Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man "trimma" ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-12-28 18:24

Jag upptäcker till min förfäran att mitt nyinköpta musikprogram anger G4/500MHz som minimikrav. Min gamla G4 har bara 400MHz-processor. Här kommer en fråga från en person som aldrig varit inuti en dator: Finns det något, helst billigare, sätt att skrämma upp datorn i 500 MHz, eller måste jag bita i det sura Applet och köpa nytt?

Det finns utbytesprocessorer att köpa, inte till alla datorer, men till en del modeller. Sen om de är värt pengarna är ju en annan sak, dom brukar vara rätt dyra har jag för mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-28 18:41

Sen skall man ju inte alltid lita på vad som står som minikrav, funkar helt säkert att köra programmet på en 400MHz. "Kravet" skall nog mer ses som en rekommendation för att det skall flyta smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 18:49

För en händig med kunskap kan man "trimma" den.
Jag hade en snubbe som drog upp min G4 350Mhz till 450Mhz utan problem.

Så om du hittar någon som kan göra det så går det i varje fall. Annars är väl en gammal G4 häck inte så dyr att köpa.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-12-28 18:51

Tack Johan S! Tack makke! Det ante mig att det borde gå att byta processor. Har någon något förslag om var man ska börja leta och kolla priser? Tills vidare provar jag väl att installera programmet på datorn som den är, så får vi se vad som händer.

Ursprungligen av SOlo:

Tack Johan S! Tack makke! Det ante mig att det borde gå att byta processor. Har någon något förslag om var man ska börja leta och kolla priser? Tills vidare provar jag väl att installera programmet på datorn som den är, så får vi se vad som händer.

Min rekommendation vore att köpa en något snabbare G4 istället. I min mening är processoruppgraderingarna för dyra för att vara prisvärda.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 19:21

Så hur går det?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-12-28 20:17

Jag får tacka alla som hjälpt till, sa flickan vid barndopet. Jag hinner inte installera och testa Digital Performer 5 idag, men jag återkommer, Boris.

Har du PCI-grafik i datorn har du även ett jumperblock bredvid och kan antagligen överklcoka processor hur lätt som helst. Funkar (tror jag) på samma sätt som med blådåren. Bara att flytta byglarna.

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html

1
Bevaka tråden