Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista har inte plankat OS X!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-21 22:44

Okej sådana diskussioner uppstår mest för att det är så himla kul att gnälla på Microsoft och deras urusla operativsystem.

Inte för att det spelar roll vem som kopierar vem, möjligen kan man göra så att folk blir medvetna om vem det är som leder utvecklingen dock. Vet inte om folk tar "gadgets" och liknande som Microsofts *het & ny* "teknologi" dock.

Så visst, meningsllöst men ack så kul.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-21 23:20
Ursprungligen av scorp:

Det kallas utveckling, även om många inte verkar vilja se det

Yeeeyy... stagnation ftw!
Utvekligen på datorer o tvspel borde ha stoppat 1984. Vem behöver bättre grejer än Commodore64 och Nintendo 8bit.

Eller så är utvekling bra... numera kan man ju faktist t.om. använda Windows i flera dagar innan man behöver starta om det... liten förbättring gentimot Win95 som man fick starta om flera gånger i timmen.

Ursprungligen av zmurf:

Yeeeyy... stagnation ftw!
Utvekligen på datorer o tvspel borde ha stoppat 1984. Vem behöver bättre grejer än Commodore64 och Nintendo 8bit.

Precis, jag tycker att vi skulle haft kvar den analoga utskriften från datorer med, vem behöver en skärm egentligen?

Ursprungligen av zmurf:

Eller så är utvekling bra... numera kan man ju faktist t.om. använda Windows i flera dagar innan man behöver starta om det... liten förbättring gentimot Win95 som man fick starta om flera gånger i timmen.

Inte så få dagar heller, mitt personliga rekord är drygt 106 dagar. Då var datorn fortfarande lika pigg som efter en omstart

Vad gör folk med sina burkar så att de kräver omstarter stup i kvarten egentligen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-22 15:59
Ursprungligen av scorp:

Vad gör folk med sina burkar så att de kräver omstarter stup i kvarten egentligen?

Personligen programmerar jag... och om man i C glömmer göra sina maloc eller slänger ett par pekare hejvilt om sig så kan det sänka vilket OS som helst efter ett antal compileringar med körningar

Om om man ser på servrar så kan en aldeles för många fragmenterade paket göra en windows server extremt slö efter ett par hundra dagar... finns iofs bra firewalls som scrubbar i windows nu oxå... men i vanliga fall slänger jag upp OpenBSD servrar.. och då finns det funktioner i PF som scrubbar åt en.

Installerade en OpenBSD server på ett företag i götebor för 6 år sedan... den används som GW, FW, DHCPserver, Mailserver, Apachserver, Filserver, och sköter automatiskt backupen med cron. Den har inte vart nere eller omstartad en enda gång på de 6 åren... jag har aldrig hört talas om en Windows server som gjort det.

Men vid vanlig vardags användning så är ju XP faktiskt extremt stabilt. (jag är gammal amiga användare. Så när man inte får en Gurumeditation minst en gång i timmen så är helt fantastiskt. )

Ursprungligen av zmurf:

Personligen programmerar jag... och om man i C glömmer göra sina maloc eller slänger ett par pekare hejvilt om sig så kan det sänka vilket OS som helst efter ett antal compileringar med körningar

Heh, jo.. Det blev lärde vi oss snabbt i våra programmeringskurser Var ganska lätt att äta upp massa minne av misstag...

Men att programmera är nog inget den genomsnittlige "jag klagar på XPs stabilitet"-användaren gör för

Ursprungligen av zmurf:

Men vid vanlig vardags användning så är ju XP faktiskt extremt stabilt.

Precis vad jag menade
Har under de senaste tre-fyra åren fått två blåskärmar. En gång på grund av felande hårdvara och en gång på grund av någon rejält buggig java-applet.

Ett systems svagaste länk är förmodligen användaren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 22:46
Ursprungligen av scorp:
  • Lade till dashboard?
    - Konfabulator fanns/finns ju redan och hade/har samma utseende/struktur. Är det då dessutom inte snarare därifrån inspirationen kommer till Vistas gadgets?

  • Inkluderade Spotlight?
    - Funktionen var ju redan skapad av Microsoft

  • Köpte upp Coverflow?
    - Väldigt innovativt att bara lägga beslag på andras lösningar

  • Lagt till Time Machine?
    - Finns ju redan liknande lösningar

  • Tjaa, Apple hade ju redan experimenterat och hållit på med widgets-liknande saker i äldre system.

  • Till skillnad från Microsoft visar ju Apple inte upp det dom håller på och arbetar på... Så Apple kan ha hållit på och utvecklat spotlight jättelänge. Men Microsoft snodde nog inte den funktionen rakt av från Apple.

  • Ja, Apple köpte ju upp CoverFlow och gav dom credit för det, funktionen heter ju liksom "CoverFlow-view". Hade det vart Microsoft så hade dom säkert bara bytt namn på det och sagt att dom kom på det.

  • Det kanske finns liknande lösningar men inga lika snygga eller innovativa som Time Machine verkar bli.

Du kan säkert massa motargument och man kan hålla på jättelänge och diskutera det här men ingen kommer vinna.
Jag struntar i alla fall vad Microsoft gör jag vill ändå inte använda deras mjukvara. Apple vs. Microsoft är så dött.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-21 20:29

@pesc:
Visst använder MS fula metoder och ger dåligt med credits... Men i slutänden är ju plagiat bra. Det är ju bara dumt att uppfinna hjulet om och om igen.

Bevaka tråden