Vilken Spel-konsol ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 13:08

Kanske fel forum egentligen. Men funderar pa att skaffa en tv-spels konsol. Nu ar fragan vilken man ska valja av de 3 nya. Eller om ska kopa en xbox eller ps2a. Spelar inte speciellt mycket. Ar ingen riktig gamer alltsa. Spelar mest med polare. Sist hade jag en Ps1. De spel jag gillar ar:

NHL,FIFA, Snowboard spel, tony hawk, golf, tennis.

Vill inte lagga alltfor mycket pengar pa en konsol, sa en Ps3 blir det nog inte. Jag har inte heller nagot behov av en bluray spelare idag.

Röstar på en Wii, den verkar vara perfekt om man vill spela tillsammans med vänner. (Håller på att spara ihop till en sådan tillsammans med fv.)

Xbox 360 verkar dock ganska intressant tack vare Mass Effect och Halo 3.

Den vanliga Xboxen och PS3:an är dock de fulaste i gruppen, de kommer antagligen aldrig på tal när det blir till att köpa en konsoll här hemma.

Kan varmt rekommendera en Wii. Det är hur kul som helst att stå och vifta med den där kontrollen, särskilt om man är några stycken. Jag har inte hunnit med så många spel ännu, men bara Wii Sports är värt pengarna tycker jag.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-17 15:01

Wii är billigast, mest nyskapande, har Apple-design, är liten, och är grymt kul. Vad väntar du på?

• Oregistrerad
  • 2006-12-17 15:07

Köp en dreamcast ... det är det bästa som finns. Jag har ägt Xbox, Megadrive, Mastersystem, Saturn, Psx, Ps2, Snes, Nes och N64 - äger nu ENBART en Dreamcast konsoll. Xbox 360 och Nintendo Wii har jag provat på Tv-spels affären här i byn, och inget av dem - jag menar INGET kommer upp emot grafiken och spelkänslan i många spel till Dreamcasten ... förvisso slutade SEGA tillverka dem för ungefär 6 år sedan, men det finns fortfarande nya att köpa, och mängder av spel. Stirra dig dock inte blid på handkontrollens utseende, den är hiskeligt ful - men den klart skönaste som finns att hålla i på marknaden idag...!

• Oregistrerad
  • 2007-01-03 16:02
Ursprungligen av Scumpi:

Köp en dreamcast ... det är det bästa som finns. Jag har ägt Xbox, Megadrive, Mastersystem, Saturn, Psx, Ps2, Snes, Nes och N64 - äger nu ENBART en Dreamcast konsoll. Xbox 360 och Nintendo Wii har jag provat på Tv-spels affären här i byn, och inget av dem - jag menar INGET kommer upp emot grafiken och spelkänslan i många spel till Dreamcasten ... förvisso slutade SEGA tillverka dem för ungefär 6 år sedan, men det finns fortfarande nya att köpa, och mängder av spel. Stirra dig dock inte blid på handkontrollens utseende, den är hiskeligt ful - men den klart skönaste som finns att hålla i på marknaden idag...!

Word. Min favorit genom tiderna också. Det är något med grafiken. Den gnistrar. Och spelen är apsköna. Det är stor synd och skam att SEGA slutat göra konsumentelektronik. Den är väl inget framtidsköp i ärlighetens namn, men är det historiskt sett bästa någon tillverkare någonsin pruttat ur sig, eftersom man blir lycklig av den. Varning utfärdas dock för begagnade exemplar, då cd-liraren har en tendens att tröttna efter några år, och börjar hacka som en kallstartad Renault 5.

Man får inte glöma bort att 360'n också är riktigt duktig på att visa bilder och spela musik från mac med hjälp av http://www.nullriver.com/index/products/connect360 kan tom. vara så att den snart streamar annat än pyttemjuk filmer också. Dissar inga andra spelmaskiner men Ataris hockeypong gick inte av för hackor heller.

Efter en vecka med Wii så kan jag starkt rekommendera den! Den kommer inte i närheten grafikmässigt med Xbox 360 och PS3 men den slår dom med sin spelglädje med hästlängder!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 00:35

Kör på Wii. Har inte ens testat den. Skall ut och köa nu under andra släppet eller vad man nu skall kalla det.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-12-18 01:35

En chippad X-box är ett utmärkt mediacenter. Webradio, filmtrailers via nätet, regionfri dvd-spelare, mp3-spelare och naturligtvis en schysst spelkonsoll. Har en sådan och är hur nöjd som helst

Satsa på en chippad Playstation 2. Det är den snyggaste och coolaste 2:dra generationskonsollen tycker jag. Jag fick min för 1200

Testat Wii. Det sög. Den är inte ens tredje generations spelkonsoll egentligen och den där handkontrollen är överreklamerad.

EDIT: såg nu att du bara gillar sportspel… Då kanske Wii är nåt för dig. Jag gillar inte sportspel alls…

Ursprungligen av Laseranders:

Den är inte ens tredje generations spelkonsoll egentligen och den där handkontrollen är överreklamerad.

Vad är i så fall en tredje generationens spelkonsoll?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-18 05:46

Efter 10 dagar med min Nintendo Wii är jag fortfarande förbluffad över spelkänslan och tycker att du ska satsa stenhårt på den. Ett snabbt test räcker inte, det tar ca. 30 minuter sedan behärskar du kontrollen perfekt. I början skakar man med handen och gör lite misstag (jämför med första gången du använde en mus och råkade flytta musen precis vid klickögonblicket).

Det enda jag inte har provat av de maskiner som du radat upp är Playstation3, och ingen av dem går upp emot ett Wii. Brorsan har ett PS2 och har bestämt sig för att sälja detta för att köpa Wii så snart de inte är slut precis överallt.

Förresten, Laseranders: Det är sjunde generationens spelmaskiner som är på gång just nu...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad är i så fall en tredje generationens spelkonsoll?

PS3 och 360 har långt mycket mer datorkraft än Wii så vitt jag förstår och klarar betydligt fetare spel, medans Wii mer är en arkadmaskin för hemmabruk som kostar betydligt mindre och klarar därefter. Man ska inte se den som konkurrent till de andra två utan snarare nån sorts alternativ för de som inte tycker kraft är så viktigt om man nu kan säga så. Men jag tycker det är fel att kalla den lilla klenfisen för tredje generations-konsoll. Snarare gamecube 2.0

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:29

Om du är intressrad av bilspel och FPS-spel så köp en 360. Annars tycker jag att du ska köra på en Wii. Den är grymt undehållande den där lilla konsolen

• Oregistrerad
  • 2006-12-27 11:13

Instämmer med Wii-kören. Inte bara för att jag är Nintendofreak utan för att den faktiskt tillför något nytt. Xbox360 och PS3 känns mer som "en gång till, men med fetare grafik" och det känns inte så jäkla roligt imho. Dessutom får du möjlighet att spela hela Gamecubens spelkatalog på köpet.

Att det är den snyggaste konsollen är ju bara en bonus.

varför finns inte gamecube med i omröstningen?
det är ju lätt mest spelglädje per betald krona, jag degade ca 900 spänn för en beggad GC och nya zelda på game för ett par veckor sen.
det enda problemet med det är att försöka få min flickvän att sluta spela resident evil 4 så jag kan lira zelda...

Köp wii! Snyggaste konsollen, roligast med vänner som sagt och en najs onlinefunktion. Glöm inte och köpa det underbara! Zelda:Twilight Princess, och ge dig in med ditt svärd* host wii remote och besegra fienderna

Wii är snygg, men långt ifrån den snyggaste. Både PS2 och PS3 är mycket snyggare enligt mig.

Wii är snygg, men långt ifrån den snyggaste. Både PS2 och PS3 är mycket snyggare enligt mig.

Men inte enligt mig.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 10:51

Jag älskar min PS2 högt men jag kan knappast påstå att den är vacker. Dessutom viner den som en kupevärmare på halvfart och grafiken ser grymt utdaterad ut om du jämför med xbox 360.

• Medlem
  • Klippan
  • 2007-01-03 11:29

Har provat Wii nu i två veckor och kan säga att det är skitkul.
Men jag har börjat tröttna på den nu , kan bero på att vi bara har Wii sports som är roligt.
Iallafall röstade på Wii.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 11:36
Ursprungligen av Oneway:

Har provat Wii nu i två veckor och kan säga att det är skitkul.
Men jag har börjat tröttna på den nu , kan bero på att vi bara har Wii sports som är roligt.
Iallafall röstade på Wii.

Wii sports är ju mer ett teknik-demo än ett riktigt spel. Skaffa Zelda eller "Tony Hawks Donhill Jam" så ska du se att det blir kul att spela igen

• Medlem
  • Klippan
  • 2007-01-03 13:03
Ursprungligen av rhesus:

Wii sports är ju mer ett teknik-demo än ett riktigt spel. Skaffa Zelda eller "Tony Hawks Donhill Jam" så ska du se att det blir kul att spela igen

Inte mitt Wii, så jag tänker inte köpa något spel
Men visst är det häftigt och jag är inte någon som gillar att spela men Wii var faktiskt riktigt roligt dom första hundra gångerna

Nu är ja väl inte så insatt men vad jag vet så har väl Wii fokuserat mest på spelkänslan och att de ska va riktigt roligt att spela. Har man ett "fett spel" som saknar all känsla så är de tråkigt efter 5min o då hjälper inte all grafik i världen

Wii röstar jag på, har aldrig testat det, men om jag skulle få välja ur hyllan själv, så skulle jag välja Wii framför de andra. (Om jag inte fick gratis då såklart, då skulle jag ta PS3:an, sedan sälja den och köpa en Wii)

• Oregistrerad
  • 2007-01-03 15:58

Wii eller 360

PS3 - kommer att floppa. Den är för dyr, och man pröjsar för en massa skit man inte vill ha. Och SÅÅÅÅ mycket bättre än 360 är den inte att den på allvar kan hota den. Och även om den vore mycket bättre så går den ändå samma öde till mötes som t ex Ataris Jaguar eller SNK:s NeoGeo gjorde en gång i tiden. Dyr hårdvara, sen ankomst på marknaden, och därmed usel tredjepartssupport (läs: inga spel).

360 - en bra maskin som levererar maffig grafik och det börjar bli bra med spel till den nu. Man vill ju förstås ha den dyrare varianten (trådlösa handkontroller, större hd). Inte helt fel om man gillar storvulna spel med grym grafik. Även här pröjsar man för excesser man förmodligen inte kommer att använda efter ett halvår, men den är ju å andra sidan inte så fasligt dyr.

Wii - enligt mig den coolaste burken för den som vill spela spel, och inte en massa annat trams. Den tar spelandet till en ny nivå, i stället för att leka mediacenter/blurayspelare/kaffekokare och allsköns annan bråte. Dessutom har den hjärta och charm. Det har banne mig inte de andra. Och priset är oerhört lågt i sammanhanget.

Som ett riktigt Applefreak ska man ju givetvis köra på en Bandai Pippin

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 13:58

Tack for alla rad och tips. De var ett svart val. Men det blev ett Xbox 360. Mest pga spelen PES6 och NHL2007 .Ar ratt nojd med xboxen. Dock sa trodde jag att xboxen skulle va ett mycket battre media center.

Far se om jag byter till PS 3 eller wii senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 16:04

xbox 360

det är 360 som gäller!!!
ett litet problem som de blir med 360
, man vill gärna ställa den under tv i nåt trångt utrymme
FEL den blir då lätt överhetad samma sak med playstation 3.
ha gärna en tyst fläkt bak på xboxet.
den varma luften kommer ut där bak om man har den nära väggen så studsar den varma luften tillbaka till xboxet eller stannar där bakom så det blir jätte varmt.
så det bästa är att ställa den på en öppen plats eller placera en tyst fläkt på sidan som blåser bort all varm luft.
xboxet brukar överhetta efter kanske 2 timmat kan variera.

lycka till
köp 360

Bevaka tråden