Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumt att köpa 15" Powerbook G4 nu?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 15:28

Först och främst vill jag be om ursäkt om detta ämnet har kommit upp tidigare.

Men det är såhär att jag funderar på att köpa en 15" G4 powerbook med 1.5gzh och 1gb minne.
Så vad jag undrar kort är om det är dumt att köpa en sån för 7000 kr nu?

Nej, priset är vettigt men ställ gärna lite frågor till säljaren så att den inte har några skavanker, repor, döda pixlar, fläckar på skärmen, hur många minuter som batteriet håller - tänk på att ett nytt batteri kostar ca: 1.300 kronor. kan som exempel nämna att min PB 12" blev i skriande behov av nytt batteri efter ca: 30 månaders användning. Du kommer INTE att kunna köra nästa generation av operativsystem som bör komma i vår, det är bara för macarna med Intel-processor.... som sagt vad en del att tänka på även om många av dina och dagens program fungerar alldeles utmärkt på en G4 Powerbook.

Ursprungligen av Olle@mac:

Du kommer INTE att kunna köra nästa generation av operativsystem som bör komma i vår, det är bara för macarna med Intel-processor.... som sagt vad en del att tänka på även om många av dina och dagens program fungerar alldeles utmärkt på en G4 Powerbook.

Vad är detta för trams?

Klart att även PPC-Macar kommer kunna köra 10.5, åtminstone G4:orna.

//Mikael

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-22 16:51

det är en suverän dator. Tyst, stabil och skitsnygg. Jag skulle säga att det beror på vad du tänker använda datorn till. Om du är en normalanvändare, surfar, sitter lite med office, kollar på film osv så finns det inte så mycket att vinna på att köpa en snabbare dator. Lägg istället pengarna på ramminne eller ngt annat kul. Dessutom ser powerbooken oerhört proffsig ut

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-22 17:04

Precis som föregående talare säger... 10.5 kommer gå att köra på PPC-cpuer självklart så denna Powerbook är helt lugnt. Antagligen väldigt säkert för 10.6 också.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 17:10
Ursprungligen av Sidde:

Precis som föregående talare säger... 10.5 kommer gå att köra på PPC-cpuer självklart så denna Powerbook är helt lugnt. Antagligen väldigt säkert för 10.6 också.

Så om datorn kommer med ett nytt batteri är det ett helt okej köp? och inget jag kommer behöva ångra så fort 10.5 kommer ut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 18:15
Ursprungligen av Oediv:

Så om datorn kommer med ett nytt batteri är det ett helt okej köp? och inget jag kommer behöva ångra så fort 10.5 kommer ut?

Ja, det är en väldigt kvalitativ dator. Den kommer att vara mycket långsammare än en MacBook Pro, men men. Man får ju vad man betalar för. Vad hade du tänkt använda den till?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 18:22
Ursprungligen av desh:

Ja, det är en väldigt kvalitativ dator. Den kommer att vara mycket långsammare än en MacBook Pro, men men. Man får ju vad man betalar för. Vad hade du tänkt använda den till?

Jag har inte tänkt att använda den till något speciellt krävande. Utan mest Surfa, chatta och skriva skolarbeten. Kanske något gammalt spel ibland. Dvs inget speciellt krävande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 18:56
Ursprungligen av Oediv:

Jag har inte tänkt att använda den till något speciellt krävande. Utan mest Surfa, chatta och skriva skolarbeten. Kanske något gammalt spel ibland. Dvs inget speciellt krävande.

Då har du nog hittat helt rätt dator. Hållbar och snygg.

Låt batteriet avgöra priset ganska mycket eftersom datorn blir obrukbar om batteriet är kasst. Det finns program för att testa batteriets kapacitet, kör ett av dem på datorn. Coconutbattery vill jag minnas att ett hette.

Ursprungligen av desh:

Ja, det är en väldigt kvalitativ dator. Den kommer att vara mycket långsammare än en MacBook Pro, men men. Man får ju vad man betalar för. Vad hade du tänkt använda den till?

Det är inte säkert den är långsammare om man använder program som är utvecklade för den generationens datorer. Till exempel office 2004 som går snabbare på en G4:a än en Macbook.

Den snabbaste dator jag haft var mitt dasslock, en G3:a 300MHz med 192MB minne. Word 98 och PageMaker startade så snabbt att man inte hann se loggan innan programmet var igång.
Snabbare datorer – ja men allt tyngre program och slarvigt skriven programkod förtar datorernas snabbhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:42
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det är inte säkert den är långsammare om man använder program som är utvecklade för den generationens datorer. Till exempel office 2004 som går snabbare på en G4:a än en Macbook.

Den snabbaste dator jag haft var mitt dasslock, en G3:a 300MHz med 192MB minne. Word 98 och PageMaker startade så snabbt att man inte hann se loggan innan programmet var igång.
Snabbare datorer – ja men allt tyngre program och slarvigt skriven programkod förtar datorernas snabbhet.

Jag håller med. Verkligen störande. Photoshop, Final Cut Pro, Office, osv gick som smort i OS 9 på min iBook G3 500Mhz.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-22 17:14

Om batteriet är okej, och det inte är något fel på datorn så är den helt klart tillräcklig.
Förväntar mig att ha min 12" 1GHz Powerbook rullandes Leopard så...

Under WWDC i augusti sa de att Leopard (10.5) skulle komma till både PowerPC och Intel. Det vore ganska dumt att inte göra så dels på grund av att Apple vill få andra att släppa universala program och därför bör föregå med gott exempel, men också att de flesta säkerligen fortfarande använder PowerPC-Macar och troligen kommer att göra så länge framöver. Jag tror inte att vi behöver oroa oss på flera år för att Mac OS X inte kommer med stöd för PowerPC.

Ett av målen Apple hade under utvecklingen av OS X var att det skulle vara lätt att flytta mellan olika processorfamiljer, så troligen är det heller inte särskilt svårt för dem att hålla Mac OS X uppdaterat för både Intel och PowerPC.

1
Bevaka tråden