Är det dags att köpa nu?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 09:30

Funderar på att pensionera min gamla PB G3 400. Är det läge att köpa en MacBook eller ska man vänta till nästa generation (den ständiga frågan). Lönar det sig att lägga några kronor extra på den svarta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 11:28
Ursprungligen av Jonny Friberg:

Funderar på att pensionera min gamla PB G3 400. Är det läge att köpa en MacBook eller ska man vänta till nästa generation (den ständiga frågan). Lönar det sig att lägga några kronor extra på den svarta?

Man ska generellt sett alltid köpa när behovet finns. I nuläget dock, med MacWorld Expo bara dagar bort, lugnar i alla fall jag mig lite så länge det inte brinner i knutarna.

• Medlem
  • Motala
  • 2006-12-28 19:54
Ursprungligen av prince:

Man ska generellt sett alltid köpa när behovet finns. I nuläget dock, med MacWorld Expo bara dagar bort, lugnar i alla fall jag mig lite så länge det inte brinner i knutarna.

Öh varför?
Macbooken uppdaterades i November. Det brukar normalt gå ca 6 månader mellan uppdateringarna, så en uppdatering av Macbook i dagsläget är nog inte alls aktuellt från Apples sida.

Till trådskaparen: Om behov av en ny dator finns, precis som prince skriver, köp. Man kan alltid gå och vänta på nästa generation. Det spekuleras om att nästa generation kommer innehålla Santa Rosa kretsar, men det kommer nog troligen först i maj då. Men med tanke på att Santa Rosa kommer någon gång i April så tror jag personligen inte att Apple hinner få ut en ny Macbook med de kretsarna på en månad, så jag tror att man kommer få vänta ytterligare en cykel, d.v.s. 6 månader till innan vi får se Santa Rosa i Macbook. (Det tog ju exempelvis ett bra tag för Core 2 duon att leta sig in i Macbooken..)

Personligen tror jag att vi bara kommer se en speedbump till och sen kommer något intressant, och om man är villig att vänta 1 år på en ny plattform så gör man det, men sedan finns det säkert barnsjukdomar på den i början och man ska helst vänta till nästa och så vidare, och så vidare

Kontentan av detta är alltså att man ska köpa när man behöver datorn, såvida en uppdatering inte är en vecka bort då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-29 13:30
Ursprungligen av widde:

Öh varför?
Macbooken uppdaterades i November. Det brukar normalt gå ca 6 månader mellan uppdateringarna, så en uppdatering av Macbook i dagsläget är nog inte alls aktuellt från Apples sida.

Därför att om man kan ge sig till tåls i två veckor så eliminerar man risken att gå miste om nått kul - exempelvis nytt iLife eller hårdvaruförändringar (som du inte vet hurvida de blir av eller ej, även om det inte lutar åt det). Jag hade väntat när det rör sig om veckor snarare än månader.

Ursprungligen av Jonny Friberg:

Lönar det sig att lägga några kronor extra på den svarta?

Med tanke på att det enda du får för 2000:- extra är 40GB Hd och att de har färgat plasten svart. Så för att förtydliga mitt svar: nej det lönar sig ej!;) (såvida inte andrahandsmarknaden är helt sjukt bra för en svart... )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 13:00

Det här med färgen förbryllar mig, hade de biliga modellerna varit svarta och den dyra vit så tror jag begäret att ha en vit hade varit större än nuvarande begär efter en svart. Vad jag vill komma fram till är att färgen verkar vara oviktig, statusen i att ha den dyrare verkar vara den riktiga orsaken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 13:20
Ursprungligen av baller:

Det här med färgen förbryllar mig, hade de biliga modellerna varit svarta och den dyra vit så tror jag begäret att ha en vit hade varit större än nuvarande begär efter en svart. Vad jag vill komma fram till är att färgen verkar vara oviktig, statusen i att ha den dyrare verkar vara den riktiga orsaken

Bingo! Det är så vi människor fungerar

Som det sägs här så skadar det inte att vänta tills efter MacWorld SF nu när det är knappt två veckor kvar.
MacBooken i sig kommer med största sannolikhet inte att uppgraderas, men de medföljande programvarorna i iLife kommer eventuellt att komma i ny version.
MacBooken var den mac som senast fick sig en speedbump, så nu är ett bra tillfälle att köpa den.

Det är aldrig bra att köpa något men nu ser det bättre ut. Din PB 400 måste vara i princip helt "oanvändbar" på nätet utan ad-block och även med förmodar jag. Själv hade jag valt den svarta om du behåller dina datorer längre för den vita ser bara för sorlig ut efter ett par års slitage. Köp, köp...

Hmm, och sen har vi ryktena med PRODUCT RED...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 18:45

Mja, tycker inte det skulle vara speciellt vackert med en röd MacBook trots allt.. Sen är ju också frågan hur det kommer att se ut, Apple gör ju oftast snygga grejer

Men jag hoppas på något med product (RED) i alla fall.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-12-28 19:30

Är ju alltid "fel tillfälle att köpa" för det kommer alltid bättre, snabbare och billigare datorer inom alldeles för kort tid. Köpte Macbooken i sommras, vart lite sne nu när den kom med Core 2 Duo men jag får leva med det.

Men som tidigare nämnts, finns behovet så är det rätt tillfälle och med tanke på den nya cpu:n i Macbooken så lär det inte komma några större förändringar på ett tag.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 20:00

Vänta 10 år med att köpa dator, då kommer dom att gå på 100 tHz och kosta 9:90.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Så ge dig till tåls ett tag till.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 20:34

Fast datorn med 100 tHz är väl något av en budgetmodell då eller?

Och inflation, glöm inte inflationen!

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 21:21
Ursprungligen av boris91:

Fast datorn med 100 tHz är väl något av en budgetmodell då eller?

Och inflation, glöm inte inflationen!

Ja det är instegsmodellen. Pro-modellen kostar 11:90, med hänsyn till inflation.
Jag kommer fan inte att köpa nån dator ännu, jag väntar tills det blir billigare och bättre. Ser fram mot Mac OS XVIXC, då slår jag till. Fast jag frågar här först om det är nån idé.

Ursprungligen av Konrad:

Vänta 10 år med att köpa dator,
då kommer dom att gå på 100 tHz och kosta 9:90.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Så ge dig till tåls ett tag till.

Förlåt om jag är petig, men prefix med små bokstäver
hänvisar till nummer mindre än 1, förutom k (kilo=1000)

http://www.pagina.se/itord/default.asp?id=2622

Har aldrig fattat hur folk kan skriva mb... milli bit ?!...
ganska stor skillnad mot MegaByte...

;o)

• Medlem
  • Österåker
  • 2006-12-29 17:41

Skulle nog väntat och se om de släpper iLife 07 inom några veckor, annars skulle jag slagit till rätt snart.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-30 00:42
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-10 08:16

Jaha, jag inväntade också keynoten innan jag gick och köpte mig en ny imac.

Men det visade sig ju inte vara lönt - på MACworld eventet handlade det inte ett skit om MAC utan Steve valde att satsa på en massa andra grejer som jag ger blanka f_n i.

Nu verkar det som att man får köpa sig en imac ändå, nöja sig med -06 programvarorna och sedan köpa uppgraderingarna för flera tusen spänn. Riktigt irriterande.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-10 11:07

Håller med dig Liffe!
Jag har oxå väntat med att köpa en iMac bara för att jag ville ha med iLife 07.
Så nu vet jag inte om jag ska vänta ett par veckor till eller om jag ska köpa direkt?

calle

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-10 11:36

Jag orkar inte vänta längre. Rent tekniskt hade jag ju klarat att vänta, men jag pallar inte rent psykiskt.

Blev en 24" med 2gb RAM och 256mb på grafikkortet.

Låt oss nu hoppas jag slipper strul med Applestore, blev lite vajsing när jag köpte min iPod därifrån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 11:54

Bara för att uppdateringar av iLife, iWork och Leopard inte talades om på keynoten så betyder det inte att de inte kommer...
De kommer lanseras under årets första tre månader om man får tolka Steve korrekt.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-10 11:58

Såklart de kommer.

Men man har blivit van vid att uppdateringarna kommer på kenoten i Januari. Och därför blev jag i varje fall besviken på just detta ... skit samma, nu är ordern lagt och jag får ta smällen när den kommer.

Tråkigt att Apple inte vill fokusera på sina datorer, utan lägger all tid på krimskrams. När Jobs tog över så lade han väl ner skrivaravdelningarna osv för att fokusera på just datorer, detta verkar nu ändras igen, synd tycker jag - då det är datorerna som itnresserar mig.

Är det troligt att iLife 07 kommer släppas innan Leopard?..

Ja.

Utfyllnad. Tralala.

Ungefär när släpps det isf?
På en höft sådär ; )

Ursprungligen av Dillbert:

Ungefär när släpps det isf?
På en höft sådär ; )

Min gissning: inom en månad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 20:58

Jag hade bestämt mig för att äntligen byta ut min Dell mot en iMac och att lägga en beställning direkt efter keynoten. Jag vet inte, men jag fick kalla fötter när det bara drog ut på tiden utan att något annat än telefonen presenterades. Det känns som att Apple måste uppdatera hela datorsidan ganska radikalt nu för att matcha iPhone. Det skulle inte förvåna mig om även datorenas utsida kommer att förändras när Leopard kommer. Imacen har ju varit i stort sett oförändrad ganska länge nu.

Det blir till att avvakta en stund till.

Johan

1
Bevaka tråden