Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hårt ska man trycka på tangenterna?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, frågan är alltså hur hårt man ska trycka på sina tangenter. Är det någon risk att det finns någon del i tangentbordet som kan gå sönder vid normalt slitage?

Hur länge ska man räkna med att en tangent normalt håller? (Vad är normalt i sammanhanget?) Hur många nedslag kan tänkas göras innan de går sönder/kontakten försvinner? Finns det något institut som mäter sådant här?

Jag tänker framförallt på Picassos fråga: Min mellanstegsstangent har tagit slut tror jag.. http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/109977-min-mellansstegstangent-har-tagit-slut-tror-jag.html men jag ville inte kidnappa hennes tråd.

EDIT: Själv begagnar jag mig av små fjäderlätta anslag, med lätt studsande fingrar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 00:17
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, frågan är alltså hur hårt man ska trycka på sina tangenter. Är det någon risk att det finns någon del i tangentbordet som kan gå sönder vid normalt slitage?

Hur länge ska man räkna med att en tangent normalt håller? (Vad är normalt i sammanhanget?) Hur många nedslag kan tänkas göras innan de går sönder/kontakten försvinner? Finns det något institut som mäter sådant här?

Jag tänker framförallt på Picassos fråga: Min mellanstegsstangent har tagit slut tror jag.. http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/109977-min-mellansstegstangent-har-tagit-slut-tror-jag.html men jag ville inte kidnappa hennes tråd.

EDIT: Själv begagnar jag mig av små fjäderlätta anslag, med lätt studsande fingrar.

Jag har en kompis som slår RIKTIGT hårt på tangenterna. Jag blir rädd när jag ser det. Men hennes mac lever.. En G3a.

G3? Dasslocket? Jag är inte så haj på äldre maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-29 00:41

Har svårt att tänka mig att man sliter ut tangentbordet. Det är konstruerat att hålla lika länge som övriga datorn. Det jag kan tänka mig händer är att texten på tangenten suddas ut och att fjädringen kanske blir lite slappare. Men att ett hårt anslag dödar en enskild tangent känns orimligt. Mer troligt är väl att underliggande elektronik får sig en törn.
Jag skulle ägna min tid åt att oroa mig för viktigare saker...

Jo, du har helt rätt vanilj! Jag tänker för mycket..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-29 01:00

Jodå jag har en kund som slår så hårt han bara kan med ett finger i taget när han skriver.
Jag fick hans gamla tangentbord som var använt i kanske tre år och jag märker inget slitage alls jämfört med ett annat, likadant tangentbord som använts betydligt mildare.

Kort sagt: Tangentbord är nog gjorda för att tåla lite vad som helst.
Men om det är på en bärbar dator får man ju tänka på att inte slå så hårt att själva datorn tar skada.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-29 02:25

Jag började skriva (ca. 1976) på en gigantisk och vacker skrivmaskin (Underwood tror jag den hette). Den satt jag med i 5 år och förskte sätta ihop en roman. Man var verkligen tvungen att ta i utav helvete för att lyckas stansa fast bokstäver på papperen som satt mot rullen en halv kilometer bort från typerna. Pekfingervalsen gällde.
Än idag gäller pekfingervalsen och än idag tar jag i utav helvete - jag kan inte ändra på det. Jag är sönderpräglad för livet. Men jag har aldrig haft sönder ett datortangentbord. Dom verkar palla det mesta. Däremot har jag knäckt några MIDI-keyboards och syntar med tryck-känsliga tangenter p.g.a. jag började lira (70-tal igen) på ett oerhört slitet elpiano (Fender Rhodes) som krävde ren råstyrka för att leverera ljud.
Jag har alltid varit avundsjuk på dom som liksom bara låter sina händer sväva över tangentbord (dator eller musik) - och med små snärtiga fingerrörelser göra jobbet. Det låter nästan ingenting. Så utan ansträngning. Så mjukt. När jag skriver smäller det så jävligt att en del tror att jag är förbannad.
Nå - jag använder i alla fall båda pekfingrarna. Jan Myrdal - som säkert klämt ur sig 10 000 sidor text - använder ETT pekfinger. ETT! Det högra.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-12-29 05:59

D-knappen på min Mac Plus mådde inte bra av att jag blev frustrerad när jag spelade "Boxing"..

Mycket trevligt att få ta del av era historier!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, frågan är alltså hur hårt man ska trycka på sina tangenter. Är det någon risk att det finns någon del i tangentbordet som kan gå sönder vid normalt slitage?

Precis som alla andra rörliga mekaniska detaljer slits tangenterna, men vid normal användning är det inget man behöver bekymra sig om. Kör man däremot något spel där man toktrycker på samma tangenter hela tiden kan de tangenterna i vissa fall gå sönder.

Men använder man tangentbordet på ett sådant sätt att det går sönder är tangenterna det sista man ska vara orolig över. Sist jag kollade fanns varken fingrar, underarmssenor eller senskidor som reservdelar...

Är man riktig rädd om det kan man ju ha ett externt tangentbord inkopplat.
Det kan du verkligen behandla efter humör.
...men då sliter man ju på USB-porten ; )

Ok den tekniska biten...
Tangentborden är ALLTID dimensionerade att hålla längre än datorn, tidigare nämnt, mätt på antalet nedslag/nedtryck. Det kan t.ex röra sig om x antal hundratusen gånger nedslag per tangent. Om de fallerar innan det uppnådda målvärdet så är det fabrikatsfel.

De SKA också klara en viss kraft/åverkan på tangenten. Denna åverkan brukar multipliceras med en säkerthetsfaktor och den är oftast rejält tilltagen med hänsyn till den miljön som produkten ska brukas i. Såvida att du inte bokstavligen hamrar på det ska det inte förligga någon fara för ditt tangenbord.

Du bör dock aldrig ha någon tangent nedtryckt en längre period, ex. en månad.
Då kan dess fjäder "tappa" sin elastiska förmåga. Ex. genom att den inte är lika styv, då kommer alla efterföljande slag att kännas odistinkta (svampig).

PS. Alla delar som du kommer utsättas för någon mekanisk åverkan ska vara konstruerade (FMEA) att tåla normal användning, USB-port, skärm-gångjärn, gummifötter, sladdar, mm

Det skadar dock inte att behandla dina prylar som din fru, ger ju ett bättre andrahandsvärde. ... datorn alltså : )
______________

Delar med mig mina egna erfarenheter..
Spelar du t.ex. "mycket" FPS-spel så belastar W, A, S och D mer än de andra.
Detta yttrar sig i form av att när du trycker på de märker du att de sviktar lite
annorlunda i fjädringen jämfört med de andra tangenterna.
Men det är dock inget problem alls går lika bra att skriva på.
Men men, bara något som jag märkte efter 2 års spelande.

Senast redigerat 2007-01-01 04:49
  • Medlem
  • 2007-01-01 10:59

Jag har en TiBook 667 med en trasik tangent. Den har jag själv haft sönder vid normalt slitage. Tangenterna har små plastklackar på undersidan som håller dem på plats, och en av dessa har brutits av. Tangenten (P) sitter fast så länge man inte använder den, så jag har låtit den byta plats med § som jag aldrig använder.
Det ser lite udda ut, men har ingen praktisk betydelse.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-01-01 15:16

Skriv i styrka efter känslan i det du skriver. Arg/engagerad = hårt. För övrigt mjukare. Trots åtskilliga engagerade rader har jag aldrig lyckats slita ut ett tg-bord.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 20:12

Mitt problem, handlar inte direkt om tangentbordsknapparna, utan min startknapp (on/off). Som efter att ha blivit använd ca. 10ggr och släppt (hela knappen inkl. ringen runt) på ena sidan och riskerar nu att släppa helt.

Är det någon annan som har råkat ut för det här eller har jag bara otroligt mycket otur som vanligt ?

Otur. Lämna in på närmaste serviceställe, låter som ett solklart garantiärende.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-09 03:16

Jo, man kanske skulle passa på medans man har Apple Care, om det nu är någon skillnad.
Dock är jag inte för sugen på att ha iväg datorn längre än 2-3 dagar för det är mitt arbetsredskap. Någon som vet hur apple ställer sig i den frågan ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-21 20:31

Slitage på Apple-knappen beviset kommer

Tänkte bara visa en bild på "lite" slitage under Appletangenten - Powerbook alu 15 1,5Ghz, köpt i juni 2005. Liknande tecken börjar synas under piltangenterna till höger, och då mest på "home" tangenten.

Jag kan inte säga att jag har längre eller vassare naglar än de flesta, och i mitt fall är boven min vänstra tumme som alltid trycker på Appletangenten.

Så kan det gå...

1
Bevaka tråden