Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid för MBP - C2D

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 14:16

Tjenixen!

Hur många timmar kan man köra på en laddning? Hajjar att DVD-uppspelning drar rätt mycket. Men vid "vanligt användande", surf, mail, iTunes mm, hur länge räcker det då?
Läste i senaste MW att batteriet bara pallar strax över 2 timmar vid DVD-uppspelning. Stämmer det?

Vad har ni för erfarenheter av bateritiden? Är det lika bra att skaffa ett extra batteri på en gång?

Hur får man batteriet att må bäst? Tömma det helt eller köra med nät när det finns, små-ladda lite då och då?

Mvh/Jens

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 14:34

Det bästa är ju att köra helt slut på batteriet, sen ladda det fullt och köra slut på det igen... kanske tre - fyra gånger (efter nyköp alltså) sen så börjar batteriet redan att må så dåligt så du kan köra den via nätadapter hela tiden ... "småladda" är aldrig bra för ett batteri utan dödar det ännu fortare än "normalt" användande...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-18 15:21

Hmm, är du säker på det? Med dom nya litsium-jon batterierna är det ju lite anorlunda. Har för mig att man inte behöver bry sig men dom mår inte bra av att bli helt urladdade eller stå för länge oanvända när dom är fullladdade.

Edit:
Hittade lite info om det på Apples sida, sök och du skall finna
http://www.apple.com/batteries/
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Senast redigerat 2006-12-18 15:33
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-18 17:24

Litiumjonbatterier mår bra av att laddas ofta och lite, det som sliter ut batterierna är antalet "laddcykler" (antalet totala laddningar och urladdningar). Det finns ingen sk. "minneseffekt" som proportionellt till antalet laddningar minskar kapaciteten. Mer info finns på http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 17:59

Och batteritiden? Hur länge kan ni köra utan att behöva ladda?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 11:31

beror lite på, kör du på better battery life så kan du säkert sitta i 3h med normalt arbete. beror en hel del på skärmen. jag saknar min gamla ibook, 4h fullscreen film, perfekt resekompanjon
just nu sitter jag ute på altanen och solar med min MBP C2D 15" 200GB och full effekt på skärmen, har väl haft en batteritid på 2-2.5h med itunes igång.

EDIT: Vad jag har förstått ang. de batterierna som sitter i så handlar det som någon sa om laddcyklar. men för att få ett rättvist värde på "tid kvar" så skall du ladda batteriet fullt, sedan köra datorn tills den stänger av sig själv, ladda full igen och då är batteriet kallibretat och kommer visa ett mer exakt värde på batteriprestanda och tid kvar.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-01-01 20:34

2h-2.5h med vanlig användning med min mbp c2d.

Ursprungligen av soft:

2h-2.5h med vanlig användning med min mbp c2d.

Däromkring samma för mig...

yes, 2-2,5 normalt, går att sega upp till 3 men går också att stressa ner till 1,5...

1
Bevaka tråden