Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död MBP 15", 2,16 cd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev här tidigare att jag hade lite små problem efter att jag uppdaterat till EFI 1.2. Länk:

http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/108509-problem-efter-firmwareuppdatering-efi-1-2-a.html

...dock verkade det lösa sig och datorn har fungerat helt ok fram tills nu.

Jag öppnade datorn från "vila" och kunde klicka omkring i 10 sekunder. Alla fönster låser sig, och jag kan bara röra musen. Efter en stund inte ens den. Jag startar om manuellt och möts av en grå skärm med ett blinkande frågetecken istället för appleloggan. Det tar en stund, appleloggan dyker upp och den sedvanliga laddningssekvensen kommer fram. Fint tänkte jag och lät datorn stå i 10 minuter. Ingenting hände. Jag startar om datorn manuellt igen och samma sak sker. Jag har provat säkert 10 ggr men det gör ingen skillnad. När jag startar datorn låter det "f-l-urrrrp" från högtalarna, väldigt mystiskt ljud.

Provade starta med installationsskivan, men när jag ska välja att installera/reparera eller dyl. så finns inte min hårddisk där. När jag ska stänga av programmet så kan jag inte välja Macintosh HD som start disk, utan har bara nätverksstart samt Install CD att välja på.

Har min hårddisk kraschat?

Vad gör man i ett sånt här läge? Finns det några magiska knapptryckningar för att köra någon koll på disken, det klarar ju t.o.m. en windows-burk.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-16 20:31

Stoppa in macos installationskivan och tryck D när du startar upp så kommer Apple Hardware Test upp.

Tack, men får det inte att fungera. Kommer bara in till "Installeraren" med samma resultat som förut. Ska jag hålla in D hela vägen? Trycka D när startljudet hörs? Command+D? Jag har provat det mesta utan resultat...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-16 21:11

Ok, tack. Den verkar inte reagera på knapptryckningar. Jag kan inte heller få ut DVD-installationsdisken.

Låter nästan som att apple får fixa dig en ny dator, du måste fått ett måndagsex.

Hoppas det löser sig för dig.

1
Bevaka tråden