Skillnad mellan olika macbook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 16:59

Tänkte bara kolla om nån har koll på hur mycket skillnad det är på core duo och core 2duo och 1,83 och 2.0 ghz? anledning till att jag fråga är för jag såg priser på media market att en 1,83ghz core2duo kostade 10495kr och en 2,0ghz coreduo kostade 9495kr?dom var i övrigt samma 512mb ram, 60gb hd.. så vilket är bäst förhållandet till priset? är det värt 1000kr att få core 2duo fast 1,83ghz eller är det mer värt att ha 2,0ghz men core duo?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 17:58

Jag skulle nästan tro att dom är ungefär lika snabba.. Men den extra powern som du får i och med 2.0 Ghz gör nog den snabbare även om det inte är C2D. Beror på att just "2" an inte används mycket i datorn, vanligtvis. Vänta på fler tips före ett köp dock, och Gott Nytt År på dig!

Vad menar du egentligen med att ""2" an inte används mycket i datorn"? OSX har utmärkt stöd för flera cpus/kärnor och drar nytta av de för de mesta..

Ursprungligen av Johan S:

Vad menar du egentligen med att ""2" an inte används mycket i datorn"? OSX har utmärkt stöd för flera cpus/kärnor och drar nytta av de för de mesta..

Han menar nog 2:an som i 64-bit. Det har man egentligen inte så stor nytta av.

Men. Man kan ha nytta av att C2D MacBook är en revision senare och är potentiellt ett bättre/tryggare köp. Det är inte hundra procent säkert förstås. Det har ju inte heller med själva processorn att göra, utan övriga material och konstruktionslösningar.

Hmm... Jag sitter och skiver på 99mac på nyårsafton. Det är officiellt: Jag har inget liv! :">

Jag tycker att det är värt 1000 kr för att få 1,83 GHz Core 2 Duo istället för 2,0 GHz Core Duo. Hur pass "snabb" en processor är har betydligt mer med den underliggande tekniken än med klockfrekvensen. Core 2 Duo är nyare och har bättre teknik. Den skulle jag välja direkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-01 12:28

Å andra sidan har väl core duo modellen en dvd-brännare? Det har väl inte C2D modellen?
Det tycker jag är en fördel med att välja den.

1
Bevaka tråden