Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma XP-licens i BootCamp och Parallels?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var å hämtade hem en licens av Win XP (OEM) idag. Installerade i bootcamp. Men sedan tänkte jag testa att köra i även i Parallels, men det första den gnäller om är att den vill omaktivera windows, vågar jag det?

Någon som testat detta? Vill ju gärna inte stå med en ogiltilig windows-licens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 21:22

Ingen fara, med senaste Parallels räcker det med en reaktivering vilket ligger väl inom gränsen för vad du kan göra inom en Windows (OEM)-licens. Efter x antal reaktiveringar (uppemot 15-30) får du ringa till MS (anonymt) och be om att din licens låses upp igen. Dvs kör på och testa, jag tycker själv det fungerar alldeles utmärkt att ha en dubbelinstallation Bootcamp / Parallels med en Win OEM-licens.

Oki tackar, körde på tyckte också det funkade bra. Musen rycker till ibland bara.

Sedan har jag läst lite här och kommit fram till övriga som testar detta har 2 maskinvaruprofiler. Men jag har bara 1...

Skulle testa att aktivera nu, men det visade sig att jag inte hade något Internet Antar att det behövs!

Senast redigerat 2007-01-03 21:41
Ursprungligen av hekr:

Ingen fara, med senaste Parallels räcker det med en reaktivering vilket ligger väl inom gränsen för vad du kan göra inom en Windows (OEM)-licens. Efter x antal reaktiveringar (uppemot 15-30) får du ringa till MS (anonymt) och be om att din licens låses upp igen. Dvs kör på och testa, jag tycker själv det fungerar alldeles utmärkt att ha en dubbelinstallation Bootcamp / Parallels med en Win OEM-licens.

Kan bara gratulera att du lyckats Jag fick inte aktivera windows. Det kom upp att jag hade 3 dagar på mig och så frågade det om jag ville göra nu. Jag testade men icke sa nicke... den sa att jag hade aktiverat licensen så många gånger det gick (1 gång har jag gjort det) och sedan bar den mig att skriva i en ny nyckel.

Som tur var fungerar fortfarande min boot camp installation så jag får nöja mig med den.

Eller har du gjort på något annat sätt?

Får ni det att funka med en Svensk WinXp?
Engelsk fungerar, med Svensk så får jag BSOD i Windows-uppstarten.

Ursprungligen av hummel:

Får ni det att funka med en Svensk WinXp?
Engelsk fungerar, med Svensk så får jag BSOD i Windows-uppstarten.

Jag kör svensk, har inte stött på några sådana problem.

Skrev om rubriken så den stämmer lite bättre med trådens innehåll

Jag har också kucklat en massa med olika versioner av Parallels och även BootCamp så jag hade aktiverat för många ggr men så kom ju alternativet upp på skärmen med att ringa Microsoft och sen fick man knappa in en massa siffror och sen plötsligt funkade det igen.
Så välj alternativet att ringa MS om det strular.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 19:50

Vilket nummer?

Yes!!

Det kommer ju upp när du installerar och aktiveringen inte godkännes.
Sen får du lyssna på en telefonröst som ställer en massa frågor och det är ett
helvetes knappande på telefonen.
Massor med siffror!
Men sen så får du ett giltigt nummer till slut:))

Ursprungligen av sventa46:

Det kommer ju upp när du installerar och aktiveringen inte godkännes.
Sen får du lyssna på en telefonröst som ställer en massa frågor och det är ett
helvetes knappande på telefonen.
Massor med siffror!
Men sen så får du ett giltigt nummer till slut:))

Vad händer med det gamla licensnummret? Blir det ogiltligt då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 20:30

Oki, gracias.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 12:00

Man får inget licensnummer, man får en jävligt lång aktiveringsnyckel. Jag sitter själv i samma sits, bootcampen är aktiverad men i Parallells står det att jag bytt för mycket hårdvara sen senast (inte OEM-licens) och inte får aktivera det.

Får se om jag minns rätt nu.
Det är en aktivering som du vill ha utförd.
När du klickar att du vill ringa så kommer det ju upp en ny sida där du ska fylla i nyckeln och sen funkar det.
Följ bara instruktionerna du får av telefonrösten så ska det funka.
Betr det gamla licensnumret så får man nog göra om samma operation igen med att ring misstänker jag.

1
Bevaka tråden