Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsmappning TiBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-19 13:58

Har lite problem med att hitta vissa tecken på min relativt nya PowerBook, tilde t ex. Vissa tangentbordskombinationer kan också vara lite knepiga att komma på. Finns det nån guide nånstans?

/halo

Om du kör Mac OS X så finns alla gömda tecken i "Tangentbord" som finns i Verktygsmappen i Programmappen. Om du trycker ner de olika tangenterna med alt, cmd, shift osv så ser du vilka tecken som gömmer sig bakom dem. Dessutom så får några tecken extra tjocka ramar runt dem, då innebär det att du kan bygga ihop de tecknen med ett annat, typ när du skriver Citroën så skriver man (¨) först och sen e. Tilde (~) hittar du under alt-¨(samma tangent, den till höger om å-tangenten).

  • Medlem
  • 2003-01-19 15:55

Tack CyberPet, nu hittar jag en massa tidigare dolda tecken! Lyckas dock inte med vissa tangenbordskombinationer t ex zoom (option-command-asterisk), någon?

/halo

Vilket program?

Kan vara så att den kombinationen heter något annat på ett svenskt operativ då asterisken ju finns bakom en shift-tangent, så funkar det inte med shift-alt-cmd (´) så kan det hända att det kommandot gömmer sig någon annanstans beroende på vilken layout man har på tangentbordet.

Vissa program, som typ Photoshop använder cmd-(+) för att zooma in och cmd-(-)för att zooma ut, medan andra kan använda space-tangenten tillsammans med cmd-tangenten för att zooma in och alt-cmd-space för att zooma ut. QuarkXpress använder till exempel ctr-tangenten för zoom.

  • Medlem
  • 2003-01-19 19:10

OS X inbyggda zoomfunktion.

Men jag har hittat den nu, det står fel i Systeminställningar - Hjälpmedel, man ska slå på med option-command-8, inte asterisk. Zoomar in gör man med option-cmd-+ och ut med option-cmd-´. Jag laborerar vidare!

/halo, en switcher eller snarare en kompletterare, kodar i Win-miljö på jobbet...

1
Bevaka tråden