iMac G5 20" 2GHz PSU problem - Apple free repair ???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen köpt en begagnad 20" iMac 2GHz (rev. B)
som passar i följande kategori:

http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Jag har inte använt den så mycket och har inte sett några tendenser
till problem, inte heller förra ägaren som köpte den ny och inte haft
den inne hos Apple.

MEN det betyder ju inte att den inte kommer att få problem.

Vad ska man göra ?

Det står att man bara ska ta kontakt om den har problem, men
som sagt, hur vet man att den inte kommer att utveckla problem
i framtiden om alla hans brorson har problem ?!

Hej
Jag föreslår att du lämnar in den och får PSU delen utbytt. Jag har råkat ut för problemet efter att garantitiden gått ut och min dator ligger utanför den nummerserie som Apple anger men felet är det samma. Hoppas Apple utvidgar nummerserien till att även gälla min Mac. Jag går i väntans tider, lämnade min Mac i förmiddags och hoppas få tillbaka den i morgon. Felet som uppstår är att Maccen plötsligt blir strömlös, utan förvarning och utan något felmeddelande. I systemlogfilen finns dock info att PSU har gått ner kod -122.

mvh
Lasse Martinell

Jag har lämnat in min iMac (och den faller innanför ramen för de påverkade modellerna) men Mac butiken/verkstaden som ska göra jobbet säger att de testar den...

Varför ska de testa den om Apple själva erkänner att serien har problem ???

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-04 16:08

Det kanske inte är så säkert att du har problem Säga att just din serie löper 85% risk att ha felet och övriga modeller löper 7% risk. Då är det ju lika bra att testa och se hur det är.

En vild gissning dock.

Jo, men 85% (säg) är ju utan tvekan högt nog att man SKA byta,
och hur testar de ? Startar och stänger av 2000 gånger ?!

Det lär ju förlänga livslängden...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-04 19:24

Definitivt

Tycker också det är konstigt men antagligen är det så att affärn försöker att få slippa reparera iMacen. Kan ju alltid gå att gnälla lite hos folket där.

Uppdatering...

De verkar inte vilja byta ut nätagregatet utan försöker peka på
en del på moderkortet, vilket antagligen passar bättre för då
kan de ta betalt istället för att göra ett gratis utbyte...

Serienumret samt EMC numret stämmer helt och hållet mot
Apples utbytesprogram.

Vi får se hur det sluter...

  • Medlem
  • 2007-02-19 14:22

Hur har det gått?

Min iMac 20" rev b har börjar stänga av sig själv och logga shutdown -122, läs mer här: http://www.gibbilicious.com/gibbilicious/2006/02/troubleshooting_the_mysterious.html

Har dock "rätt" emc-nummer osv så jag räknar kallt med att kunna dra nytta av den förlängda garantin.

Jodå, jag fick den utbytt men det tog ett tag då de (inLife)
ville testa och testa och testa lite till. Alla Apple service
ställen har ett betygsystem från Apple och om de bara
byter ut folks grejer utan att testa blir inte Apple glada.

Jag har inte använt datorn så mycket sedan jag lämnade
in den men jag hade egentligen inga problem innan utan
ville bara byta i och med att min modell var den som var
påverkad. Jag vill behålla datorn länge då jag vill ha PPC
kvar i framtiden och en 20" iMac är väl en av de bättre
att ha då den är så användbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 07:33

Jag har en G5 iMac med serienummer innanför intervallet. Hade massa problem att den startade om sig. Lämnade in. Sen blev den stående i kön och när affären testade ville den inte starta om sig. SÅledes kunde de inte byta på extragarantin. Jag orkade inte tjata så sa till dem att byta nätaggregatet, sedan dess inga problem. Den går fint. Kostade dock 1000 kr.

Är du säker på att de visste vad de höll på med ?

Man kan tydligen se varrenda felaktig nedstägning
och omstart i en log. inLife kunde se exakt när
min hade stängts av och baserat på det bytte de
mitt nätagregat fastän de aldrig fick något problem
när de testade den.

1
Bevaka tråden