AppleCare eller räker det med hemförsäkring inkl. drulle?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag ska köpa mig en MacBook nu här i vecka då jag har en kompis som är i USA och då får ett bättre pris än i sverige. Saken är den nu att jag funderar om man verkligen behöver lägga till Apple Care som jag först tänkte att jag skulle. Det handlar i USA om lite mer än 2.000 kr. Vad får man för detta? Dom lagar alla ev. fel som är realterade till produktionen och itne sådant som upkommer då man använder den "ute på fätet" och den får sig en snyting. Till saken här att jag har en hemförsäkring och även drulleförsäkring till denna. Räcker detta eler åker man på att betala en massa dineros om det händer något då?

Det är ju tämligen smart dock att AppleCare är World Wide å inte beroende av land så detta är en bidragande anledning till att jag ska slå till på en Mac nu när kompisen är där. Har haft det då jag var mindre genom pappas jobb och det va dom datorerna man kom ihåg.

Så som jag funderar så är det bra med tre års garanti då man ska ha datorn med sig till plugget de dagar man har skola, Det är den som blir anteckningsblocket och pennan och pappret lämnas hemma.

Jag bor sen i stockholm och har kontakter med folk jobbar på Macsupport och även ett annat datar företag som sysslar med mac. Är detta mer värt än Apple Care månne?

tacksam för svar och ja, jag sökte och läste om detta men hitta inget som svarade på min fråga.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-12-27 02:13

Fördelen med AppleCare är att du slipper självrisk. Nackdelen att den inte täcker det du nämnde. Fördelen med drulleförsäkringen är att du får ersättning oavsett datorn dör eller du tappar den från balkongen. Nackdelarna är dock att du har självrisk, kanske kring 1500 kr samt att försäkringsbolaget skriver ner din dators värde med omkring 20% av anskaffningsvärdet varje år. Knepig fråga. Dock är det ofta så att det som inte självdör inom ett år brukar klara sig i fortsättningen också. Själv har jag bara hemförsäkring med drulle.

Nu har hjärnkontoret gått å laggt sig...

Det är så att jag har idag en IBM ThinkPad och den har fått en del "mystiska" fel. Grafikkortet fungerar men det går inte att instalera drivrutinerna för då får man windows berömda blue screen över hela skärmen... Det är sådant här jag vill försäkra mig ifrån. Sen så har DVDläsaren fått fnatt å glappar som sjutton! Den fungerar, det vet jag då jag testade den i en kompis IBM.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-27 12:40

Jag skulle satsa på AppleCare, själv om du känner folk som jobbar på MacSupport etc. så får du betala dyrt för evt. reservdelar om nåt går sönder. AppleCare är överlägsen när det kommer till service. Jag skulle aldrig ha en Mac utan, spec. inte en bärbar. Köp till AppleCare, eller ångra dig i efterhand.

• Medlem
  • 2006-12-27 12:56

Bärbara datorer pajar ofta senare än efter ett år, så det är en försvarbar investering. Moderkortet, eller någon liten krets, kan bränna när som helst på grund av överhettning. En stationär dator däremot brukar normalt rulla på om inget hänt ganska omgående, så där är ofta Apple care bortkastade pengar.

DÅ är ni inne på samma väg som jag.
Ska köpa till appleCare nu då det verkar vettigt occh den i kombination av min drulle så har man så bra skydd man kan få Det handlar ju om en bärbar dator som kommer åka fram och tillbaka till universitetet på tunnelbanan (jo man bor ju i "hufudstaden" ) Men till en stationör så är det enda som händer mina burkar att dom får en fot i sidan lite då och då...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-27 22:42

Det kann löna sig på en stationär också, fick vi erfara för nån vecka sen, när G5:an braka i hop.

1
Bevaka tråden