Apple Care Scam?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För 10 minuter sedan ringde en britisktalande man som sa att han va från Apple och ville sälja Apple care till min snart 4 månader gamla Mac Mini. Han hävdade att det skulle öka andrahands värdet...jadijadija, och undrade om jag ville köpa till det till min dator för endast 109 euro. När jag sa att han skulle skicka informationen via mail och att jag skulle se över det hela sa han att det kunde han fixa och ville lägga på. När jag frågade honom om han hade min mail blev han lite skakig och pausade efter 2 sekunder svarade han att det hade han och la på. Har någon annan råkat ut för detta? Scam? Återkommer senare om det dyker upp något mail.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-15 16:50

Det där måste ju vara en scam! Vart bor du, i Sverige?.. och hur kunde dem få tag på ditt telefonnummer?? :rolleyes:

Apple ringer aldrig upp och säljer saker till sina kunder.

Ursprungligen av boris91:

Det där måste ju vara en scam! Vart bor du, i Sverige?.. och hur kunde dem få tag på ditt telefonnummer?? :rolleyes:

Från den registreringsprocess de flesta går igenom första gången de startar sin nya Mac eller installerar Mac OS X.

Är detta verkligen något du vet? Vill minnas att jag hört andra berätta om att de blivit uppringda och erbjudna att köpa AppleCare av Apple.

Tycker nog att det vore konstigt om Apple inte utnyttjade den data de får in i registreringen och ringde upp exempelvis alla hemarbetande frilansare som inte köpt AppleCare och förklarade vad det innebär och frågar huruvida de verkligen klarar sig utan datorn någon längre tid om något skulle hända.

• Oregistrerad
  • 2006-12-15 20:14
Ursprungligen av Hagelin:

Är detta verkligen något du vet? Vill minnas att jag hört andra berätta om att de blivit uppringda och erbjudna att köpa AppleCare av Apple.

Tycker nog att det vore konstigt om Apple inte utnyttjade den data de får in i registreringen och ringde upp exempelvis alla hemarbetande frilansare som inte köpt AppleCare och förklarade vad det innebär och frågar huruvida de verkligen klarar sig utan datorn någon längre tid om något skulle hända.

Helt rätt! Apple snattar friskt ur sina underleverantörers kundregister och lämnar detta till AppleStore. Detta sker dock på central nivå och har ingenting med Apple Norden att göra.
Klassikern är AppleCare som håller på att löpa ut. AppleStore ringer upp vartenda kund och erbjuder nya maskiner och finansiering.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Helt rätt! Apple snattar friskt ur sina underleverantörers kundregister och lämnar detta till AppleStore. Detta sker dock på central nivå och har ingenting med Apple Norden att göra.
Klassikern är AppleCare som håller på att löpa ut. AppleStore ringer upp vartenda kund och erbjuder nya maskiner och finansiering.

Well. Vi lämnar iaf inte ut några kundregister till Apple (eller någon annan för den delen).. Såfall är det Apple som ringer upp baserat på telenummret när man registrerar sin dator.
Sedan har jag under en fyraårs period i branchen aldrig någonsin hört talas om detta förfarande från Apple. Men notera att jag inte säger att det inte är sant.

• Oregistrerad
  • 2006-12-16 13:41
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well. Vi lämnar iaf inte ut några kundregister till Apple (eller någon annan för den delen).. Såfall är det Apple som ringer upp baserat på telenummret när man registrerar sin dator.
Sedan har jag under en fyraårs period i branchen aldrig någonsin hört talas om detta förfarande från Apple. Men notera att jag inte säger att det inte är sant.

Klart att ni inte gör, men alla källor till information där Apple ser slutkund hämtas in. Serviceärenden, AppleCare, registreringar osv. Gäller alla ÅF oavsett ni vill eller inte.

Hur vet du det?

Det där måste ju vara en scam! Vart bor du, i Sverige?
Hur kunde dem få tag på ditt telefonnummer?

Det stämmer faktiskt inte - AppleStore tar visst direktkontakt med kunder. Har hört talas om otaliga fall där kunder blivit uppringda i slutet av AppleCare perioden med erbjudanden om att köpa nya datorer direkt från AppleStore.

Flera återförsäljare har blivit tveksamma till att registrera rätt uppgifter på AppleCare avtalen pga detta. Vet en återförsäljare som under en period registrerade alla AppleCare på dom själva med en slags "c/o" adress (garantin gäller ju oavsett) och blev uppringda lite då och då av telesäljare från AppleStore.

Eller det nummer man uppger när man ringer och registrerar datorn

Jag bor i Sverige och datorn är köpt på Dustin. Killen ringde mitt hemnummer på kontorstid, han va iofs rätt trevlig hehe.
Inget mail från Apple ännu.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-16 11:52

Ok nu blev jag ju grillad här men så som du beskriver killen så skulle iaf jag aldrig tro honom.

Och varför är priset inte i svenska kronor?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-21 21:56

Ok nu blev jag ju grillad här men så som du beskriver killen så skulle iaf jag aldrig tro honom.

Och varför är priset inte i svenska kronor?

Liten OT-fråga.. har du över huvudtaget en Mac!?

Det verkar väldans skumt. Även om det nu skulle vara Apple som ringde till dig så borde den som ringde dig ha pratat svenska. Det verkar lite skumt att någon skulle ringa från england till sverige för att sälja Applecare. Du skulle ha bett om ett telefonnummer och hans namn så att du hade kunnat ringa tillbaks när du "funderat". Om inte det hade gått så är det nog ganska klart att det var båg.

Jupp det kändes skevt från början det va därför jag ville att han skulle skicka info. Grejen va att han ville att jag skulle ge honom kortnummer över telefonen. Vi får se om det är några fler som råkar ut för killen.

Ursprungligen av rijorijo:

Grejen va att han ville att jag skulle ge honom kortnummer över telefonen.

Det gjorde du väl inte va? Påminner mycket i beskrivningen hur Nordea-bluffarna gått tillväga. Dvs. de ringer och säger att de jobbar för banken, att det uppstått ett problem med kontot varför de vill ha kontonummer och lösenord. Jag kan inte fatta att folk går på sådant.

Nop gav inget nummer till snubben. Hela grejen luktade illa det va därför jag ville att han skulle ge mig info via mail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 23:18

Är det inte läge att kontakta Apple och höra, du har kanske chansen att rädda andra från att bli lurade!

Vänligen, Ylan

Tänkte att jag börjar med 99mac
Knackar ner lite info till Apple, få se om dom svarar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 01:51

Har också fått ett sånt här samtal häromdagen, det gick till min mobil och kom ifrån +44 1344325650. Har inte kollat upp numret men jag tyckte inte det kändes så konstigt om Apple ringer när tiden för tecknande av AppleCare börjar gå ut. Han var iaf frikostig med information och hänvisade till Customer Care för vissa frågor jag hade. Apple eller inte, nån som orkar kolla upp numret? Mvh Patrick

Ursprungligen av PF:

Har också fått ett sånt här samtal häromdagen, det gick till min mobil och kom ifrån +44 1344325650. Har inte kollat upp numret men jag tyckte inte det kändes så konstigt om Apple ringer när tiden för tecknande av AppleCare börjar gå ut. Han var iaf frikostig med information och hänvisade till Customer Care för vissa frågor jag hade. Apple eller inte, nån som orkar kolla upp numret? Mvh Patrick

Jag fick ett samtal från detta nummer alldeles nyss, gjorde en snabb sökning och hamnade i den här tråden. Jag hann inte svara men vem vet, dom kanske ringer igen.

Ursprungligen av supersoul:

Jag fick ett samtal från detta nummer alldeles nyss, gjorde en snabb sökning och hamnade i den här tråden. Jag hann inte svara men vem vet, dom kanske ringer igen.

De ringde precis mig också... hann heller inte svara

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-24 13:50

Nu ringde det en kille till mig igen, även denna gång va det en britt som erbjöd mig en förlängning av AppleCare på 2 år. Det skulle innehålla ett program som hette techtools och under dom här 2 åren hade jag full service på min macmini om den skulle gå sönder och det inte gick att reparera skulle dom rädda hårddisken och lägga ner den i en ny mini och skicka den till mig gratis.
Den här gången verkar dom bättre pålästa för nu erbjöd dom att skicka ett mail med information, återkommer när det dyker upp. Dom skulle sen ringa upp igen imorgon för att färdigställa "köpet" för dom kunde bara göra beställningen via telefon. Dom tog givetvis alla möjliga kort den här gången hade dom tillochmed ett svenskt pris på det hela, endast 1795:- Är det fler som har hört ifrån grabbarna nummret va +441344325650.
Imorgon va naturligtvis sista dagen att göra den här dealen på!?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-24 14:00

Mailet från Apple UK "rsodhi at apple.com"

Thank you for requesting additional information about the AppleCare Protection Plan.

The AppleCare Protection Plan is a uniquely integrated service and support solution that extends the complimentary coverage on your Mac to three years from the computer’s purchase date. This comprehensive plan includes expert telephone assistance, onsite repairs for desktop computers1, global repair coverage for portable computers and Mac mini, web-based support resources, and powerful diagnostic tools — all for one economical price.

Every Mac comes with 90 days of telephone support and one year of service coverage at an Apple-authorized repair center. By purchasing the AppleCare Protection Plan for your Mac, you can extend your coverage to three years from the computer’s purchase date.

The AppleCare Protection Plan covers your Mac, as well as an AirPort Extreme Card, an AirPort Express or Air-Port Extreme Base Station, and Apple RAM used with your Mac. Mac mini, Power Mac, and PowerBook customers may also register one Apple display for coverage, provided that the Mac and the display are purchased together.

You’ll get direct telephone access to Apple’s own technical support group, the people who know your systembest. Because Apple creates the computer, the operating system, and many built-in applications, the Mac is a truly integrated system. Just one phone call can help resolve most issues with your Mac. The AppleCare Protection Plan provides support for Apple hardware, the Mac operating system, and many Apple consumer applications, including iLife, iWork, iChat AV, Mail, Safari, iCal, iSync, AppleWorks, and QuickTime.

The AppleCare Protection Plan ensures that Apple-authorized technicians will perform repairs using genuine Apple parts2. With this plan, parts and labor will be covered for three years from your computer's purchase date. The plan includes onsite service for desktop computers and global repair coverage for portables and Mac mini, which can be very important if you travel abroad.

Support Cover Prices:

iMac - £139
iBook/MacBook - £199
Mac Mini - £129
MacPro/PowerMac - £199
PowerBook/MacBook Pro - £279

Also included is a copy of Tech Tools CD for free. Available in store for £99

If you would like to take advantage of the AppleCare product, please call +44 (0) 1344 325650 and leave a message and we will call you back.

Visit http://www.apple.com/uk/support/products/ for complete product details and to review the Terms and Conditions.

Thanks again for choosing Apple.

Raj.

Note: The AppleCare Protection Plan cannot be sold to consumers where prohibited by law. ”Consumers” are persons who use their computers primarily for personal, family, or household purposes. The AppleCare Protection Plan for iPod must be purchased within the product’s one year warranty term.

1 Onsite service is not available in all locations.
2 Repair service may include onsite, carry-in, and direct mail-in service; specific availability of each option depends on product type and location of Apple Authorized Service Provider. Apple may also request that the customer replace components with readily installable parts.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-24 14:14

Ser ju onekligen ganska äkta ut, får ringa Apple sverige och höra. Jag skulle hur som helst aldrig lämna över någon kreditkortsinformation till en jeppe via telefon.
Rätta mig om jag har fel.

De svarar Apple computer när man ringer i alla fall.

Det är ju telefonförsäljare, samma strategi som vanligt från dem, det är väl bara att behandla dem som vanligt tillbaka, med ett nej?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-01 13:41

Efter jag varit inne och gjort en offert på applestore (köpte inte) så ringde en kille från Apple efter någon vecka och undrade om jag hade bestämt mig för att köpa eller om han kunde svara på några ev. frågor jag hade. Han svarade mig senare även via mail och har hållit kontakten med mig för att se hur mitt handlande gått. (Jag köpte lokalt istället). Han var svensk och jag tycker det låter konstigt när ni pratar om att det är någon engelsktalande som kontaktar er. Om Apple tar kontakt så tror jag nog de gör det med en svensk försäljare. Måste var bluff.

1
Bevaka tråden