Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hur jag kan reparera disk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag kör "Verify Disk" i "Disk Utility", så får jag följande meddelande:

Verifying volume “Macintosh HD”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
%)
Checking Extended Attributes file.
Checking volume bitmap.
Volume Bit Map needs minor repair
Checking volume information.
Invalid volume free block count
Invalid volume free block count
ead of %@)",2)
13465446
13465135
The volume Macintosh HD needs to be repaired.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
Volume needs repair

Det går ju inte att köra "Repair Disk" direkt i OS X och jag kan inte boota om med Mac OS Install Disc, för den funkar inge vidare (Apple skickade ut nån Replacement disc, som hade någon printad CD-label och min drive verkar inte gilla den).
Vad kan jag göra? Har testat några program, utan framgång.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-04 13:04

Om du inte har något emot kommandolinjen kan du boota i single user-läge (Kommando+S under uppstart) och köra fsck.

Om du har journalhantering påslagen måste du tvinga kontrollen med flaggan f: fsck -f. Om du dessutom vill att fsck automatiskt ska försöka laga de fel den påträffar kan du skicka med flaggan y: fsck -yf. Observera dock att vissa typer av lagningar kan orsaka dataförlust.

Om fsck rapporterar att något fel lagats kan det vara lämpligt att köra fsck igen tills inga fel rapporteras.

När reparationen är klar kan man starta om med reboot.

P.S. Tangentbordslayouten blir amerikansk i single user-läge.

Sweet Tack för hjälpen!
Dock trodde jag det skulle fixa så att jag kunde skapa partitioner med Boot Camp eller stänga av FileVault, som i nuläget inte går. Men det beror tydligen på nåt annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-08 19:00

Kanske är en dum fråga, men försvinner några filer eller inställningar när man reparerar disken?

Inga filer eller inställningar försvinner. Men du har väl ändå en färsk backup?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-08 19:15
Ursprungligen av Mattias A:

Inga filer eller inställningar försvinner. Men du har väl ändå en färsk backup?

Nej tyvärr, men vilket program kan jag använda för det? Det stora problmet är att jag har en extern hd me FAT32. Så jag kan inte ha några skivabilder på den. Finns det något bra sånt program som INTE gör en disk avbild i en fil, utan sprider ut det på något sätt. Och sen, Är det bara och stoppa i osx cd1 o sen starta om datan eller?

1
Bevaka tråden