Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på iBook Tangerine

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-12-18 08:47

Hej!

Går de att instalera Mac OSX Tiger på en iBook Tangerine? Och isf hur snabbt skulle de gå?

/Oskar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:35

Går och går. Det går, men hårddisken brukar vara i minsta laget, samma sak med internminnet. Och särskilt snabbt blir det inte.

Om du har 128 MB minne så ska det gå att installera 10.3 "Panther". 10.4 kommer inte att rulla eftersom Tangerine-modellen inte har firewire-port. Jag kör 10.4 på en 466 MHz och det funkar. Inte snabbt, men användbart. Att byta hårddisk är väl värt mödan, men det är svårt. Skaffa en 256 MB minne av den här sorten http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944656&product_id=153018 så kommer det nog att gå vägen. Det finns ingen anledning att gå ner till 10.2 eftersom det systemet också kräver 128 MB och är söligare på det hela.

Jag kör 10.3 på en ibook G3 300Mhz och särskilt snabbt är det inte men till mail, slösurfande på icke flash sidor, skype, itunes och andra mindre krävande saker funkar utmärkt.

Det största problemet är utrymmet på hårddisken. Jag har stoppat en 40 Gigare i min men använder inte så mycket men 10 GB är nog vad som kan räknas som minimum. Tyvärr är det inte direkt lätt att byta HD i de här iböckerna. En torxnyckel, stadig hand och ordning och reda krävs för att byta. Man måste bland annat montera av skärmen...

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-12-18 13:47

Då lär de väl bli aktuelar med en iBook G4, fast Tangerine är bra mycket snyggare.
Jag måste nämligen kunna surfa på flash-sidor också. Blir det mycket att surfa långsammare än på en iMac G3 Bondie Blue? - de är nämligen en sån jag har nu.

Tror inte det, den största skillnaden är annars upplösningen på skärmen. Jag har för mig att din iMac har 1024x768 som standard mot ibookens 800x600.
Här är ett gammalt skärmskott från min ibook http://linus.homeunix.com/mac_skrivbord.2005-02-26.jpg

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 14:39

Jag kör panther 10.3.9 på en iBook G3 366Mhz "Graphite". Jag har 6GB hd och 128mb ram och det fungerar hyffsat snabbt. Hade jag haft mer minne hade det gått ännu bättre.

1
Bevaka tråden