Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordpress: varför får jag radbrytning här?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-02 01:58

Jag har kategorierna i Sidebar och har lagt till

&optioncount=1

för att få in hur måmnga inlägg kategorierna har. Utan det insticket tar varje kategori en rad, men med insticket hamnar siffran som anger antalet på en egen rad under kategorinamnet. Varför?

<?php wp_list_cats('sort_column=name&optioncount=1&hierarchical=0'); ?>

Med optioncount till höger:

Hur ser HTML-koden ut för respektive?

  • Medlem
  • 2007-01-02 11:30

Ingen aning. Hur ser jag det? Är det något jag kan påverka i Wordpress? (n00b-fråga: Är inte det php?)

Jag tänkte på den HTML-kod som slutligen genereras och visas i webbläsaren. Om du kan ge en länk till WordPress-sidan (här eller som ett PM om det passar bättre) så kan jag kolla på det själv. Jag tänkte att det kanske kunde ge en ledtråd till varför siffran hamnar på egen rad.

  • Medlem
  • 2007-01-02 11:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 11:47

Det hela beror på att CSS-koden för <a>-element i <li>-element i
diven .leftColumn (hehe) innehåller följande rad:

display: block;

Koden ser ut så här i CSS-filen:

.leftColumn li a, .leftColumn p a {
	color: #666;
	margin: 0px;
	text-decoration: none;
	display: block;
	padding: 5px 0 5px 0;

}

Det gör att <a>-elementent blir ett blockelement och tar upp hela raden. En lösning kan vara att låta siffrorna med antalet också stå innanför <a>-taggen.

  • Medlem
  • 2007-01-02 13:59

Så hur skulle det se ut om jag ville göra det du föreslår? (Jag har redan hackat i filerna en del, och det har fungerat fram till nu... )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 20:43

Jag vet inte riktigt hur man skulle få till med en template tag i Wordpress (det går inte med wp_list_cats iallafall), men kan du hacka i PHP-koden där så ska HTML-koden som det hela genererar se ut såhär på ett ungefär (en rad i kategorilistan):

<li><a href="http://www.ljunghall.nu/blog/category/osorter..." title=" Visa alla osorterade inlägg.">Osorterat (15)</a></li>

istället för nuvarande:

<li><a href="http://www.ljunghall.nu/blog/category/osorter..." title=" Visa alla osorterade inlägg.">Osorterat</a> (15)</li>

Som sagt, hur du får till det vet jag inte riktigt Hoppas det ordnar sig.

  • Medlem
  • 2007-01-02 21:56

Tackar för att du tar dig tid!

Jag kan ju ge mig på style.cs om jag bara vet vad jag ska skriva in...

Här är filerna utifall någon vill pilla på dem:

Ursprungligen av Baron:

Här är filerna utifall någon vill pilla på dem:

I sidebar.php finns bara anropet till wp_list_cats(), det är den funktionen i sig som behöver hackas. Eller bättre: "överridas" (eller hur man säger på svenska), dvs att man gör en kopia på funktionen eller en plugin som tar över funktionen och förbättrar den utan att man måste hacka i grundkoden för WordPress, så man slipper hålla reda på manuella ändringar när man ska uppdatera WordPress). Jag är dock för rostig på WordPress för att kunna säga hur man går tillväga såhär spontant.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-03 15:41

Enklast är väl att sätta [FONT="Courier New"]display: block;[/FONT] på [FONT="Courier New"]<li>[/FONT] istället. Ändra i [FONT="Courier New"]style.css[/FONT] så här:

[FONT="Courier New"].leftColumn li {
display: block;
}
.leftColumn li a, .leftColumn p a {
color: #666;
margin: 0px;
text-decoration: none;
padding: 5px 0 5px 0;
}[/FONT]

Jag har inte testat med dina filer, men resultatet borde bli vad du vill åstadkomma.

Ursprungligen av Kalle W:

Enklast är väl att sätta [FONT="Courier New"]display: block;[/FONT] på [FONT="Courier New"]<li>[/FONT] istället.

[FONT="Courier New"].leftColumn li[/FONT] är redan [FONT="Courier New"]display: block;[/FONT] så vitt jag kan se. Tar man bort [FONT="Courier New"]display: block;[/FONT] från [FONT="Courier New"].leftColumn li a[/FONT] så ger det lite effekter på padding mm (testade lite med Edit CSS i Web Developer). Men annars är ju tanken rätt, lyckas man ändra det med CSS är det nog enklaste sättet.

  • Medlem
  • 2007-01-02 21:58

Jag kan passa på att fråga hur man får in en lista över de 10 senaste kommentarerna också, under listan med de 10 senaste inläggen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 00:16
Ursprungligen av Baron:

Jag kan passa på att fråga hur man får in en lista över de 10 senaste kommentarerna också, under listan med de 10 senaste inläggen?

Detta finns inte i Wordpress från början utan kräver eget PHP-knackande eller en plugin för att fungera. Här finns en Wordpress-plugin, bdp-comments, som innehåller en funktion för det du söker: http://www.ozpolitics.info/blog/?page_id=164#comments

Jag kan kanske pilla lite med CSS:en imorgon om jag inte har nåt annat för mig

  • Medlem
  • 2007-01-03 12:36

Oh, en får tacka! Det där mer räknaren är inte så himla viktigt, det hade bara varit snyggt att få det att fungera.

  • Medlem
  • 2007-01-03 15:57

Det fungerade!

Men i och med detta ser länkarna ut som länkar, med färger och understrykningar. Kan man enkelt få bort det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 16:36

Lägg till detta i CSS:en:

.leftColumn li a,
.leftColumn li a:link,
.leftColumn li a:visited {
text-decoration: none;
color: #333;
}

.leftColumn li a:hover {
text-decoration: underline;
}

Så blir det nog fint tror jag

  • Medlem
  • 2007-01-03 16:52

Nej, det fungerade inte. Vänsterkolumnen slutade där den slutade och släppte in inlägg under sig. Dessutom påverkade det inte länkarna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-03 23:10

OK, tittade lite närmare på det med dina filer. Byt ut från rad 179 till det här:

[FONT="Courier New"].leftColumn li {
display: block;
margin: 0;
background: #fff url('images/dotted.gif') repeat-x bottom;
padding: 5px 0 5px 0;
}

.leftColumn p {
margin: 0;
background: #fff url('images/dotted.gif') repeat-x bottom;
padding: 2px 0 3px 0;
}

.leftColumn li a, .leftColumn p a {
color: #666;
margin: 0px;
text-decoration: none;
}
[/FONT]

Dina senaste kommentarer kommer också att förändras på så vis att kommentarskribenten hamnar på samma rad som kommentaren. Du får väl avgöra om det är OK eller inte. Kanske kommentarspluggen behöver modifieras om du vill ha något annat utseende på det...

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:16
Ursprungligen av Kalle W:

OK, tittade lite närmare på det med dina filer. Byt ut från rad 179 till det här:

Jag har lite slask i filen så rad 179 är inte längre rad 179. Kan du peka ut raden i den hör filen?

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:11

Jag får nog leva med radbrytningarna. En plugg för att redovisa senaste inläggen reagerar jättekonstigt med de fixar ni har föreslagit ovan. (Lite komplicerat att förklara när man knappt vet vad man gör... )
Men jag har pillat lite med kägeln så det ser skapligt ut ändå. Tack för hjälpen!

edit:, Ojdå, nu missade jag visst Kalle W:s senaste inlägg. Måste ha kommit precis nu! Jag återkommer.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-03 23:30

183 till och med 199 byter du ut mot mina nya.

  • Medlem
  • 2007-01-04 00:02

Det blev bra! Men då mister jag å andra sidan den där hovringseffekten med gråa plattor och ett litet indrag... Hmm, får fundera på den.
Tack!

1
Bevaka tråden