Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man göra mallar i Mail?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag övergett Windows Men får inte till mina mail riktigt. Jag änvände Outlook förut och där gjorde jag mallar som var till grund för nya mail jag skrev. Egen bakgrund och signatur med mail och weblänkar. Går detta att göra i Mail eller Entourage?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 18:45

Det beror på vad du menar. Det kommer mallar i OS X Leopard.

När jag klickar på "nytt" för att skriva ett mail och skicka vill jag att det ser ut på ett visst sätt, att en mall används. Inte att mailet är helt tomt och vitt. Jag har lyckats både i Mail och Entourage att lägga in en auto-signatur men bara som enkel text. Inte med mailadress och web-länk i signaturen som jag vill ha. Bakgrund har jag heller inte sett att man kan lägga in. Bara ändra färg på bakgrunden i varje mail, ej i mall.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 13:48
Ursprungligen av Hans_99:

När jag klickar på "nytt" för att skriva ett mail och skicka vill jag att det ser ut på ett visst sätt, att en mall används. Inte att mailet är helt tomt och vitt. Jag har lyckats både i Mail och Entourage att lägga in en auto-signatur men bara som enkel text. Inte med mailadress och web-länk i signaturen som jag vill ha. Bakgrund har jag heller inte sett att man kan lägga in. Bara ändra färg på bakgrunden i varje mail, ej i mall.

Jamen, en signatur med alla dina uppgifter och webblänkar kan du ju lägga in i Mail.
Titta under Inställningar --> Signaturer.
Du kan ha flera att byta med. När du öppnar ett nytt mail så har du signaturerna till höger i en popupmeny.

finns många plug-ins till Mail som ger dig extra funktioner ..

http://www.tikouka.net/mailapp/

det låter som du är ute efter ett plugin som heter MailTemplate

http://mailtemplate.mactank.com/

http://www.mac360.com/index.php/mac360/more/need_templates_for_mail_try_mailtemplate/

Om signaturer inte duger så går det ju att scripta både Mail och Entourage med Applescript.

Dessa två trådar länkar jag till bara för att visa att det går att scripta både Mail och Entourage och väldigt mycket så.

Applescript för att skapa nytt mail till viss person i Microsoft Entourage
http://www.99mac.se/applescript/25805-applescript-foer-att-skapa-nytt-mail-till-viss-person-i-microsoft-entourage.html

Radera visst ord ur ärenderaden tex ordet spam
http://www.99mac.se/applescript/100652-applescript-foer-att-radera-vissa-ord-ur-aerenderaden-i-mail-tex-ordet-spam.html

Det finns även en mall för nya mail någonstans i mappen för Entourage vill jag minnas att jag sett den (Program > Microsoft Office > lalala, här någonstans? Eller på något ställe i din användares biblioteksmapp) Edit: Kollat nu - hittar inget sådant.

Du kan även använda dig av verktyg som tex TypeIt4Me som låter dig skriva en kort fras (tex mvh) och när du trycker mellanslag expanderar den till:

Med vänlig hälsning

Ola Andersson

Underbart program, har använt det dagligen i flera år.

Man kan också använda avancerade lösningar om mängden mail är stor. När jag jobbade som helpdesk hade jag en databas i FileMaker som importerade mail från Mail och sedan behövde jag bara klicka på vissa knappar för att infoga standardsvar för vanliga ärenden. (Tex uppsägning av abonnemang i vilket man kalkylerar beroende på när kunden betalade sist, huruvida kunden har en slutlikvid och visar olika texter i mailet automatiskt, eller ny kundmeddelande, eller problem med inlogging osv.) Fördelen med den lösningen är att när jag svarade på mail så hade jag tillgång till all information om kunden i samma verktyg, tex abonnemangsform och tjänster, tidigare meddelanden, tidigare betalningar osv.

Lycka till!

Tack för svaren. Men jag hittade tyvärr ingen lösning eller template som kunde göra detta och skriva Applescript kan jag inte.

Letade efter svaret på detta problem också... det fanns närmare än jag trodde... jag öppnade "Mail hjälp" klickade lite och hittade följande:

"Du kan skapa egna brevmallar. Skriv in och formatera texten och lägg till bilder i ett nytt brev och välj sedan Arkiv > Spara som brevmall. Den anpassade brevmallen blir tillgänglig i kategorin Anpassade, i slutet av listan."

Det är tydligen lite för enkelt ibland. template stationary mallar

Finns det något sätt att välja en brevmall automatiskt när man skapar ett nytt mail?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-26 22:00

Bild upptill i alla utgående mail

Hej... På nåt sätt har jag lyckats få till det så att det alltid kommer med ett litet "frimärke" med en bild i alla mina utgående mail. Bilden syns längst ut till höger i adressfältet. Den syns inte när jag skriver mailet, utan det är först när mailet tas emot av mottagaren som det syns. Nu vill jag ta bort det, men kommer inte ihåg vare sig hur jag fick dit det eller nu, hur jag tar bort det.... Otroligt!!

Jag behöver hjälp med detta genanta problem och tror att det ska lösa sig nu när jag vänder mig till alla skickliga 99-or

1
Bevaka tråden