• Oregistrerad
  • 2006-12-15 22:02

Hejsan, jag har en powerbook g4 som jag köpte förra sommaren som jag har ett väldigt konstigt problem med. Det är så att jag spelar rätt mycket World of Warcraft vilket gör att datorn är relativt högt belastad och därför blir väldigt varm.
Problemet är att datorn på något sätt blir såpass varm / inbillar sig att den blir överhettad så att den sätter sig i viloläge som en säkerhetsåtgärd. Ibland går det att väcka datorn men oftast så går den itne att väcka utan man måste dra ur batteri och laddare för att döda den innan den går att boota upp igen.

Efter att jag har laddat ner programmet "Temperatur Monitor" så har jag lagt märke till en väldigt konstig sak. Inte nog med att macen är väldigt varm utan så visar trackpadssensorn väldigt konstiga värden ibland som t.ex. -100 C°.
www.lysmask.se/problem1.png
www.lysmask.se/problem2.png

Detta problemet började redan förra vintern och jag skickade datorn på reparation till stockholm (tror det var lanmaster) och fick tillbaka den och fick reda på att det inte var något fel på den (detta var innan jag över huvud taget börjat spela på min mac)
Efter detta så försvann problemet till för ungefär en månad sedan då problemen började igen, denna gången höll det i sig längre. Jag behöll datorn medan jag väntade i kö för att få lämna in datorn här på macforum i göteborg och problemen höll i sig. Så när det äntligen var min tur att lämna in min powerbook så var det bara att vänta.

Idag fick jag tillbaka macen med samma kommentar som vid tidigare reparation, "det är inget fel på den". De hade lyckats att få den att dö en gång under de 11 dagar de haft den men ändå inte hittat något fel på burken.
Han sa dock att han hade rengjort datorn från damm vilket det tydligen hade hunnit samlas en hel del och jag tog spänt med mig macen hem för att testa om den fungerade okej.

Jag började att bara surfa och sitta på irc i 2 timmar samt starta temperature monitor för att se vad temperaturerna ligger på. Trackpaden ligger på -18 C° men jag fortsätter ändå att använda datorn eftersom teknikern på macforum påstår att programmet visar felaktiga värden.
Sedan började jag spela World of Warcraft och datorn blir varm som vanligt och jag märker att fläktarna går igång osv vilket tyder att det i alla fall inte är något fel på kylningen. Jag hinner spela i ungefär 2 timmar innan jag behöver gå på toaletten och då händer det. När jag kommer tillbaka är macen död och går inte ens att väcka ur viloläge.
Jag kikar i system.log och ser det vanliga meddelandet: "Dec 15 20:50:20 lysmac kernel[0]: Power Management received emergency overtemp signal. Going to sleep.".

Så nu vänder jag mig till er. Vad skall jag egentligen göra för att få min mac att fungera ordentligt igen?