibland folk som vill ha med oss i katalogtjänster för företag ingen hört talas om eller använder. Jag skrev ett blogginlägg sedan ett sådant företag ringde och påstod att vi köpt deras tjänst tidigare (vilket vi inte hade) och frågade om de skulle förlänga abonnemanget. När de hittade blogginlägget fick jag "objektiv", arga kommentarer med olika namn från samma ip-adress

Ursprungligen av Prometheus:

Hit ringer det mycket. Men de sista tre har varit lite komiska, det frågar om det ringer mycket telefonförsäljare och vill sätta upp oss på någon nej-lista som kostar.

Jag hade nog satt kaffet i halsen.

Med i NIX sedan tre år, gillar leva i riskzonen

Bevaka tråden