Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta in saker i företaget?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 21:13

Jag har precis startat eget (jippi!).

Har gått en 3mån lång starta eget-kurs så någorlunda koll har jag på saker och ting men mycket känns fortf. förvirrande.

Hur tar jag in saker i företaget nu i början? Som t.ex min Macbook som jag köpte för några veckor sedan. Har förstått att man kan dra av momsen på den men hur gör jag rent praktiskt?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 08:51

Säljer den till bolaget, alterantivt bokför värdet på datorn som en skuld till dig, om du använder originalkvittot är det bara att dra momsen, kanske du skulle kolla på en kortare bokföringskurs, eller en bok som kan hjälpa dig m ed vad som är ok eller inte.

/Tangen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-21 10:09

Gymnasieböckerna i företagsekonomi är relativt lättlästa och räcker bra som grund. Brukar finnas att låna på biblioteket.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 13:41

Du kan inte lyfta momsen om du har köp den som en privatperson (enlig min revisor), men om du kan göra det som att det ser ut som att du köp den till företaget så..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 17:33
Ursprungligen av themos:

Du kan inte lyfta momsen om du har köp den som en privatperson (enlig min revisor), men om du kan göra det som att det ser ut som att du köp den till företaget så..

Nej det går inte, det måste på kvittot framgå att varan är köpt av bolaget (Gäller alla inköp över 500 Kr).

Däremot kan du såklart få tillbaka pengarna (men inte momsen) om du säljer den till bolaget. Då kan också låna ut dom pengarna motsvarande värdet precis som Tangen säger. Det kan dock kanske bli lite knepigt med försäkringar då du fortfarande som privatperson äger den.

Björn Lundéns böcker är bra att ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 17:38

antar att det är enskild f:a - "inga" problem i så fall, om man inte rider på §

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 20:25

Hej, tack för alla svar.

Har bestämt mig för att behålla datorn privat därför att jag då kan skjuta upp anskaffningen av en försäkring. Kör bara enstaka frilansjobb ibland och det skulle inte vara värt det känns det som. Om jag har helt fel så får ni ju gärna säga till.

1
Bevaka tråden