Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer problem med Airport och router

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Här kommer en utmaning liknande den som stillir beskrev 27/12.

Jag har en iBook G3 där jag just satt in ett Airport-kort (orginal). Efter att ha fallit för Telias julkampanj har jag satt upp Zyxel modem (P-660H) och router (P-320W, 802.11g). Jag har till och med fått det hela att fungera trådlöst! MEN efter det att jag krypterat nätverket (med hjälp av support på Zyxel) så accepterar inte airport mitt lösenord. Supporten på Zyxel menar att någon inställning också måste göras i Airport, men vilken har de ingen aaaning om. Någon här som kan ge råd?

Tack på förhand!/ Anna

Hmm, ingen som har tips att ge om hur man får airport att funka med trådlös routor?

Har provat med olika säkerhet: WEP 64-bit och WPA. Inget password funkar.

När jag söker information på apples forum verkar bästa lösningen vara att köra utan säkerhet. Men det är ju inte ett kul alternativ tycker jag.

/Anna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 19:33

operativsystem?
vilken säkerhet använder du?(wep 40/128, wpa etc)
typ av lösenord kanske kan vara bra o veta(hex aller asci)
inte för att jag vet om det är extermt relevanta frågor. Men som det e nu så tror jag ingen vet vad som är fel om du har provat tipsen i tråden du hänvisade till i början.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 19:36

"Jag har krypterinsnivå 64-bit WEP, ASCII."

64-bit wep funkar inte så bra tror jag.

prova med annan säkerhet på routern(är inte så bra på vilken sökerhet som går att lägga in i Mac OS X) men är ganska säker p åatt 64-bitars inte funkar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-01 14:00

Jag har en macbook pro (core 2 duo) och jag har precis samma problem. Varken Apple eller Zyxelsupport har lyckats hjälpa mig. Det bästa resultatet ,hittils, verkar vara att ladda ner den senaste programvaran för zyxelroutern som understödjer WPA2 kryptering - då fungerar det. Desvärre leder det istället till att kontakten ofta bryts. Problemet lär vara relaterat till MacOS 10.4.8

Nej, problemet är inte relaterat till 10.4.8. Detta vet jag genom att jag hade samma problem men efter uppgradering/byte av firmware så har jag inte det problemet längre. Stabilt som en sten.
En linksys WRT54G med dd-wrt som firmware (http://dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php).

Senaste firmware samt WPA2 och AES som krypteringsalgoritm brukar fungera. Det skall gå att sätta i routern. Klarar den inte det, skicka tillbaka eländet.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304482 beskriver en kanske fungerande lösning för tappad kontakt.

Byt kanal, ta 6 eller 11 om du kan, kanske grannen ligger på samma kanal.

Jag har iBook G3 med OS 10.2.5, så WEP är enda alternativet har jag fått veta. Har provat 64-bit (dvs 40-bit?) både med ASCII och HEX utan att det funkar (har även provat med citationstecken). Observera att nätverket funkar fint utan säkerhet.

På grund av att routorn vägrade stängas ned när man trycker på Reset, så ska leverantören skicka en ny routor. Så jag fortsätter prova med nästa maskin. Vem vet, det kanske funkar plötsligt?!

Skulle uppskatta att höra om någon med liknande system som jag (10.2.5) har lyckats med att ha säkerhetsnivå på nätverket (gammalt Airport-kort och trådlös icke-Apple routor)?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 00:28

Klara det gamla airportkortet 802.11g då? På den tiden när G3 var aktuella fanns det väl bara b va?

Kortet är 802.11b tror jag, men eftersom routorn är inställd för både b / g så bör det väl inte vara problemet?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 06:56

Nä i så fall inte.

1
Bevaka tråden