Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC nu med OS X!?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med morgontidningen (DN) härom dagen följer en av dessa färglada broshyrhäften från en en känd pc-tillverkare, nämligen Acer. Gäspande läser jag lite förstrött "Acer rekommenderar Windows XP Professional" och "Windows Vista kapabel". Precis när jag är på väg att slänga broschyren i min pappersåtervinningskasse, så håller jag på att sätta morgonfrukosten i halsen och jag blir med ens klarvaken. På broshyrens framsida sitter en man och pekar på en dataskärm. En kvinna står sida och tittar intresserat på.

Det är just detta, dvs dataskärmen med dess innehåll, som får min dag att ta en annan riktning, för från och med nu är jag en mycket grubblande person. Först tror jag att jag ser i syne, men nej, mannen pekar på en Acer laptopskärm och på skärmen finns fullt av OS X fönster öppna. Överst syns den välkända Macmenyraden med en Appleikon till vänster. Flera Finder-fönster med alla dess välkända attribut syns tydligt. I ett fönster som är delvis dolt, syns Acers logga.

Vad är då detta???:eek:
Kan man köra OS X på en Acer maskin? Eller är bilden en fejk? Varför i så fall fejka? Eller, ja vad då????

Reklamfolket brukar fejka de konstigaste saker.. utan uppenbar anledning..

Kanske var inte datorn igång när bilderna fotades? Osså var de enda skärmbilder dom hade tillgängliga för inklipp mac? Jag tror ju inte att de är försäljning av OSX i PC på ingående..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-12-14 20:29

Apropå det så kör dom i årets SVT-julkalender synbarligen Windows XP på en iMac…

Jag har för mig att man normalt lägger in skärmbilder i efterhand för att få så bra bild som möjligt. Själv har jag i vilket fall aldrig lyckats fotografera en bildskärm och få skärmbilden att se bra ut. Om de som gjorde broschyren använder OS X är det inte helt otänkbart att de gjorde några skärmavbildningar och monterade in i bilderna i efterhand.

Fast även om man är Mac-användande reklamare så fattar man väl vad det är man fotar för. Det är så puckat. Kör dom dessutom Mac själv så är man nog medveten om att det inte går (eller ska gå) att köra OSX på en Acer. Och vad sa Acer när de visade upp förslaget på annonsen... nämen va fint OS vi har fått ?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-14 21:54

Ojojoj...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fast även om man är Mac-användande reklamare så fattar man väl vad det är man fotar för. Det är så puckat. Kör dom dessutom Mac själv så är man nog medveten om att det inte går (eller ska gå) att köra OSX på en Acer. Och vad sa Acer när de visade upp förslaget på annonsen... nämen va fint OS vi har fått ?!

Dagens ilandsproblem kommer från (trummvirvel) Johan Arvidsson!

Ursprungligen av adzam 1:

Dagens ilandsproblem kommer från (trummvirvel) Johan Arvidsson!

Och det är lika irriterande när folk tar ur AfterEight-asken utan att ta bort pappret... eller när man bara får smulor i chipspåsen, det går ju inte att dippa ju... Eller vad sägs om alla dessa fjärrkontroller, det är ju skitjobbigt att hitta rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-15 11:49
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Eller vad sägs om alla dessa fjärrkontroller, det är ju skitjobbigt att hitta rätt.

En Logitech Harmony löser det problemet.

Jag tror inte att Acer sa så mycket mer än att de tyckte att annonsen såg fin ut. Jag tror inte att det här uppmärksammas lika stort utanför Mac-världen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-14 21:15

Tänk er dom starkars människorna som i förhoppningen att Vista set ut som på bilden köper datorerna...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-14 21:15

Ett ord: Photoshop

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 22:44

Om någon har ser årets jul kalender så använder dem en imac g3 och dem kör win xp på den...
Varför förstöra imacen och använda win xp?

Antagligen för att "vanliga svensson" ska förstå att det är en datorskärm som det handlar om, och inte något annat.

Ursprungligen av lill_tulle:

Om någon har ser årets jul kalender så använder dem en imac g3 och dem kör win xp på den...
Varför förstöra imacen och använda win xp?

Ja, man kan köra OS X på en Acer. Öppna upp DC++ och ladda hem, finns ute. Det är däremot knappast lagligt. Så... gör inte det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-15 00:21

Hur kan de köra WXP på en G3?? VPC?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-12-15 07:15
Ursprungligen av Homy:

Hur kan de köra WXP på en G3?? VPC?

Antagligen är skärmbilden pålagd i efterhand.

Ursprungligen av Homy:

Hur kan de köra WXP på en G3?? VPC?

VPC, en inspelad film som visas på iMacen eller en PC inklämd i ett iMac-skal.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-15 08:57

Ni har alla fel. Bilden visar hur det ser ut om man besöker detta ställe.

Hittade denna sida igår (tror jag det var) om ett OSX86-projekt där man strävar efter att som ett Opensource projekt göra det möjligt att installera OSX på PC - det verkar finnas de som lyckats men jag har inte riktigt lyckats luska ut hur säkert det är för datorn vill säga. Det är dock tydligen lagligt. Man får själv hålla med OSX medan de tillhandahåller verktygen som gör det möjligt att installera på en PC: http://semthex.freeflux.net/faq/

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-15 15:18

Jag har kört MacOS X både på min PC och min AmigaONE... på AmigaONE:n funger det utmärkt.. men på PC:n är det lite jobbigt med att det inte finns drivrutiner till mitt ljudkort om mitt trådlösa nätverkskort... hade det fungerat hade jag kört OSX på min PC laptop hela tiden.

Senast redigerat 2006-12-15 17:29

detta är ett inklip .. de flesta reklambyråer har Mac och närmast till hans är en skärmdump av ens egna skrivbord ... kanske inte världens smartaste grej att göra .. men vi gör det hela tiden ....

1
Bevaka tråden