Globalt och Japanskt Airport

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem som jag inte blir riktigt klok på. Min 12" (svenska) Powerbook (1GHz) har ett Airport Extremkort som i systeminformation visas som "Globalt" (köpt i Sverige) medans min 15" Powerbooks (1,25 GHz) Airport Extremskort visas som "Japanskt", dvs köpt i Japan. Motagningen med japanskt Airport Extremkort visar 4 staplar i motagning men det "Globala" kortet visar 8 staplar oavsett OM korten byter dator med varandra. Datorerna står alldeles bredvid varandra och borde ge lika bra motagning. Den enda skillnaden som jag kan notera är att det på ena sidan av korten skiljer lite mellan siffrorna, det japanska är modell A1029 och det svenska var troligen A1027. Har korten olika styrka beroende på vilket land dom avses att användas i ? Har för mig att Frankrike bråkade om airport som skulle kunna störa deras militära installationer. Hur kollar man att speciellt det japanska har senaste firmware uppdatering ?

Olle

OM frågan blev för svår att förstå så kommer här en kortad version:

Vad är det för skillnad mellan modell A1027 och A1029 då det gäller Airport Extreme korten, ja utöver landsspecifikt... finns det teckniska begränsningar i något av dom.

Hittade följande på apples diskutionsforum som får mig att fundera över OM det går att MÄTA hur färskt ett AE-kort kan vara, dvs. vilket mW som det ger:

Där stod "One technical detail is a fact, the AirPort cards are tuned to a much lower power than most of the other cards on the market (32 mW in place of 100 mW and sometimes 200 mW illegal in many countries and maybe hazardous)."

I inlägget pekas på att korten förlorar i styrka beroende av hur mycket värme och hur ofta det utsätts för värmen från t.ex hårdisk, minnen och processor. Nästan så att AE-kort är som öppnade vinflaskor, de blir sämmre med åren.

1
Bevaka tråden